Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

een luchtanker bestaat voornamelijk uit een roestige spaak uit een oud fietswiel. Bewaar die dus zorgvuldig. 8)

Tothebeach

oh, daar heb ik er nog wel een paar van:


Groet,
Michel

Floris


Tothebeach

inderdaad. Deze lag destijds (2013) bij Arnhem-Zuid, waarschijnlijk ooit in een sloot gegooid en tegengekomen bij bouwvoorbereidingen.
Al zijn dit soort fietsen tot in de jaren '90 gemaakt. We hebben er nog 1 (damesmodel) in goede staat uit de jaren  '90. Dat was mij te modern, ik fiets liever op deze uit de 50-er jaren:



Groet,
Michel

Floris

ow ja, worden nog steeds gemaakt hoor, nu als retro. Heb dr zelf een uit de jaren 90, net voor t retro-dingen werden, dus met echte jaren 90 kleur en bestickering. Ziet er heerlijk niet uit maar rijdt geweldig, ding is voor mijn doen nagenoeg nieuw. (heb dr nog een paar meer maar die zijn meer uh... "goed gebruikt")
En uiteraard hek ook een kleintje:
DSC_1402 by Floris Dilz, on Flickr

maarre... tis dat achterover hangende frame he, heb je daar eenmaal op gezeten zijn alle andere fietsen ineens van die zenuwachtige stuiterbakken waar je opgevouwen op zit.

Tothebeach

't is zeker dat frame. Ik sleep soms nog al wat mee in dat karretje en bij deze fiets voel je geen slingerend frame in tegenstelling tot de drie 'nieuwere' fietsen (jaren '90) die ik versleten heb door onder meer datzelfde karretje.

Maar eh, mooie kleine versie, inclusief spatlap

Groet,
Michel

Ronald

Citaat van: Floris op 03 maart 2020, 11:55:49 AM
zund, da was n mooie stangenremgazelle. :'(

Kheb nog zo'n ding 1 op 1 :)

Mooi werk, Floris, ik volg met grote bewondering.

Floris

Ja heb zelf ook n karretje, hangt achter een relatief nieuwe batavus met veel versnellingen en moderne remmen. Werkte leuk, maar inmiddels schakelt ie nog maar half en alles aan dat hok rammelt zonder dat ik t veel gebruik. Overweeg inmiddels hevig de haak voor t karretje maar aan de gazelle te schroeven, de verhuizing van mn broertje (inclusief wasmachine op de fietskar etc) was die batavus toch wat teveel.

Hier nog twee bonusplaatjes van de kleine, vond ik net nog.
DSC_1401 by Floris Dilz, on Flickr

en plat:
DSC_1512 by Floris Dilz, on Flickr



Tothebeach

 :o
Nog meer onder de indruk, mooi stukje werk!!

Citaat van: Floris op 03 maart 2020, 15:33:34 PM
, de verhuizing van mn broertje (inclusief wasmachine op de fietskar etc) was die batavus toch wat teveel.
zo ver ben ik nog niet gegaan. Mijn max is 12grote laurierplanten voor de heg, of 6 eetkamerstoelen. Ik vind het altijd wel leuk om zoveel mogelijk met zo'n karretje te doen. Zoals dus ook de constructie voor gordijnrails van 4m. lengte :D 't Ding stuiterde alleen op m'n kop bij de eerste verkeersdrempel. Daarna wist ik te duiken.

Groet,
Michel

Floris

ja, t geeft wel een bepaalde voldoening, dat gekloot met een karretje, vooral bij veel te grote zware dingen waarvan je weet dat t eigenlijk helemaal geen goed idee is maar t lukt dan toch altijd.
DSC_2360 by Floris Dilz, on Flickr

en een billy gaat er ook gewoon in, niks uit elkaar schroeven...
DSC_2362 by Floris Dilz, on Flickr

en dat alles in stijlvol roze met gouden sterren en geel van binnen, alles geverfd met stoffer en blik want had geen kwast.
218525_536068896405068_699527756_o by Floris Dilz, on Flickr

doomslu

Nederlanders... ze hangen overal karretjes aan...  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tothebeach

 ;D Briljante foto's van geweldige expedities, Floris!
Onderstaande kwam ik nog tegen, voor weinig een IKEA tafel gekocht in Utrecht en deze zijn we gaan ophalen met de fiets (vanuit Ede). Dit was nog in de tijd dat ik mijn sportfiets ook gebruikte als trekker. Maar dat koste me teveel tandwielen.
Op de terugweg, beladen en al, kreeg het karretje een lekke band. Bij Zeist (Kerckebosch) kon ik het repareren:
IMG_1012 by to_the_beach, on Flickr

@ Luc het klopt wel, want voor mijn modelbaantje ben ik aan het denken aan een onderstel, zodat ie ook makkelijk achter de fiets kan, of in de trein en dan achter de OV-fiets.

Maar goed, dat is nog toekomstmuziek.

Groet,
Michel

Floris

had je klaas zondervan al eens gesproken over fietskarbaantjes?

Tothebeach

Ik heb zijn constructie gezien. Maar ik denk niet dat hij met zijn baan en kar lekker de trein in kan. Ik zit aan een koker te denken van 50x60x180cm met wat wielen eronder.
Maar goed, 't is een mooi zomerproject. Lekker buiten met wat hout bezig zijn.

Groet,
Michel

Herwig

#2459
Nog even buiten 'topic' van staalnijverheid ...

Dat typisch  'fier'  rechtopzitten op zo'n classic-Gazelle, neen dank u beleefd.
Heb zo'n Hollands rijwiel met schuine voorvork tweedehands gehad als fiets-aan-zee.
Persoonlijk voelde ik me er echt bekneld op en je kan te weinig kracht zetten op de pedalen.
En pijnlijk voor de onderrug,  die loodrechte schokken op de L & S-wervels.
Net goed genoeg voor naar de bakker om de hoek te rijden en dan nog.
't Zal misschien kwestie van gewoonte zijn, maar geef mij maar een  'Vlaams' hedendaags kaderdesign,
voor rustige ritten lichtjes voorovergebogen en voor stevigere prestaties in de Brugse Ommelanden en/of langs kanalen,
nog iets meer naar voren geleund op zadel en stuur.
Maar een echt laag koersstuur liefst niet, dan gaat de rug weer protesteren .

En als wrak gaat de fiets als oud-ijzer terug naar de 'Floris'-hoogovens ...