Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

En Floris ligt echt niet wakker van een barst meer of minder in zijn bestrating  8) 8)

Citaat van: Floris op 04 februari 2020, 11:44:42 AM
Ha Frans,
Nou, daar zeg je zo wat... was thuis al aan t zoeken geweest naar een kruisverband, maar uh ja... ik zie t niet.  ???
Ik heb foto's van zo'n beetje de hele lengte van t ding, zal nog eens kijken of er buiten misschien wat op de muur zit, maar dan lijkt t me alsnog wat minder ideaal, zit immers niet in lijn met de kraanbaan zelf.
...

Zoals gezegd, het zal wel "ergens" zitten, alleen de vraag is "waar??". Maar waarschijnlijk valt het buiten het zichtveld van je baan  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

nou, je ziet de lange hal in zn hele lengte op de baan, dus er zou "iets" te zien moeten zijn. Nu wil ik uiteraard ook weten hoe t zit.  8)

Floris

Goed, vanwege EN NOU ZAL IK T WETEN OOK maar eens drie keer alle foto's doorgekeken... In de lange hal zit dus echt nergens een zwaar kruisverband zoals je zou verwachten voor die kraanbaan. Zie alleen hoog in de gevels wat kruisen zitten om het dak overeind te houden:
wagenwerkplaats 1 by Floris Dilz, on Flickr

Nou zit de (zelf vrij forse) kraanbaan zelf wel een stuk steviger met de kolommen verbonden, met flinke verstevigingsstukken in de hoeken...
wagenwerkplaats 2 by Floris Dilz, on Flickr
Zoiets is dus blijkbaar sterk genoeg om zonder kruisverband overeind te blijven?

De kraanbanen in het voorste stuk van de loods (die wel kruisverbanden hebben) missen al die verstevigingen, das duidelijk een andere constructie.

Voor wie t zelf nog eens na wil kijken hier nog een serie mooi duidelijke foto's, zelf ben ik er helaas alleen in de schemering geweest dus heb er geen platen van: http://urbanexploration.nl/sambre2.php
foto 1 de lange hal met zware kraanbaan, foto 21 en 22 het voorstuk van de werkplaats met normale kraanbanen.

Thommy

Hé die laatste foto lijkt op een heleboel loopbruggen in CNH. En Suske, ik moet zeggen dat die grote banen die kruisverbanden ook niet hebben (zeker niet waar ze verzenden, dat lijkt me meer een losse constructie in een ,cru gestelde, golfplaten loods)

Ik weet het, klinkt allemaal raar. Maar ik gok dat bij gebouwen van voor een bepaalde tijd, ze ietwat anders redeneerden. (Ik ben dus zelf gaan kijken door Suske z'n opmerking, die ik logisch vind)
Greetz

Thommy

SuSke

#2419
Die laatste foto van Floris verklaart heel veel.

Het geheel is dus inderdaad opgebouwd als een "autostabiel frame".
De verbindingen van de kolommen aan de kraanbaanliggers met de grote schetsplaten geven de ganse structuur de nodige stabiliteit in de langsrichting.
Bovendien is de afstand tussen de 2 kolomdelen ook relatief klein waardoor het metselwerk in de gevel ook voor een deel die stabiliteit gaat verzorgen.
Bij metselwerk gebouwen kan dit. bij gebouwen met stalen beplating kan dit niet en heb je een staand verband nodig.
Om de krachtsoverdracht naar de metselwerkmuur te garanderen zal er een stevige knoop zitten achter de kraanbaanligger. Anders blijft de muur staan en plooien de verbindingen tussen de kolomdelen gewoon weg.

Bijkomend moet er ook gekeken worden naar de capaciteit van de loopkraan. Die was vroeger lang niet wat er heden ten dage gehaald wordt met de hoog kwalitatieve materialen wie we ondertussen ter beschikking hebben.

Aan de afmetingen van de balk en kolommen te zien, is de capaciteit van de kraan ook niet excessief hoog.

Dus inbouwen die verdomd leuke schetsplaten zou ik zo zeggen en laat het staand verband voor wat het is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

ah kijk, duidelijk verhaal, dank.
Wat het draagvermogen van de kranen is weet ik zo niet, ik vind ze niet extreem zwaar ogen. Ik neem een beetje aan dat ze wel met de twee kranen tegelijkertijd een loc opgetild kregen, ook omdat ik geen vijzels oid zie, dan kom je op normal gesproken iets van 30 ton per kraan? (officieel zijn die GE-locs 110-tonners maar heb t idee dat dat niet zonder meer betekent dat ze 110 ton wegen, ook tillen ze zo'n loc ook op zonder draaistellen over t algemeen)

Floris

Nou, ik geloof dat ik t hefvermogen van de kraan heb ontcijferd, 25 ton voor de grote haak en 5 ton voor de kleine. Voor een wagenwerkplaats bruikbare getallen (voor een loc wat krap maar zover ik weet werden die origineel elders onderhouden. sowieso zijn de oudere locjes lichter.)

Ondertussen was een collega wat met de 3d-printer op werk aan t prutsen, met heldere hars erin. Hij kwam even later aanzetten met een heel plaatje vol lampjes, zo'n glazen kapje met kooi eromheen. "kan jij vast wel wat mee"

DSC_2326 by Floris Dilz, on Flickr

Nou, ja, eigenlijk wel dus. Had tot dusver bedacht om roostertjes voor de leds in de inspectieputten te zetten, bij wijze van een TL-balk achter een rooster. Maar ja, t blijven punt-ledjes en dat oogt toch niet echt lekker als TL.... dus maar es wat proberen, strookje plastic voor de gaten met de ledjes, gaatje in t strookje, lampje dr voor, mwah, dat wordt wel wat.

DSC_2325 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_2327 by Floris Dilz, on Flickr

collega mag er nu nog veel meer printen, geen goede daad blijft onbestraft.  8)

modelbaanHO

Mooie lampjes, wel oppassen dat ze niet te veel licht uitstralen.
Daarin zitten meestal maar gloeilampen tot 60W
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Floris

komt goed, op een foto lijkt t al gauw een schijnwerper maar in de realiteit maak ik me eerder zorgen dat t toch wat weinig licht is. Nouja, kan altijd nog wat rommelen met de voedingsspanning of de voorschakelweerstanden. Voor nu maar eens verder met t cad-werk want na een avondje laminaat sjouwen bij broertjelief geloof ik niet dat ik vandaag modelbouw in de vingers heb.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Cord

Ik vind het prachtig.
Het lijkt me toch dat er in dit soort zaken handel zit.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

ow, vast... daarom bestaat er zoiets als viessmann enzo.  :P

ondertussen maar weer bezig met de kraan in de wagenwerkplaats. Had een tijd terug al eens de kraan in het later aangebouwde stuk van de werkplaats gemaakt, een oud ding met vakwerkliggers, maar in t oude stuk van de hal zijn de kranen een keer vervangen en hingen er Takraf-dingen uit 1982. Vrij simpele gevallen met dichte liggers en behoorlijk geel. Niet heel interessant om te maken maar t mot er wel in dus maar eens aan de slag met cad. Er is geen dappere urbexheld op geklommen dus moest t doen met een hoop bijvangst-plaatjes van onderaf, een beetje lastig voor de loopkat maar ik heb wel een idee hoe t er ongeveer uitziet. Nu dus maar eens freestekeningen maken en morgen of overmorgen eens naar werk en frezen met die handel.


takraf kraan ougree by Floris Dilz, on Flickr

Floris

en ja hoor...

IMGP1534 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1532 by Floris Dilz, on Flickr

op de voorgrond de tweede:
IMGP1531 by Floris Dilz, on Flickr

en even op zn plek gehangen
IMGP1535 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP1537 by Floris Dilz, on Flickr

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw