Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

sdz1976

Je moest beschaamt zijn Floris,

Hier wat foto,s van het echt laten zien en ons wijsmaken dat het modelbouw is  >:( >:(


;D ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

mahtoska1

Man,man. Wat kan je daar nog op zeggen...

Floris

Dank jongens!
Maar weer es verder met t volgende rijtje huizen. had er nog eens wat foto's uit ougree bij gepakt want vond de daken na de vorige keer nog wat fel, en tja, die zijn in t echt wel van rood/oranje pannen maar in de praktijk eigenlijk donkerbruin. dat dus maar eens geprobeerd en ja, geloof dat t nu aardig in de buurt komt. Ook nog aardig wat groene alg-drybrush her en der en nog wat welberg-onkruid, en t wordt echt wel iets dat eruit ziet als een fijne plek om te wonen.  8)
IMGP2420 by Floris Dilz, on Flickr

Tja, dan zoek je je de pleuris naar die zaag en bedenk je dat je die een maand geleden buiten had laten liggen. Zó jammer.
IMGP2424 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2429 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP2422 by Floris Dilz, on Flickr

ondertussen kan t nog steeds lang niet tippen aan t echte belgië.... :o
dsc_0475 by Floris Dilz, on Flickr

mark7758

Geweldig. (Meer kan ik er niet over zeggen)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michiel

't Is dat je zegt wat er veranderd is, want ik zou het niet gezien hebben. Maar daarom wel de moeite, en weer genieten van deze reeks foto's. En inderdaad, het echt is nog veel gruwelijk afschuwlijker.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Och, koterij is zo sfeervol en leuk om te maken. Ik vind het er geweldig uitzien. Zowel in realiteit als in model. ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Ik kan wel weer van alles zeggen maar en dat is al gezegd dus ... ik geniet in stilte met volle teugen. ;)
Groet Pierre.


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1


Dirky

Welk gevoel er bij mij opkomt als ik die foto van 't echte gebeuren zie:

Ongelofelijk hoe goed Floris de realiteit benadert, maar er dan toch nog ongelofelijk ver af zit... de compromissen en beperkingen waar je niets meer kan aan doen; te kleine schaal, geen fijner materiaal voorhanden... Nu, makro foto's zijn echte "killers". Op normale kijkafstand verdwijnen die afwijkingen tussen al het spectaculaire!

Floris

Ja, t blijft altijd een compromis en een benadering... En dat is prima, anders komt t helemaal nooit af.
De 1:1 foto heeft bovendien nog wat hardere contrasten omdat ie van na de komst van die knalwitte plastic kozijnen is (denk dat die in 1988 op z'n best zeldzaam waren, Frans weet dat ongetwijfeld, of eenieder die die tijd bewust heeft meegemaakt, ik was toen 4) en ook na de sluiting van de warme lijn, dus de zwartigheid werd niet meer aangevuld. Verder merk ik ook gewoon steeds dat ik als ollander niet zo ver durf te gaan in chaos en weathering als de realiteit, of in elk geval niet in één keer, stapje voor stapje opbouwen gaat wel. Nouja, we gaan t zien wat het uiteindelijk wordt allemaal!

SuSke

1988: PVC-ramen (dus die knal-witte) waren er al wel maar konden inderdaad nog niet op een breed publiek draagvlak rekenen. De aluminium-ramen begonnen zich net te verbeteren (dubbel-geïsoleerd) en gaven toen toch nog een robuuster uitzicht. De meeste mensen verbouwden toen hun woning met de gekende meranti-raamkaders.

Het verschil tussen een knal-wit pvc kader en een iets ouder wit geschilderd houten raam kader merk je mooi aan de linkerzijde van de foto. daar staan er nog enkele houten kaders in een huis (makkelijk te merken aan het relief in het kader).

@ Floris, Je bent daar waarschijnlijk gaan fotograferen in de zoveelste golf verbouwingen van de buurt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Uit de laatst geplaatste foto's blijk overduidelijk dat kijken en zien zijn twee totaal verschillende dingen; als je het niet ziet, dan kun je het ook niet maken.

Citaat van: Floris op 22 mei 2020, 01:22:04 AM
Aan die ranzige gordijnen achter de ramen is eigenlijk niets overdreven, ook de kleur van die golfplaten is precies de verkleuring, die na tientallen jaren ontstaat.
En het mooie is ook: hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet en ontdekt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

raf

geen woorden voor
maar eigenlijk kun je niet genoeg rommel aan en op die koterijen hangen /zetten.
maar het is meer dan geloof waardig

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

hans63

mooi zeg,
toch jammer dat een goed stuk gereedschap zo op een kratje ligt te verroesten.