Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Stedahult

Mvh. Steef

henry

Ongekend is weer prachtig, weergaloos.

Lokjes zijn ook mooi, om van te smullen. :P

Metpetergaathetbeter

leuk dat U geregeld vakantiegeld ontvangt, enigzins verrast van die fraaie ombouw in het echt van die 702 en ook wat er in model zal van uitvloeien.....

haradigi

Ook ik heb nog vakantie geld liggen maar dit kan ik er echt niet van maken.

groet
Harald

vyncky

Citaat van: Floris op 20 juni 2021, 03:32:54 AM
binnenkant, zit nog aardig wat brol in
IMGP4107 by Floris Dilz, on Flickr

Dat wordt een mooi modelletje. Knap alles in styreen gebouwd!

Interessant idee voor de motor/stroomafname verbinding ;)

welke leds gebruik je voor de verlichting? SMD's?
En hoe ga je de lensjes maken ?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Floris

Mja, excuses aan degenen die nog vakantiegeld op de plank hebben en ook niet op pad gaan dit jaar, dit waren de laatste industriecockerilletjes bij van biervliet geloof ik. Wilde ze maar even veiligstellen voor t geval ik ze nog es nodig mocht hebben.  :P

@yannick
dank, ben zelf wel blij met de elektra zoals ie nu is, je zou t niet zeggen aan de resultaten maar ik probeer altijd de elektra zo simpel en overzichtelijk mogelijk te houden, in dit geval was t dus vanwege alle ledjes veruit handiger alles qua decoders enzo in de kap te kledderen en die met een stekkertje aan het onderstel te zetten. Mocht ik iets met t losse onderstel willen dan steek ik twee draad-U-tjes in de stekker en kan ik er analoog mee rijden om te testen ofzo. De verlichting is inderdaad met smd-ledjes, warmwitte, formaat 1206 geloof ik? zo'n 1 bij 2 mm, relatief niet superklein dus, al blijft t even een klusje van waarom vond ik dit ook alweer nodig als ik ermee bezig ben... Alle lichtfuncties (naast frontlicht voor en achter 4 radiobedieningslampjes aan beide kanten van de cabine) in een lokpilot programmeren met een oude multimuis die niet hoger dan cv 255 kan is ook leuk, zit je al gauw een kwartier te harken, maar t lukt. (voila, weten we meteen waarom ik vakantiegeld overhield voor wat locjes, want een fatsoenlijk digitaal knoppending kopen is teveel moeite. Een nieuwe broek kopen ook. En ik wil al 5 jaar een zonnescherm. maar ja nu heb ik treintjes  8)  :-X )

Decapod

Een mens moet toch iets doen met z'n zuurverdiende flappen, zeker  ;) ?

Sjiek, die nieuwe locs. Wou dat ik dat ook kon zo digitaal tekenen. Ik zit nog steeds in de prehistorische potlood/papierfase. Heb het gevoel dat ik daar nooit ga uitgeraken  ::) . Anyway, met een multimuis programmeren? Lukt je dat? Ik heb hier ook zo'n ding liggen, maar van m'n type 1 bv. krijg ik nog niet eens het locadres omgezet ... 't zal wel aan mij liggen zeker? Ben zo'n foute buizenversterkermens.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Tja, klinkt als hoe ik bezig was met digitale treintjes en digitaal tekenen, al heb ik geen buizenversterker (ok, mn Dual CV4 is niet veel moderner)
De truc om met dat soort nieuwe dingen te beginnen is gewoon een beetje aanhaken bij iemand die al bezig is, zodat je niet bij elke hobbel waar je zelf even niet verder komt blijft hangen, tot je op een niveau zit dat misschien niet bepaald fantastisch is vergeleken met een professioneel tekenaar maar waarop je wel gewoon kan tekenen wat je wil tekenen ook al gaat t misschien niet optimaal handig. Beetje zoals mn pa een ding had gekocht om een platenspeler op zn laptop aan te sluiten, zodat ie zn lp's digitaal kon maken. Trots meldde ie een week later dat ie er ook een cd-speler op kon aansluiten en zo ook zn cd's op de computer kon zetten, van een cd gewoon in de computer steken en rippen had ie nooit gehoord, maar hij kreeg voor elkaar wat ie wilde, dus wat is er mis mee? heb jarenlang zitten autocadden terwijl ik eigenlijk niet meer kon dan line, fillet, offset en een nieuwe layer maken.

programmeren met een multimuis is trouwens vrij simpel, gewoon naar programmeermenu > cv aanpassen, nummer van de cv opgeven en de waarde. In t geval van t adres cv 1 naar t gewenste nummer zetten. (al heb ik nogal eens gezien dat mensen gaan proberen het adres van een loc aan te passen in het loc-menu, maar daar moet je niet wezen, dat schrijft niet naar de decoder maar is alleen intern voor de muis zelf, dat de muis weet dat als je loc "henk" op je schermpje hebt staan ie weet naar welk decodernummer ie de signalen moet sturen)
maar goed, die type 1 is dan wel weer een marklin-ding dus misschien doe je alles goed maar is er wat anders aan de hand, geen idee wat die eventueel voor gekkigheid hebben uitgehaald qua decoders, ik beperk me volledig tot lokpilots en dat werkt.

Zelfs bij cv's boven de 255 die een multimuis niet aankan, dan heb je zo'n lollig systeem dat je 1 cv instelt door 3 cv's te schrijven: stel je wilt cv 267 naar 8 zetten, dan geef je eerst via cv 96 en 97 op welke cv je wilt schrijven (in 96 de honderdtallen, in dit geval 2, en in cv 97 de rest van t nummer, dus 67, dan in 99 de waarde die je voor cv 267 wilt hebben, dus 8. Maak je 1 foutje kun je opnieuw beginnen, want je kunt geen cv's uitlezen, dus decoder resetten en alles opnieuw doen. In t geval van zo'n vrij simpel locje met radiolampjes ben je dan alleen wel al 58 cv's verder.... overkwam me deze week al een keer, nouja goed, zuchten en opnieuw beginnen.
Wat wel scheelt is dat in t geval van esu-decoders je gewoon de software van de lokprogrammer kan downloaden, daarin instellen wat je wilt dat de loc doet en dan kan de software je gewoon een lijstje cv's geven dat je dan zelf met de multimuis in de loc kunt kloppen en dan werkt t allemaal qua functiemapping, als je tenminste secuur werkt. Toen ik mn eerste locjes met radiolichtjes maakte wist ik dat nog niet en heb ik alles zelf uit zitten vissen met de tabel uit de lokpilot-handleiding, dan moet je helemaal woest opletten omdat er ook nog wat gekke effecten optreden die niet in de handleiding staan. Tis toen wel gelukt en eerlijk is eerlijk, daar ben ik nog steeds verdomd trots op.  8)

Decapod

Thx, voor de hele uitleg, Floris. Print 'm uit en leg 'm naast dat ding en dan ga ik eens proberen. Kan idd wel liggen aan MaTrix, maar dacht dat decoder ook DCC kon. Nja, moet ik eens ff lezen. Kom ik nog eens forumlui mee ambeteren als ik het niet vind. Digitaal is voor mij nog steeds wartaal, want ik pik nog maar juist terug aan. En zeker met dat tekenen ... zal eens iemand moeten vinden om m'n karretje aan te hangen.
Vraagske: is dat een powerpack wat je daar in de stuurpost hebt ingeknald? En het muzieksteentje zit onder de korte huif?



NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

HO_COMP_FAN

Knap gedaan Floris.  Is een mooi alternatief om de decoder etc.. in de kap te steken....
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Floris

Citaat van: Decapod op 20 juni 2021, 14:14:40 PM
Vraagske: is dat een powerpack wat je daar in de stuurpost hebt ingeknald? En het muzieksteentje zit onder de korte huif?
ja dr zit een powerpack in, uit elkaar gepulkt, printje bovenin de korte huif, condensator losgebakken van t printje en met een paar draadjes in t machinistenhuis gehangen. Het powerpack-ding in zn geheel was net te groot om ergens fatsoenlijk te passen zonder gezeur, dus prima, uit elkaar dr mee.
Een muzieksteentje zou er wel in kunnen, maar zoals ik al in een ander draadje heb zitten zwetsen vandaag (ben te lui om te modelbouwen vandaag, valt t op?) vind ik geluid maar matig. een beetje GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG   ÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈP  GGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG doen kan ik zelf ook...

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 20 juni 2021, 17:08:30 PM
maar zoals ik al in een ander draadje heb zitten zwetsen vandaag
oei, als dat maar goedkomt  ;)

Floris

ja, ik ga hier es effe stevig het halve forum wegjagen  8)

mark7758

Goed bezig. Wanneer kom je dan eens langs. Kletsen we zonder het forum.  8) 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.