Nou, tijd voor een serieuzere update. Had stukkies gefreesd om te cowpers verder af te maken, dus dat maar es in elkaar zitten bakken en verder zitten klooien met kerstballen slachten voor de bovenkant enzo...
IMGP3874 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3880 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3882 by
Floris Dilz, on Flickr
Meteen ook maar wat stukken draadeind en andere ijzerwaren gehaald om straks de hele zooi met een paar draadeinden op de baan vast te zetten, want dit soort smal hoog spul heb ik niet veel vertrouwen in lijm alleen... Op de achtergrond van de foto nog een vrij naar trappetje dat een paar pogingen nodighad voor t wilde passen maar ja tis redelijk gelukt uiteindelijk.
IMGP3884 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3877 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP3878 by
Floris Dilz, on Flickr
Vandaag nog wat zitten klooien aan de heteluchtkleppen van de cowpers. Hier zaten buizen aan die hete lucht van de cowpers naar de hoogoven voerden.
Een cowper is in feite een soort warmte-accu, een soort grote tank vol vuurvaste steen, die wordt heetgestookt met het brandbare gas dat bovenuit de hoogoven komt tot de steen heet is, daarna wordt de brander uitgezet en wordt er koude lucht in geblazen die er aan de andere kant heet weer uit komt en in de hoogoven wordt geblazen. Om een constante stroom hete lucht voor de hoogoven te hebben zijn er dan 3 cowpers nodig. Eentje wordt heetgestookt, eentje levert hete lucht, de derde staat klaar om onmiddelijk hete lucht te kunnen leveren zodra de tweede teveel is afgekoeld.
IMGP3876 by
Floris Dilz, on Flickr
Naast de kleppen op deze foto zitten er meer kleppen aan, twee dicht bij de grond ergens (waar ik helaas geen foto's van heb dus weet niet waar ze zitten), eentje een rookgasafvoer naar de schoorsteen voor als de cowper wordt heetgestookt en eentje waar koude lucht vanaf de blazers binnenkomt als de cowper hete lucht levert. Het zou leuk zijn als ik er nog achter zou komen waar die precies zaten bij dit ding, maar ja, je kan niet alles hebben, ik maak dr wel wat van.
Denk dat er nog wel een paar weekenden in zitten voor de boel in de verf kan qua allerlei klein gerommel, maar we komen dr wel!