Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Decapod

Is België nu echt zo rommelig?  ;D Heerlijk.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Jappy

Citaat van: Decapod op 23 november 2020, 12:59:37 PM
Is België nu echt zo rommelig?  ;D Heerlijk.

Al eens met de trein langs onze achtertuintjes en koterijen gereden? Da's nog erger hoor ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Decapod

Elke dag, Jasper! Zoals het een echte treinenzot betaamt (en je moet er goed gek voor zijn hoor: 't is vaak meer miserie dan wat anders, al gaat het de laatste tijd iets beter) ;D
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

Zo, afgelopen weekend maar es een klus aangepakt die ik al heel lang had lopen uitstellen: de bovenlijsten van de baan.
IMGP3393 by Floris Dilz, on Flickr

om een beetje te kijken hoe t uitkomt ook meteen cockerill maar weer eens opgezet
IMGP3399 by Floris Dilz, on Flickr
altijd weer zo'n stukkie waarvan je je dan afvraagt wat je bezielde om aan zoiets te beginnen (en gelukkig ook meteen zin om dr mee door te gaan. Moet maar eens een streep onder ougree gaan zetten langzamerhand, allerlei zooi vastzetten en de laatste losse eindjes aanpakken)

één van die dingen is bijvoorbeeld de hoogspanningsmast. Maar es wat zitten klooien met een papiertje en wat garen, dun garen richting achtergrond, dikker garen naar voren. Denk dat t best wat kan worden zo, al zit je altijd weer te klieren met t perspectief, t blijft een beetje een compromis.
IMGP3400 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, nu tijd voor een peuk...
IMGP3402 by Floris Dilz, on Flickr

en een bak thee uit mn nieuwe hoogoven-6-mok.
IMGP3408 by Floris Dilz, on Flickr

Alan On Track

Het is uiteindelijk verbazingwekkend hoe groot je baan is aangezien je zoveel kleine details en tafereeltjes hebt. Hier kan je uren rondkijken en steeds nieuwe zaken ontdekken. O wat zou ik graag een figuurtje zijn dat door die straten en installaties loopt.
Van figuurtjes gesproken, dat met die opschriften is best interessant, vanwaar heb je die?
Modelbouw is een kunst

Floris

is t een grote baan? nouja, hij staat stevig in de weg in huis dus in die zin wel, zoals ie er nu staat is ie 4 meter 80, waarvan iets van 3 meter ongeveer klaar, een meter goed op weg en de rest multiplex. Tis dus nog lang geen vaerwegh dok (sorry Frans als ik je spelling verhakseld heb) ofzo.
De opschriften zijn zoals meestal willekeurige artitec-decals waarvan ik hier en daar weleens wat laat verdwijnen, deze komen van een tank... jaren 80-sfeertje zit er aardig in zo denk ik (volgende jekkie doe ik wel met iets van paars erin, das ook altijd goed.)

Metpetergaathetbeter


SuSke

Dat zijn foto's om van te smullen.

En die hoge frieslijst heeft ook wel wat, kan je de verlichting gelijk hoog genoeg plaatsen dat je er in de baan geen last meer van hebt.

Citaat van: Floris op 01 december 2020, 23:27:26 PM
.. Tis dus nog lang geen vaerwegh dok (sorry Frans als ik je spelling verhakseld heb) ofzo. ...

Je hebt het zelfs helemaal juist gespeld  ;D ;D ('k denk dat je stiekem bent gaan spieken  8) 8))

Maar al bij al is 4,80m ook een flinke lengte, zeker als je bedenkt dat je het in je eentje (met af entoe een helpende hand) doet. Je ben ter dan ook nog maar een jaartje of 5-6 mee bezig. Onze 11,60m vraagt al meer dan 10j met een leuk ploegje van een man of 5.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

hehehe nou, k was wat te lui om te gaan spieken, maar goed gegokt dus  8) (nouja, denk dat ik zo vaak op t draadje geklikt heb dat t wel in mn hoofd getimmerd zat)
Dat die baan 10 jaar heeft gekost met 5 man verbaast me niet, dat lijkt me een heel aardig bouwtempo, zeker voor een clubproject dat vaak toch wat trager gaat. Voor mij is 6 jaar aan een project werken heel lang trouwens, maar deed tot dusver dan ook alleen kleiner gerommel en soms cavalerie uithangen bij vrienden die een modelbaantje hadden ingeschreven bij een beurs en t vervolgens niet af hadden, even in een week een halve baan bouwen. Dr kan verbazingwekkend veel als je even goed de knuppel erover haalt  8)

Goed, ook nog een paar van de gebruikelijke detailplaatjes, geloof niet dat er veel nieuws op staat maar gewoon, wel leuk om een paar plaatjes te schieten. Oh ja, de transit heeft nummerborden en wat rommel in t bakkie en op t dashboard. Oh en heb t idee dat t licht nu een tikkie beter is door weerkaatsing van licht op de achterkant van de bovenlijst (het hele ding is wit)

IMGP3416 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3437 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3409 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3412 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3414 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3441 by Floris Dilz, on Flickr

Zo, en nou mn nest in.

Kautenbach


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Marc_tramt

Ja geweldig. En vooral ook goed te genieten in deze grauwe november/december dagen.
Gevoelens over deze baan schommelen tussen depressie over het-niveau-dat-ik-niet-haal en inspiratie om het tóch te proberen.  8)

Michiel

Floris, bedankt voor de update. Steeds weer een verrassing hoe treffend alles is uitgebeeld.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Prachtige "dat wil ik ook doen" beelden.

Rommel op de juiste plek neerzetten is ook een kunst  :D :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

nmbssncb

De perfectie stort mij altijd in een kortstondige depressie... Er zijn modelspoorders en modelspoordertjes (ik...).

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============