Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

bogies zijn zelf geëtst, of nouja, zelf ontworpen en besteld. De bak is in onderdelen cnc-gefreesd, gebouwd en afgegoten. 3D-print zit hier niet aan, ben redelijk ouderwets.  ;D

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vyncky

Floris,

Mooie wagonnetjes!  Heb je een speciaal mechanisme gebruikt voor de drieassige wagons?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

modelbaanHO

Ik sluit mij aan bij alle vorige reacties: sublieme modelbouw.
Het blijft genieten met een supergrote G
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Floris

Ja wat ik hier doe kon allemaal 20 jaar terug al, of ja, eigenlijk al veel langer, maar 20 jaar terug was t gewoon al prima bereikbaar, autocad 2000 is ook voor normale stervelingen al redelijk bruikbaar en ik weet niet uit welk jaar die cnc-machine is waar ik dit allemaal op uitgerammeld heb maar uh.... jaren 90 denk ik? Niet op de techniek wachten. gewoon gaaaannnnn. In de tijd van napoleon bouwden ze al prachtige maquettes dus het kán, gewoon graag genoeg willen.
Citaat van: vyncky op 20 februari 2019, 12:36:01 PM
Floris,

Mooie wagonnetjes!  Heb je een speciaal mechanisme gebruikt voor de drieassige wagons?

Yannick
De assen zitten in metalen beugeltjes, zoals bij oude fleischmann- en piko-wagentjes. Tenminste, dat was de originele constructie, maar die beugeltjes zijn van ijzer dus daar heb je last van op kadee-magneten, nu dus allemaal vervangen door messing beugeltjes met 2 gedraaide messing puntlagertjes erin. Voordeel is daarbij dat de beugeltjes gewoon twee gaten van 2 mm hebben waar die lagertjes in gaan, bij de middenas laat ik de lagertjes weg, de as heeft daardoor alle kanten op flink speling, beter gezegd, hij valt er nét niet uit. Das ruim genoeg om zo'n kort bakje door 360 mm-bochtjes te krijgen.

Peter

Prachtig gedaan Floris.
Het zijn echt kunststukjes
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Nou, gisteravond maar eens wat knopen doorgehakt: het spoor bij de ateliers centraux beviel me niet. Lag wat te vloeiend en eigenlijk gewoon te slordig en niet logisch. Maar ja, alles zat al aangesloten en zo, met wisselaandrijvingen en alles... tja, haal je niet voor je lol uit elkaar, maar goed, toch maar gedaan, en nu bevalt t me veel beter. Wat ruimte gewonnen bij de fabriekspoort, sporen ogen nu meer of ze bewust zo gelegd zijn, kortom, vind t wel aardig, en dr kan nu een locje staan dieselen recht voor iemands slaapkamerraam want er is een extra kopspoortje bijgekomen.
Oude situatie:
DSC_1176 by Floris Dilz, on Flickr

beetje plannen met losse stukkies:
DSC_1953 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1952 by Floris Dilz, on Flickr

en zoals t er nu bij ligt...
IMGP0037 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0038 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP0040 by Floris Dilz, on Flickr

boel weer aangesloten, wisselmotoren verplaatst, alle kortsluitingen dr uit gehaald... en weer wat extra gaten voor kadee-magneten dr bij gehakt,. nog steeds met de boormachien want eens te eigenwijs om een decoupeerzaag te halen altijd te eigenwijs om een decoupeerzaag te halen.

Op de achtergrond, ja dr zitten nu daken op de ateliers. Komende dagen mee verder! 8)

mark7758

Ik voel me weer thuis in Seraing.  8) 
Tot het volgende bezoek.  ;D
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Chrisrail

#1958
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

evan

Citaat van: Chrisrail op 23 februari 2019, 08:20:10 AM

Zoals je het hier gedaan hebt, Zijn bij de minste storm op één, twee, drie het merendeel ribedebie en liggen ze bij de buren.

;)

Vandaar dat er hier ook veel ontbreken  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Chrisrail

#1960
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Metpetergaathetbeter

nooit discuteren met een schrijnwerker    :) , hier en daar kan nog wel een stukje hout tss., het zou jammer zijn dat zo'n stuk realistisch modelwereldje zou kunnen afgerekend worden op een banaal detail.De latjes mogen er zelf gewoon aanhangen of zoals je zegt onderaan de muur of de buurman zijn tuin bevuilen !  ;)   Tot vervelends toe "'t is gewoon prachtig!"  ;)

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

GDE

Prachtig Floris , alles is weer rijkelijk gedetailleerd. Wat een prachtige baan
. Soms komt er ook wel eens iets tevoorschijn wanneer zo'n eternit leien afvallen . Hier enkele leuke voorbeeldjes ; https://flic.kr/p/BxvWaz
https://flic.kr/p/g4o46G
https://flic.kr/p/fsKEWe
https://flic.kr/p/aDYvKo
https://flic.kr/p/48nYX3

Tothebeach

Via een pb kreeg ik een link waar jij misschien ooit wat aan hebt. Het zijn vrij veel foto's en vrij gedetailleerd:

Bron: catawiki

Groet,
michel