Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

Vraagje aan Floris ....  :-[

Met welk materiaal zijn de bellows gemaakt op de grote ontgassingpijpen?
De ontgassingspijpen zijn in PVC en de flenzen zijn duidelijk resin gietstukken (of 3D-print), maar de bellows kan ik niet thuis brengen.

Verder moet je gewoon verder doen met wat je nu al doet en iedereen hier op het forum laten genieten maar vooral er zelf ook van genieten, zelfs als je een baaldag hebt :) :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Als ik nou eens zou snappen hoe zo een ding werkt, hè ... maar niettemin, ik snap niet waarvan jij toch dat stamina haalt om zo'n buizenbazaar in elkaar te schuiven. Ik doe al in mijn broek bij een afvoerpijp bij wijze van spreken. Echt machtig!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Citaat van: SuSke op 14 april 2021, 11:29:40 AM
Vraagje aan Floris ....  :-[

Met welk materiaal zijn de bellows gemaakt op de grote ontgassingpijpen?
De ontgassingspijpen zijn in PVC en de flenzen zijn duidelijk resin gietstukken (of 3D-print), maar de bellows kan ik niet thuis brengen.

Verder moet je gewoon verder doen met wat je nu al doet en iedereen hier op het forum laten genieten maar vooral er zelf ook van genieten, zelfs als je een baaldag hebt :) :D
Ha frans,
de bochten in de pijp zijn 3D-geprint, dus zwarte 3Dprinthars.

@Thomas:
begin eens hier, en laat maar weten wat de vragen zijn  ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogoven
Qua hoe ik t volhou, uh ja, als ik niet dit doe moet iok de keuken schoonmaken.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Floris op 14 april 2021, 15:01:21 PM
uh ja, als ik niet dit doe moet iok de keuken schoonmaken.
lijkt mij een goede stimulans op nog een aantal jaren door te gaan en die keuken stof te laten vergaren  ;D ;)

SuSke

Floris, misschien moet je je werk hier ook aan toevoegen: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Models_of_blast_furnaces
Tenzij je natuurlijk te bescheiden bent ...   8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris


Decapod

Thx, Floris. Dat ga 'k zeker eens bekijken!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Herwig

#3082
Vandaag in de krant    De Tijd    pag. 34: 
"Ruim de baan, gij vergane industriële glorie:     in Luik (Ougrée) gaat binnenkort de laatste overblijvende hoogoven tegen de vlakte".

Decapod

Dat is meer dan 2000 jaar geschiedenis dat hier afgesloten wordt, als je weet dat Kelten en Romeinen rond het Luikse al aan ijzerproductie deden en 'moderne' hoogovens zich in het Westen verspreid hebben o.a. vanuit het Luikse al lang (meer dan 400 jaar) voordat er sprake was van Cockerill of Esperance-Longdoz. Het eindigt met de spreekwoordelijke 'scheet in een fles'.
En dan te denken dat we niet eens een degelijk museum hebben om zo'n stuk geschiedenis levendig te houden. Ok, Musée de la Métallurgie et de l'Industrie de Liège, maar dat is miniminimini in vergelijking met Völklingen in Duitsland of The Crucible in Sheffield bv. Zegt veel over hoe wij met onze geschiedenis omgaan.
Aan de modelbouwers dus, zoals Floris, om het levendig houden.

Goh, wat een verantwoordelijkheid tors jij hier op je schouders, Floor  ;D !

Btw: hoe is't dat stukkie appel vergaan  8) ?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Het stukkie appel is in een verjaarskaart naar wieger gestuurd. Het is nu dus aan hem om ons op de hoogte te houden.

Enne ja, tis een zware verantwoordelijkheid, maar hoorde dat er nog wel wat loopt qua plannen om misschien nog wat los frut te bewaren zoals een torpedowagen van t een of ander. We gaan zien of t ammel lukt! In t ergste geval bouw ik die dingen ook nog wel.  :P

Herwig

#3085
aan Floris,

Indien men uw   'vakantieverblijf'   te  Liège niet zou afbreken,  hoe lang zou het eigenlijk nog duren voor die metalen constructies door weersinvloeden en corrosie uiteindelijk spontaan in elkaar zouden storten ?   De gebruikte materiaaldikte is wel van die aard dat totale zelfvernietiging nog wel even op zich zou laten wachten .    Maar ijzeren golfplaten en dergelijke zouden misschien het eerst wégroesten ?

SuSke

Eer echt alles opgeroest is, dan zijn we wel enkele decennia verder.
Zelfs die verrekte golfplaten blijven nog lang aanwezig, misschien wel niet meer op hun plek maar dan wel op een hoopje op de grond of in een of andere goot en misschien zelfs gewoon in de tuin van de buren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

nou, zeg maar gerust eeuwen, gezien wat er nog over is van hoogovens die al een eeuw of meer oud zijn...
https://www.bortolussi.fr/dijon-chartreuse-de-champhol-4
http://server.idemdito.org/pics/hoogoven/fdc-2016.htm
golfplaten waaien er op een gegeven moment wel af, maar is dat eenmaal zo ver dan waait zo'n stalen frame wel lekker door en roest t niet eens zo hard, zeker gezien hoe dik de hoofdbalken van zo'n constructie zijn.

Las trouwens net dat de sloop van de oude esperance-staalfabriek en walserij in seraing nu bezig is. Ben nu wel serieus bang dat ik seraing echt niet meer ga herkennen als ik er eindelijk weer eens heen kan... nouja, tis niet anders.

Sven VG

Was het inderdaad ook al een tijdje terug tegen gekomen in een waalse krant dat de afbraak eraan kwam.
We hebben inderdaad weinig bewaard van een roemrijk industrieel verleden in Wallonië.

Gelukkig krijgen we hier nog regelmatig een update van het fantastische werk van Floris.

Groeten
Sven

Whis

Citaat van: Decapod op 18 april 2021, 15:22:09 PM
Btw: hoe is't dat stukkie appel vergaan  8) ?

Zoals Floris al aangaf is dit museumstuk nu hier. Het is de reis met de post heel aardig doorgekomen.