Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

nou, vandaag mn eerste 5G-prik gehad, dus live zwetsen is binnenkort wss weer wat minder dodelijk. 8)

Decapod

Zak nu wel moeilijker worden om allerlei dingetjes aan elkaar te braaien en te werken aan die hoogovens: gaat allemaal aan je vingers blijven plakken  ;D .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

ow ja, je werd er ook magnetisch van he? Nouja, mn internet is er in elk geval niet sneller van geworden geloof ik, dus tot zover valt t tegen.  :-X

Martin Welberg

'Zal je eens bellen, kijken of de ontvangst beter is.. :P

Decapod

Kan je Bill Gates al in je kop horen? Komt wel. Was een beetje raar toen ik stemmetjes begon te horen, maar 't went wel. Overal gezwets ... .

Na die tweede prik kan je vast terug naar de 80ies. Wel helmpje opzetten, anders denken ze in Seraing dat je Magneto bent.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Zo, omdat er al 2 locs op etswerk staan te wachten dr laatst nog maar een paar locs bij getekend en gefreesd, want heb nou toch al veelteveel locs, dan meteen maar even goed doorpakken.
Nouja, echte locs zijn t niet allemaal, ben bezig aan wat werkplaatsvulling in de vorm van een paar min of meer gedemonteerde cockerills, hier een kalf van een koe-kalf-stel, zo'n projectje waarvan je vantevoren weet dat t vast wel weer lichtelijk uit de hand gaat escaleren maar das prima.
IMGP4123 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4119 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4121 by Floris Dilz, on Flickr

Maar goed, das wat statisch of hooguit rolvaardig spul (tis wel leuk om zoiets een beetje door de werkplaats te rangeren eventueel), de echte ellende komt hier over de overweg:
IMGP4130 by Floris Dilz, on Flickr

een cockerill vierasser, een soort frankensteinapparaat uit twee  onderstellen van cockerill tweeassers, via cardans en een hydraulische overbrenging aan 1 grote motor gehangen. Het idee was om een zware loc te hebben die toch een hoop gelijke onderdelen met de tweeassers zou hebben, gunstig voor t onderhoud. Er is maar een handvol van zulke dingen gemaakt, midden jaren 60. Eerst een prototype van 68 ton en 790 pk, dat naar de nederlandse oranje-nassau-mijn geleverd is en na een jaar weer terugkwam want t was geen succes, hier een foto van dat hok: https://nmbs-asp.adlibhosting.com/Details/collect/28813
Daarna 7 stuks voor cockerill zelf, zwaarder (80 ton) en met minder vermogen (625 pk) en zowaar iets minder lelijk omdat ze een wat deftiger frame hadden.
TR-1967.03.25-PRIV-private rangeerlok staalfabriek Seraing by Geert Nauwelaerts, on Flickr
De eigen locs van cockerill waren iets succesvoller, dat wil zeggen, ze hebben ongeveer tien jaar gereden voor cockerill er zelf geen trek meer in had. Wat precies het probleem met de locs was is me niet helemaal duidelijk, maar het hele concept om met onderdelen van tweeassers een vierasser te maken was inmiddels wel achterhaald door de koe-kalf-stellen die natuurlijk een stuk meer uitwisselbare delen hadden met de normale tweeassers. (bij cockerill ging er naar ik begreep regelmatig een locje met cabine in revisie en kwam er dan als kalf weer uit of andersom)

Nou is mijn baan in 1988 gesitueerd en in 1977 waren (zover ik weet) al deze vierassers al verdwenen, maar uh ja, ik wilde dr gewoon een hebben. Oh, en ik had een nieuw printje en etswerk van de renault 14.

IMGP4133 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4135 by Floris Dilz, on Flickr

Bij de werkplaats kennen ze deze locs blijkbaar nog wel, zo te zien zijn ze dr erg blij mee dat ze weer zo'n ding aan de praat moeten zien te houden.
IMGP4137 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4143 by Floris Dilz, on Flickr

oh en had nog wat zitten klooien met een schuursponsje, wat noch-blaadjes en wat smerigkleurige verf. Even als kleurtestje los tegen de muur gehangen (zou als definitieve versie dus wel wat dichter op de muur komen). Vind t wel iets om nog eens mee verder te rommelen.
IMGP4118 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, dat was m weer voor dit weekend!

ACFI

Meesterlyc,

Stilaan van Rubensiaanse properties.

ACFI.

Stedahult

Die loc is wel een interessante. Twee losse
drijfstangen is vrij apart.
Mvh. Steef

Alan On Track

Wat een merkwaardige loc... Hoe langer je ernaar kijkt hoe meer het lijkt op een paar Cockerill tweeassers waar een gestoorde professor zich op heeft losgelaten. In elk geval wel zeer mooi gemaakt!
Modelbouw is een kunst

Ronald


RUNE

Prachtige locs Floris, maar ja we zijn niet anders van je gewend.  Ik zal mijn tenen moeten uitkuisen om nog maar in de buurt te komen met de locs voor Terminus.
Nog eens SUPER !!!  :D

DFS


De absolute beginner

Citaat van: Alan On Track op 06 juli 2021, 09:23:23 AM
... een paar Cockerill tweeassers waar een gestoorde professor zich op heeft losgelaten.

Floris is, naar zijn buitengewone creaties te oordelen, toch ook een soortement -weliswaar zeer prettig- gestoorde professor?

Cyriel

Floris

hm, ik hoor toch andere geluiden uit de experimenteerkooien in mn fietsenschuurtje...  ???

Andress24

Dit draadje is voor mij met afstand het meest indrukwekkende dat ik op dit forum volg! Floris, mij verbaast vooral jouw trefzekerheid bij de kleurkeuze - het zit er telkens recht op. Ik kan alleen maar vermoeden dat je dat gewoon op het gevoel doet, wat het nog straffer maakt! Die klimop, is dat een schuursponsje uit staalwol?
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper