Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

De absolute beginner


Floris

dank jongens.
van dale ging dr gewoon vanuit dat ik een beetje meer zou doorwerken denk ik. Gewoon in 3 posts klaar, jullie hoeven niet verder te gaan dan "goh, leuk zeg." en iedereen weer op tijd thuis voor t avondeten. Maar goed, ik blijf t maar melken... :P

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

adrievans

duurt wel lang zo'n draadje over een metaal bedrijfje. 8)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

s e r v e e r s u g g e s t i e
IMGP5351 by Floris Dilz, on Flickr

uh oh nee. h e r g e b r u i k g a r a n t i e. Dat wast.
IMGP5353 by Floris Dilz, on Flickr

eigenlijk zou ik eens een goeie verstekbak moeten maken zodat ik buisjes onder een precieze hoek kan afzagen. Of gewoon blijven klooien op t oog en dan met een schuurplankje bijrotzooien en hopen dat dat lukt. Nouja goed, tis hier weer gelukt, dus blijkbaar gaat dat ook best. Waar de buizen bij elkaar komen komt een 3D-geprint stuk, hopelijk lukt dat deze week n keer.

Floris

Goed, na een weekend dat voornamelijk bestond uit een paar korte nachtjes en op zich aangenaam gezever met deze en gene en meedogenloze nachtelijke tijdritten op de ouwe gazelle voor de laatste trein toch wat gepruttel hier. Afgelopen week collega als vrijwilliger aangewezen om wat stukkies buis voor me te printen, later die printjes aan de buizen gelijmd en daarna alles twaalf keer op de grond gegooid zodat alles inmiddels evenzovele keren afgebroken en weer gelijmd is. Hoogoven is hoog en staat aan de rand van de modelbaan en daar zou je na een paar keer onhandig doen met die buizen rekening mee kunnen houden maar als je alles toch beter weet hoef je niks te leren, vandaar. Daar ben je nou eenmaal Hollander voor (dat, en zo proleterig mogelijke hardstyle-remixen van emotionabele zeiknummers, maar ik dwaal af). Vanmorgen maar eens naar de bouwmarkt en buizen halen om de stofcycloon te maken waar de afvoerpijp van de hoogoven op uitkomt.
Kortste stukjes die ze hadden waren 2 meter, dus dan nemen we die wel, gaat prima mee aant fietske.
254418975_1479037745816611_206934538465853906_n by Floris Dilz, on Flickr
De jongen bij de kassa merkte nog heel behulpzaam op "maar dat zijn allemaal verschillende diameters he, dat gaat niet passen" waarbij ik nog net een "dat zei mn vriendin ook vannacht" en "ach joh alles boven de elf rekt vanzelf" kon onderdrukken. Ja, wij zijn een volkje met stijl. anyway.
Daarna maar eens de uitslagen van de kegelvormige stukken cycloon uit zitten eikelen in de computer, freestekeningen gemaakt om morgen alles te frezen op werk, besloten dat ik geen geduld heb om zo lang te wachten en dan maar de freestekening uitprinten en op styreen plakken en zelf snijden. Buizen op lengte zagen, de overgebleven stukken zo onhandig mogelijk door de kamer laten slingeren (werkt vrij goed als je van een buis van 2 meter iets van 10 cm nodig hebt), daar een paar keer zowat mn nek over breken, cycloon zo'n beetje in elkaar brassen met een hoop secondelijm en de aansluitende buizen maken.

Hier een foto vanaf de achterkant van de baan, duidelijk te zien dat als de buizen bovenop die los in elkaar gestoken zijn en dus bij rotzooien aan de hoogoven regelmatig instorten dan meteen in een zwart gat verdwijnen.
IMGP5360 by Floris Dilz, on Flickr

t zou al beter zijn als ik de buis links aan het frame zou verbinden (in t echt zit ie daar ook vast) maar dat heb ik wijselijk uitgesteld, kijken of we de boel nog een paar keer tegen de grond kunnen laten kletsen. Straks zitten dr nog wat laddertjes en bordesjes aan de buizen, t zou natuurlijk prachtig zijn als dat nog een keertje goed vernaggeld kan worden.
IMGP5364 by Floris Dilz, on Flickr

origineel had ik gepland de cycloon schuin achter de hoogoven te zetten, want in t echt staat ie daar ook, maar dan in t echt wel wat verder van de hoogoven af. In dit geval wil dat niet echt, want de boel is sowieso allemaal wat krapper dan in t echt en t wordt nog wat vervelender door de scheiding van twee modules die vlak langs de hoogoven loopt (de lichte lijn op de grond) en als t even kan wil ik de cycloon "binnen boord" houden om niet steeds op tentoonstellingen al die buizen weer op de grond te laten pleuren. Nadeel van de cycloon schuin achter de oven: tis lelijk. De buis ernaartoe buigt dan vanaf de zichtkant naar binnen in plaats van naar buiten. Uiteindelijk besloten om de cycloon gewoon schuin voor de oven te zetten in plaats van schuin er achter, klopt niet maar oogt wel goed.
IMGP5358 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP5357 by Floris Dilz, on Flickr

Ter vergelijking de echte:
hf7 by Floris Dilz, on Flickr

Met deze opstelling gaat t bruggetje voor de cycloon langs m niet worden, maar verder klopt t beeld best goed zou ik zeggen. Denk dat ik dr wel mee kan leven.

sdz1976

Wat ga je weer snel jongeman  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Nou, weer een weekendje vrij effectief aan t keveren geweest, eerst es met wieger genoeg wijn wegwerken tot we beneveld genoeg waren om zin te krijgen in tentoonstellingen, daarna maar meteen wat lopen mekkeren links en rechts en ik ben bang dat we met t ougree-stuk op ontraxs staan volgend jaar, als dat tenminste doorgaat tussen al t virusgeknetter. Daarvoor moet er dan nog wel wat gebeuren aan t ougree-stuk, zoals de modules van buiten schilderen, een achtergrond organiseren en wat groen en details klooien op t stukkie links van de overweg.

Nou is ontraxs eigenlijk al tamelijk dichtbij als je bedenkt dat er voor die tijd nog twee maanden uitvallen omdat ik dan waarschijnlijk druk ben voor de baas, dus uh ja, ben maar vast begonnen met gewoon doorgaan aan de hoogoven (die dus niet mee gaat naar ontraxs) en alles uitstellen, want uh ja, dr zit nu momentum in die hoogoven, ik durf m wel aan de kant te leggen als er alleen nog detailwerk aan is maar de taaie klussen moeten achter de rug zijn. Daarom meteen maar de transportband naar de bovenkant van de oven en het trappenhuis achter de oven gemaakt, twee dagen stevig doorharken en je komt een eind...

Eerst maar weer t bekende plaatje...
IMGP5372 by Floris Dilz, on Flickr

De afgeknaagde golfplaten zaten zo op t echte ding, volgens mij liep dat stuk van de lopende band over het waterbad waar de gloeiende slak in stroomde vanuit de hoogoven zodat die meteen vergruisd werd. Dat geeft een hoop stoom, die dan op de lopende band condenseert en ja, dan wil t daar wel rotten.

IMGP5380 by Floris Dilz, on Flickr

Achteraan de oven zat nog een trappenhuis, dat je nauwelijks ziet straks maar uh ja, weglaten is ook zo wat... aangezien trappenhuizen nogal een berg werk zijn en ik er geen zin in had vond ik dat ik t eerst maar es ging negeren, nouja, uiteindelijk toch maar maken, dagje flink doorhakken en nu ist er wel zo'n beetje. Tis nog niet helemaal compleet qua aansluitingen op de bordessen van de hoogoven maar dat komt nog wel, eerst de boel maar es goed laten uitharden.
IMGP5383 by Floris Dilz, on Flickr

Nu toch wel blij dat ik t gemaakt heb, t oogt wel lekker ingewikkeld zo. Haast zonde dat dit de achterkant is en je t nooit meer ziet.
IMGP5386 by Floris Dilz, on Flickr

Oh en ik had nog 1 nuttig ding gedaan voor ontraxs: een roco z21 met nieuwe multimuis gekocht, voor t geval mn oude vertrouwde multimuis er de brui aan zou geven tijdens een beurs, omdat ik letterlijk alleen dat ene ouwe setje heb als digitaalspul. Nu kan ik dus cv's lezen en boven cv 256 programmeren. HET IS ONGELOOFLIJK WAT HIER GEBEURT.
Oh en kreeg er nog een loc en drie wagens en een rondje rails bij.
ik was toch liever reggaemuziek gaan maken... by Floris Dilz, on Flickr
wist verder ook niet wat ik daarmee moest dus ff fotootje en daarna weg met die zooi.

Goed. Binnenkort dus misschien plaatjes van groen bij cockerill. Of gewoon weer die verrekte hoogoven. We zien wel.  :P

Alan On Track

Aha, moeite steken in details maken ook al weet je dat je die daarna niet meer gaat zien... Dat komt mij bekend voor  ;D
Modelbouw is een kunst

Floris

ja, dat welbewust doen is altijd wel een mooie geestelijke voorbereiding op "wat zou je willen dat er met al dat spul gebeurt als je er niet meer bent?" "nou flikker t maar achter mij aan de oven in, wat mot je dr in godsnaam mee." 8)

Stedahult

Das juist leuk wanneer er op een beurs zo'n
nitwit achter je staat die de andere nitwit
uitlegd dat JIJ wat vergeten bent. Je hem
aankijkt met een opgetrokken wenkbrauw
en hem daarna toe bromt dat het toch weer
eens tijd wordt voor een bezoek aan de Pearl...

Details, je ken nie sonder
Mvh. Steef

Johnnytrein

Je zou het kunnen doorgeven aan je kinderen of klein kinderen. Dat ga ik in ieder geval doen.  :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Floris

gelukkig voor die kinderen en kleinkinderen heb ik die niet...  :P

Stedahult

Mvh. Steef

krisds

Door de belgische afdeling van de wereldwijde transportcrisis heb ik de laatste maanden niet veel kunnen volgen, maar wat een prachtig werk, zo veel details en toch een stevig tempo. Af en toe passeer ik langs carsid te Charleroi, die breken een gelijkaardige constructie trager af dan jij kan bouwen :)