Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Juist. Nouja, vanwege dat soort zaken ging ik er ook al vanuit dat de eerste print een probeersel zou zijn, gewoon eens kijken hoe een computerplaatje vertaalt naar zo'n print. Het straatje was redelijk flets op de computer, dus daar is nog genoeg ruimte om wat mee te rommelen zegmaar

Metpetergaathetbeter

maar we vergeven U het graag  ;) Wellicht eens je heel veel verder bent is de techniek al wat geĆ«volueerd en dan kan "dat straatje met een einde" beter weergeven worden

Floris

nou, dr is niks te vergeven, dit is zoals gezegd gewoon een eerste probeersel. volgende week ofzo volgende poging met wat meer kleur en zonder 3 cm te kort.

GvbuuH

En gaat je derde locje er tegenaan.  :o
Ik dacht even dat die kleurpotloden van een paar kiekjes terug erin zaten (voor je 1 op 1 dio zeg maar).  :)

Floris

tsja, dit ga ik niet echt voor elkaar krijgen met kleurpotloden, dus dan maar gewoon met geld doen waar geld voor is, namelijk het naar dingen gooien waar je geen zin in hebt om zelf te doen. Beetje zoals anderen treintjes kopen.  8)

Jurgen

Citaat van: Floris op 12 mei 2022, 14:37:08 PM
Wat staat je precies niet aan aan de straten? (tis maar 1 straat, trouwens)

Zoals je zelf aangeeft, de kleur. Het contrast met het gedeelte dat je zelf gebouwd hebt, is te groot. Zoals het nu is, vind ik het veel te grijs (op de foto althans).

Het formaat en de overgang, die zijn perfect en passen mooi aan op je bouwgedeelte.
Het baangedeelte op je voorlaatste foto mag trouwens ook wat kleuriger zijn. Al valt het verschil daar wel minder op dan in de straat.

De rest lijkt me wel vrij goed geslaagd.

Misschien kan je die straat vervangen door een afdruk op fotopapier? Dan hoef je niet meteen een nieuwe achtergrond te laten maken, maar kan je wat bricoleren (knippen, plakken, knutselen) met je huidige achtergrond?

Wat OnTraxs betreft, dat zit er momenteel even niet in. Net als alle andere beurzen in het buitenland trouwens. Met mijn huidige gezondheidstoestand blijf ik liever dichtbij mijn comfortzone, namelijk thuis.

Pas op,
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Floris

dank! Nouja, dan zijn we t aardig eens qua wat er moet veranderen, straatje apart printen en eroverheen plakken heb ik al aan gedacht, moet in principe prima kunnen, maar goed, gezien t hele ding nu toch te kort is en de cowpers (die voorlaatste foto inderdaad) ook wat flets zijn moet er sowieso een nieuwe rol komen.

adrievans

Citaat van: Floris op 12 mei 2022, 16:10:33 PM
nou, dr is niks te vergeven, dit is zoals gezegd gewoon een eerste probeersel. volgende week ofzo volgende poging met wat meer kleur en zonder 3 cm te kort.

Is wel veel 3cm snijverlies,de meeste printbedrijven geven 0.5 tot 1 cm op.
Ga je nu je print groter aanleveren om dit te ondervangen?
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

#3578
ja, dr komt volgende keer links en rechts wat extra bij.
Wat ook niet echt handig is is dat er een strook opgerekt is, je ziet t hier. In t midden ligt t strak, helemaal rechts ook, daartussen allemaal plooien. Voor de duidelijkheid: dit is gewoon de rol, ligt hier los op de vloer, zit nog geen lijm aan ofzo.
DSC_0743 by Floris Dilz, on Flickr

Ben nu wat aan t rotzooien met opplakken, dat geeft dan ongeveer t verwachte resultaat...
DSC_0752 by Floris Dilz, on Flickr

die plooien in de lucht krijg je dr dus niet uit. Tis geen papierbehang maar polyester/pvc-spul dus in principe zou vocht daar geen invloed op hebben, toch? ik ga er vanuit dat t niet vanzelf strak zal trekken. Mocvht er nog iemand ervaring hebben met dit soort spul, laat maar weten. Voor nu ligt alles horizontaal weggelegd met een zooi boeken erop, dat helpt een beetje maar echt goed wordt dat niet. Maar eens over emmeren bij die druktoko of zo'n uitgerekte strook normaal is....

EDIT: gasbrander erop lijkt wel dingen te doen. Of t echt de oplossing is geen idee, maar tis iig minder beroerd nu.

Thommy

Is dat niet meer nen folie a la vinyl? Dan ga je daar idd wel warme lucht op mogen gebruiken en trekken (kijk maar foto's van hoe ze auto's ed wrappen, das ook nen vinyl-achtige folie)
Greetz

Thommy

RUNE

Floris, ik denk even mee.  Ik had het eerder over lambda-print voor een betere afdrukkwaliteit.  Nu zie ik het probleem van de plooien bij het oplijmen van het (tafel)laken.  Denk dat dat moeilijk te voorkomen is en dat je die plooien er moeilijk allemaal uit zal krijgen.
Veronderstel dat de foto gewoon gedrukt is op pvc-doek.  Misschien zou het beter zijn te laten drukken op zelfklevend pvc-folie, zoals die die gebruikt wordt voor belettering en wrappen, dit kan dan gemakkelijker opgekleefd worden zonder plooien en/of bubbels.  Zeker als je hiervoor eerst een zeepsopje spuit welk je dan met een plastic spatel er terug onderuit trekt. Je krijgt dan een rimpelloos vlak dat na een nacht drogen stevig vast zit. Mocht er hier of daar tocht een luchtbubbel zitten kan je die er alsnog met een naald of mesje wegwerken.
Is misschien een optie om te proberen met een stukje van die folie, nu in de testfase  ???

Floris

Nou, ik ga straks nog een stukje proberen, strijken tot er nog maar een paar plooien over zijn en dan de brander erop. Of een strijkijzer, want dat heb ik net even bij mn broertje gejat. We gaan t wel zien...
Enne... ja, die autofolie. dat was precies waar ik ook aan dacht (plus wat meer putinistische gevoelens van "jij niet doen wat ik wil, ok dan integraal de fik erin")

Jurgen

Strijkijzer zou ik precies niet doen. Ik denk dat je risico loopt dat alles aan je strijkijzer zal blijven plakken waarna je ook dat de vuilbak kan in kieperen.

Een haardroger lijkt me het beste alternatief.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Floris

haardroger is niet warm genoeg. Gasbrander gaat nog t beste, niet al te heet strijkijzer (met een papiertje ertussen) ging redelijk, maar omdat je er papier tussen moet houden zie je niet wat je doet dus vond t niet echt handig. Zo'n electrische verfafbrandfohn gaat denk ik ook wel goed maar zo'n ding heb ik niet.

Thommy

Citaat van: Floris op 13 mei 2022, 18:19:05 PM
haardroger is niet warm genoeg. Gasbrander gaat nog t beste, niet al te heet strijkijzer (met een papiertje ertussen) ging redelijk, maar omdat je er papier tussen moet houden zie je niet wat je doet dus vond t niet echt handig. Zo'n electrische verfafbrandfohn gaat denk ik ook wel goed maar zo'n ding heb ik niet.

Zou ik eerder gebruiken dan gasbrander

Euhm strijkijzer met bakfolie tussen gebruiken! Kun je dus wel mooi door kijken
Greetz

Thommy