Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Driesel


De absolute beginner

Hoe blijft hij toch bezig? "Klooien" alsof 't een boterham smeren is.

Cyriel

Stedahult

Citaat van: De absolute beginner op 01 maart 2022, 13:12:43 PM
... alsof 't een boterham smeren is.

Dat is het ook, de ene keer ist chocopasta, de
andere keer een plak ham. Aan het begin van
de maand wanneer het soldij gestort is, rosbief,
en roomboter er onder. Met een Fristi on the side...
Mvh. Steef

Floris

Eigenlijk is het vooral sandwichspread, duimdik gesmeerd.

Stedahult

Mvh. Steef

C.B.

Niks op aan te merken , zo realistisch gewoon.
Je moet er maar aan beginnen .... ik denk dat dit toch enkele jaren studiewerk heeft geweest.

Doet me denken toen we vroeger nog met de ertstreinen naar de hoogovens van Blanchisserie reden , vervolgens de trein daar afzetten in de bundel , en zo verder reden door deze fabriek(en) met de loks HLE 23 , 26 of 27/21 naar Monceau , om daar de retourtrein te gaan halen.
Groetjes.
Claudio.

Erwin Schuurman

Hoi Floor!

Ik heb weer een keertje dit hele draadje door zitten keveren...Vooral de auto's..Vraag...komt er ook een jaren 80 kansloos schroot renault 11 op je baan ooit? https://youtu.be/rtRoiIf2A3s James Bond cq Roger Moore wist dit ding onder de 2 minuten vakkundig om zeep te helpen   ;D  lijkt me zo gaaf om dit Franse icoon op je baan te zien  :D

Floris

ja dat zijn wel lekker muffe dingen he! die achterruit is wel vervelend trouwens.

Floris

Goed. T was hier al een tijdje slappe hap, want uh ja. Had even geen zin, daarna corona en vast nog wel wat andere smoesjes. Geen idee. Er zijn dingen gebeurd, dat wel. Naast wat klein gepeuter aan de hoogoven dat een beetje meer van hetzelfde maar dan anders is was ik al een tijdje wat vrijdagavonden samen met een collega die daar weet van heeft wat aan een achtergrond aan het klooien in photoshop. Dat ding vordert redelijk, dr zijn wat stukjes uit de printer geroffeld hier thuis om te kijken hoe t eea zo'n beetje wordt... Straks wordt ie op fotobehang geprint en tegen de achterwand van de baan geplakt en hopelijk is t dan helemaal mooi en vrij stevig enzo en klopt het drukwerk een beetje met t idee zoals t zou moeten worden. Vast niet, mar dan proberen we t gewoon nog eens.
IMGP6343 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6333 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6332 by Floris Dilz, on Flickr

Verder dit weekend omdat er al tijden geen beurzen meer waren eens een beurs gehouden thuis. Wieger had lunchpakketjes gemaakt in van die ellendige witte papieren zakjes. Fristi, krentenbol, zwetende kaas, twix. alles.
DSC_0574 by Floris Dilz, on Flickr

mmmmm.
DSC_0575 by Floris Dilz, on Flickr

Voor het echte sfeertje een filmpje van anderhalf uur van eurospoor 2014 ofzo op de achtergrond. Dreinende kinderen. Wijsneuzen. Terreurgeluiden van soundlocs en de overwegbel van de kindertjestrein. Binnen een uur waren we allebei psychologisch volkomen gekraakt en in staat om onder de poepvegen in een kussen te gaan liggen schreeuwen. Dit is werkelijk waar niet overdreven. Naar beste beurstradities zie je van buiten niet zoveel...

IMG-20220320-WA0003 by Floris Dilz, on Flickr

Om na deze enerverende dag weer een beetje mens te worden maar eens wat oude trix express-rommel tevoorschijn getrokken, beetje met een stanleymes de roest van de rails krabben, met een druipende kwast vol atf door de locs en over de rails, vol gas en na een tijdje rondrazen heeft alles zichzelf wel gerepareerd.

MOV_0579 by Floris Dilz, on Flickr

MOV_0580 by Floris Dilz, on Flickr

Na deze hondsvermoeiende dag vraag ik me serieus af hoeveel behoefte ik eigenlijk heb om ooit nog naar een beurs te gaan met een eigen baan, maar goed, gelukkig heb ik in mn leven nog maar weinig verstandige beslissingen genomen, dus die beurs komt vanzelf wel weer. 8)

Rangeerduivel

Kan het goed noemen...., maar we zijn van U nu al 't één en 't ander gewoon hé....

+1    ;D ;D

;)

Stedahult

Citaat van: Floris op 20 maart 2022, 22:38:37 PM
Na deze hondsvermoeiende dag vraag ik me serieus af hoeveel behoefte ik eigenlijk heb om ooit nog naar een beurs te gaan met een eigen baan, maar goed, gelukkig heb ik in mn leven nog maar weinig verstandige beslissingen genomen, dus die beurs komt vanzelf wel weer. 8)

Kon online geen kaartjes kopen, gemiste kans...
Mvh. Steef

Driesel

Haha Floris, je filmpje wordt bij Flickr gecatalogeerd als 'adult content' ;D ;D

Die transportband op de achtergrond sluit mooi aan op je bouwsels! Top

Floris

hahaha serieus? gaaf. Nouja, intens ist wel natuurlijk.  8)

Floris

Zo. Genoeg lopen zeiken hier vandaag. Biertje dr bij en wat kloppen over de vorderingen...

Hoogoven 7 was een nogal raar ding omdat ie twee verschillende vulsystemen had. Kan me niet herinneren dat elders gezien te hebben. Origineel werd de oven gevuld met een skip, een bak die langs een schuine spoorbaan naar boven gehesen wordt en dan bovenin de oven wordt leeggekiept, in 1950 kwam er een lopende band bij. Waar de andere 3 ovens toen alleen nog met de lopende band gevoed werden lijkt t erop dat bij hoogoven 7 de skip in gebruik bleef, want ook na een flinke verbouwing aan de bovenkant van de oven zat de skip er nog, onderaan komt die uit bij een ertsbunker die in de jaren 50 nog een nieuwe kraan kreeg dus blijkbaar gebeurden daar nog dingen.

De skiphelling verdwijnt bij mij bijna meteen in de achtergrond, dus hoefde alleen t bovenste stukje te maken, hier links:
IMGP6348 by Floris Dilz, on Flickr

verder nog wat andere kleinigheden zoals een loopkat...
IMGP6352 by Floris Dilz, on Flickr

wat puin en bende op de gietvloer en pootjes eronder...
IMGP6351 by Floris Dilz, on Flickr

tussen de beide hoogovens stond ooit de giethal. Die hal was in 1988 al weg, maar de onderbouw met verhoogde vloer was er nog, half omgeploegd en met gras erop. Waar de muur laag en afgeknaagd is gooi ik nog een hoop puin over het spoor, blijkbaar kwam men tijdens de sloop op die manier bij de hoogovens met kranen etc.
IMGP6346 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6349 by Floris Dilz, on Flickr

Volgende week de hoogoven in de verf zetten of door met de overblijfselen van de slakverwerking die achter de giethal lag. Daar was toen ook al niet veel meer van over trouwens, wat roestige spanten en afgekloven stukken kraanbaan. We zien wel. Nu bier en chips.
IMGP6353 by Floris Dilz, on Flickr


Jappy

Het oog voor detail in dit project blijft bewonderingswaardig, Floris. Dat frisse biertje heb je wel verdiend.

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn