Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

RUNE

Dat ding met pootjes zou zo kunnen meespelen in de volgende PIXAR-movie.
Knap Floris  :D kan nie wachten op vervolg.

Decapod

Stomme vraag hè, Floris, (ben ik goed in  ;) ), maar met wat ontvet jij eigenlijk? Kan me voorstellen dat je dat toch niet allemaal netjes zit af te wassen met een sopje en een zacht borsteltje.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Eigenlijk ontvet ik de boel nooit. Nouja, soms weleens geprobeerd met verschillende spullen maar eigenlijk maakte t geen verschil, dat wil zeggen, meestal gaat t goed, maar heel soms bobbelt er wat verf los als ik er een wash overheen gooi. De meeste ellende daarmee had ik eigenlijk toen ik de boel wél ontvet had.
Scheelt wel dat ik als eerste laag voornamelijk humbrol met thinner gebruik en dat vreet zich redelijk vast over t algemeen (beter dan zo'n beetje alle spuitbusprimer die ik tot nu toe gebruikt heb). Wil je kwarkverf met extra vitamientjes en citroentjesgeur gebruiken ja dan wordt t ongetwijfeld lastiger....

Floris

Zo, vandaag wat door lopen hakken, mweteen smorgens naar de bouwmarkt, zwarte spuitbus halen want wilde de cowpers ook helemaal zwart hebben, maar ja, alles op... Thuis dus maar alle restjes zwart bij elkaar geschraapt, inclusief spuitbussen en andere vage zooi waarvan je nooit weet hoe de hechting is, dus uh, ja, dit wordt sowieso een succes.
Daarna kleur dr op, ook maar eens een laagje donkergrijs op de modules gezet want dat kijkt wat prettiger dan dat lichte hout, dat reflecteert een soort zonnige gloed van onderaf tegen alles dat je erop zet en dat is een beetje irritant qua kleuren beoordelen.
IMGP3951 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3950 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3947 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3942 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3943 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, nu maar es puinruimen en wat te vreten maken.

Tjalling

Wow! Schitterend!

Het valt mij op dat de achterste cowpers(?), nouja, 1 van die silo's, geen verstevegingen heeft aan de bovenkant. Is dit volgens voorbeeld, of zie je er in de definitieve opstelling toch niks meer van?

Anyway, Eet smakelijk!

Groet,
Tjalling
 

Floris

Nou, de cowpers zijn sowieso alledrie anders. Twee met een grotere geklonken bovenkant en eentje met een kleinere gelaste, want die is ten tijde van de laatste opknapbeurt van de oven van binnen opnieuw opgemetseld. Alleen de achterste heeft bovenaan een extra galerij eromheen.

DFS


Decapod

Goh, Floris, het wordt echt wel machtig. Binnenkort kunnen we alleen nog naar jouw baantje kijken om te weten hoe het was ... maar wat een beeld maak je!
Weer zo'n trademark-stomme-vraag: die twee buizen in een hoek, zijn dat een soort van overdrukpijpen of zoiets, voor als de oven wat te hard gaat fikken?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

die twee buizen zijn de afvoerpijpen van de oven, origineel gingen die naar beneden naar een cycloon en een reeks filters om t gas enigszins van klonten te ontdoen. Het gas dat uit de oven komt is namelijk brandbaar: De lucht die onderin de oven wordt ingeblazen is weliswaar soms zelfs "verrijkt" met extra zuurstof, dat brandt onderin de oven allemaal al op en het gas dat opstijgt naar boven is voornamelijk koolmonoxide en ander onvolledig verbrand spul, dat graag wat zuurstof wil onttrekken aan het ijzererts (ijzeroxide) waar het onderweg naar de bovenkant van de oven langskomt, zodat het wordt voorverwarmd en voorgereduceerd.
Dit brandbare gas wordt dus gezuiverd en dan wordt t opgefikt in de cowpers om die heet te stoken, zodat daarmee de lucht die onderin de oven wordt ingeblazen kan worden voorverwarmd. Meestal blijft er naast wat er in de cowpers wordt opgefikt nog wel gas over, dat ging bij cockerill naar grote gasmotoren waar er stroom mee werd opgewekt.

Voor als de boel te hard fikt zitten er op t hoogste punt op de bocht in de buizen twee veiligheidskleppen, de bleeders. Nouja, eigenlijk gaat t dan niet om te hard fikken, maar om allerlei onwenselijk gebeuren met teveel druk in de oven. Kan meerdere oorzaken hebben, groot koelwaterlek de oven in, met afhankelijk waar t in de oven gebeurt stoomdruk of waterstofexplosies (water ontleedt meteen in waterstof en zuurstof bij de temperaturen onderin de oven) of erts dat blijft hangen bovenin de oven waardoor er boven het hete gesmolten spul onderin de oven een holte ontstaat met heel heet gas. Als zo'n bonk erts dan alsnog naar beneden komt plonst dat in de hete gesmolten zooi en komt die bel heet gas die eronder zat ineens omhoog, eventueel gemengd met brandende cokes en vloeibaar ijzer, wat dan weer allerlei interessante gevolgen heeft wanneer dat in de buurt van de oven landt.
Hier een van de staalindustrieklassiekers op youtube, waar je dus ziet wat er gebeurt als zo'n veiligheidsklep open vliegt https://www.youtube.com/watch?v=ZvCSN3yO3UY

Decapod

Aha, dank je ome Flor. Wel vrij indrukwekkend zo, dat fikkie.  8)
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

adrievans

Snap niet dat die omwinenden zo klagen over zwarte neerslag. :o
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

mogge
Zit nu een beetje verder te prutsen met verf, tis wel grappig dat ik al zoveel roestzooi gedaan heb en t nog steeds zo half experimenteel gaat... wat foto's van echte half gesloopte hoogovens erbij (esperance 1t/m4, clabecq...) en een beetje wat klooien met olieverf en humbrol, beetje wash-eikelen, of hele cowper zeiknat maken met terpentine en dan vegen olieverf er tegenaan smijten, allerlei poepkleuren ertegenaan deppen met een sponsje etc... t zijn zulke oppervlakken roest dat je dr helemaal op los kan om er leven in te brengen zonder dat t echt opvalt. Gewoon, zoals bij echte roest dus, daar zitten ook heel veel kleuren in.
Hier zo halverwege de cowpers even in elkaar gezet:
IMGP3984 by Floris Dilz, on Flickr

onderaan zaten er allerlei witte vlakken aan de cowpers, zat daar aan alle gebouwen... ik denk omdat t daar op de grond zo donker werd doordat je permanent onder een leidingbrug zit zegmaar....
IMGP3972 by Floris Dilz, on Flickr

daggie en een hoop gesmots met olieverf enzo later... doorkijkje waar ik wel blij van werd
IMGP4006 by Floris Dilz, on Flickr

En dat je je een soort van realiseert waar al die andere mensen de tijd vandaan halen om een leven en/of kinderen te hebben enzo...
IMGP4010 by Floris Dilz, on Flickr
(dr was dit weekend een maat van me hier over de vloer en als ik zijn verhalen zo hoorde kun je beter hoogovens dan kinderen hebben)

Hier de hoogoven zelf, weer wat meer aan zitten detailklodderen, ga vandaag nog wat verder met de weathering denk ik...
IMGP4026 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4023 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4013 by Floris Dilz, on Flickr


svvander

Vlam, boem, pataat... er weeral boenk op! Verdorie, een half experiment... ik ga mijn volledige experimenten niet meer durven tonen, laat staan een "half experiment". Weer heel goe bezig Floris.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

#3148
prutsen, klooien smijten gooien enkele woorden die eigenlijk niet bij dat kunstwerk horen........of hoe nederig kan een groot artiest zijn !  ;)


In de toekomst wordt zeker nog een langspeelfilm gemaakt met de titel "The Da Floris-code !" ;)

Floris

nou, dan heb je de taal nog niet gehoord die hier terplekke soms gebezigd wordt als t gooi en smijtwerk een beetje te hard gaat  :P

ondertussen beetje met blubber aan de gang...
IMGP4034 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4040 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4038 by Floris Dilz, on Flickr

ben wel tevreden met t stoffig vet aan die tandkrans
IMGP4032 by Floris Dilz, on Flickr