Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Tothebeach

Wat een bagger man. Hoe verzin je het.

Groet,
michel

Kautenbach

Ja, erg hé,  en dan nog posten ook.......

sdz1976

Weer zo een gevalletje meer lef dan hersenen   :P ;D

i love it  8) 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris


Floris

Goed... Tis hier een tijdje erg stil, vanwege de jaarlijkse lijst teleurstellingen voor neurenberg. Ben dus zat aan t knutselen, daar niet van.  ;D
Tussendoor nog wel iets kleins zitten frotten voor de garage...
DSC_1682 by Floris Dilz, on Flickr

GDE

Het eerste waar ik aan denk , motor voor een Citroën 2CV. Heb ik juist gegokt Floris ? Sterk staaltje van fijne modelbouw hoor

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Nou Geert, ik reken het goed. Het blok in deze vorm zat in een ami, met supercharger-pijp van het ventilatorhuis naar de luchtinlaat voor een paar pk extra. De eend zoog gewoon lucht van buiten aan. Niet dat ik me er verder druk over maak trouwens, in de praktijk zullen er zat van deze blokjes in 2cv's terechtgekomen zijn.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Nou, voor de updates van wat ik de afgelopen anderhalve maand heb uitgespookt kan ik jullie doorverwijzen naar de artitec-folder (mijn afdeling was grofweg t civiele gebeuren min de vliegtuigen), nu weer terug naar seraing/ougree. Als eerste maar eens een standaard schrootbak waarvan ik ooit al eens grofweg de opzet uitgezocht had omgezet naar freestekeningen en een etstekening voor de draaistellen.
Schrootbakken als deze staan nu nog een beetje in de weg te staan in chertal (of althans deden dat onlangs nog), bij cockerill ESB (later elwood steel) waren er een aantal om schroot uit de opslag naar de electro-oven te karren en verder duiken ze her en der op het cockerill-terrein op op foto's. Ze zijn er in meerdere varianten, sommige staan wat hoger op de pootjes of hebben 9 in plaats van 7 steunen aan de zijkant en er zitten allerlei verschillende draaistellen onder. Y25 komt voor, maar ook speciaal zwaar staalindustriespul en algemeen gewoon alles dat nergens anders meer voor nodig was ga ik vanuit, vooral van afgeschreven ertswagens. Er stond ooit een zooi foto's van deze wagens op het net, helaas allemaal verdwenen (heb de boel zelf wel opgeslagen) dus jullie zullen t even zonder voorbeeldplaatje moeten doen. De meestvoorkomende draaistellen waren in elk geval dit type: https://flic.kr/p/CWNg6p
Ondertussen is de bak klaar om af te gieten:
DSC_1869 by Floris Dilz, on Flickr
lekker simpele hokken, gunstige vorm om te gieten, dus daar komen er sowieso een stuk of 10 van. Nog eens kijken wat ik er allemaal aan draaistellen onder kan prakken, want daar moeten ze t straks toch wel een beetje van hebben.

Metpetergaathetbeter

misschien op zoek gaan naar onder/draaistellen van kolentenders (uit uit stoomverleden )?

Floris

neuh, heb de etstekening van precies de goede draaistellen al klaar.... alleen nog even bestellen enzo, maar k ga even niet zo hard op t moment. Het zijn wel draaistellen die op zn minst erg lijken op sommige tenderdraaistellen, dat klopt!

Floris

Nou, de schrootbak is onder een bak rubber verdwenen en t etswerk is besteld, tijd om eens een oud projectje van inmiddels alweer 3 jaar terug van stal te halen, dat ik hier nu eindelijk eens kan toelichten (ok, de helft van jullie wist t allang, maar goed. ;D ) omdat er steeds een half plan was dat de baas er iets mee wilde en dan zou t niet heel handig zijn om slapende herpa- of brekinahonden wakker te maken. Dit jaar was t eindelijk zo ver.

Ooit, lang geleden, tijdens de neurenbergsprint van 2016 had ik naast t werk nog wat tijd en enthousiasme over (elk jaar maken we meer en ambitieuzere modellen, dit jaar was die tijd er echt niet  :-X)  en besloot ik eens iets te proberen waar ik al een tijdje over had nagedacht en wat volgens mij gewoon moest kunnen: zelf van 0 af aan een dyane maken. Op zich is citroën als ultiem liefhebbersmerk aardig vertegenwoordigd qua modelletjes maar de dyane is altijd overgeslagen. Zonde, want m'n pa had er een, in koeienstrontkleur. Ooit begonnen als dyane 4, na een vakantie in de pyreneeën waarbij halverwege 1 cilinder de poeier in draaide en mn pa het ding dus als 220 CC ééncilinder nog terug de bergen over en helemaal naar huis heeft gekregen omgebouwd tot dyane 6... Hij verkocht m toen ik 3 of 4 was, maar toch heb ik er nog vrij levendige herinneringen aan. De bankbekleding van een soort bobbelig zwart kunstleer, met een heel typisch luchtje, dat rare achterzijruitje (ik stond waarschijnlijk op de achterbank de bovenkant van de rugleunig af te kluiven en door dat ruitje naar buiten te kijken) en een keer dierlijke paniek toen mn pa in de zomer rondreed en ineens het dak open was. Jamaar een auto hoort toch een dak te hebben? WHUUUUUUH.
Ook mijn eerste vakantie was met dat ding, toen ik nog geen jaar oud was, naar de dordogne. Zolang de wagen reed lag ik braaf te slapen, maar stond ie stil, luchtalarm. Naar de dordogne in een dagje was nogal ambitieus, er was een plan om halverwege te kamperen maar een kudde muggen en mijn geloei maakten rap een einde aan dat plan.... Dus dat betekende ongeveer 20 uur rijden en bij elk stoplicht woest heen en weer stuiteren op de voorbank om de wagen aan het deinen te houden zodat ik mn waffel hield. Eindelijk aangekomen bij het vakantiehuisje in de dordogne waren mijn ouders compleet afgedraaid en ik heerlijk uitgerust, dus ik besloot maar eens dat het een mooie dag was om het kruipen eens vaarwel te zeggen en mijn eerste stapjes te zetten... uiteindelijk hebben ze toen van wat meubilair en brandhout een kooi getimmerd waarin ik kon uitrazen en zijn ze gaan slapen geloof ik. De ami6-roadtrip afgelopen zomer met een maat naar datzelfde vakantiehuisje was een soort eerbetoon aan dat verhaal. Afijn, ik dwaal wat af. Dyane, dus.

Op zich is een dyane niet extreem moeilijk qua constructie. Voorruit en achterklep maak je gewoon als etsdeeltje, heb je de voor en achterruit mooi strak en vlak in de raamopening zitten en je kunt meteen de ruitenwissers heel fijntjes mee etsen, als bonus kun je de achterklep openzetten. Dak een los onderdeeltje, zijruiten hebben pech, dat stuk wordt gewoon gietwerk, dus die ruitjes zitten wat dieper, jammer dan. Doet brekina enzo ook, dus dan mag ik dat ook vind ik. Op die manier is het een prima te gieten model had ik bedacht, dus maar eens beter naar kijken. Er gaan twee tekeningen van de dyane rond op het web, eentje die volgens mij van citroën komt en die vrij goed klopt, en een uh... "andere". De goede tekening er maar eens bij gepakt en een corgi-modelletje in 1:43 om de boel wat meer 3D te kunnen bekijken (die corgi is wat mij betreft best een OK ding) en een freestekening in elkaar geroffeld... de zijwanden heb ik al min of meer in profiel gefreesd (niks 3D-tekenen, gewoon hoogtelijnen per 0,05 mm bepalen en dat wegfrezen) want zo'n holling in de deuren vijlen en schrapen is nogal een ambitieus werkje om uit de hand netjes te doen, de spatborden maar gewoon als dikke bonken styreen gefreesd met de goede omtrek, ga ik wel met vijl en schuurpapier finetunen.
freestekening by Floris Dilz, on Flickr

Hier hoe t begon...
DSC_0652 by Floris Dilz, on Flickr
eerste stukkies in elkaar, hoop gevijl geschuur en geschraap en veel foto's erbij om te kijken wat die achterspatborden nou voor vorm hebben
DSC_0653 by Floris Dilz, on Flickr
het wordt steeds herkenbaarder....
DSC_0654 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0666 by Floris Dilz, on Flickr

keertje in de primer om te kijken of er nog ellende is die je in blank plastic niet ziet... ja uiteraard is die er. Steeds zuinig aan doen met schuren qua bijplamuren is lastiger
DSC_0671 by Floris Dilz, on Flickr

lampjes en grille erop om de spatborden definitief in vorm te kunnen ranselen
DSC_0674 by Floris Dilz, on Flickr

onderkant beetje opgefrut
DSC_0721 by Floris Dilz, on Flickr

alvast kijken hoe t staat met een wieltje van een herpa-eend
DSC_0722 by Floris Dilz, on Flickr

eerste gietsel! Grille is los, want dan kan ik m met oude metalen en nieuwe plastic grille maken.
DSC_0763 by Floris Dilz, on Flickr

een van de eerste exemplaren bijna klaar....
DSC_0853 by Floris Dilz, on Flickr

die van mn pa (met creme in plaats van grijze bumpers en wielen, vond ie mooier. Dat grijs zat er af fabriek meestal maar dunnetjes op dus binnen de kortste keren was dat lelijk):
DSC_0864 by Floris Dilz, on Flickr

en zoals gebruikelijk bij mij moet t meteen weer kapot.
Dyane_Gaar_b_LR by Floris Dilz, on Flickr

Dyane_Gaar_d_LR by Floris Dilz, on Flickr

Als je dan toch bezig bent ook maar meteen een acadiane erbij (moet ergens meer bouwfoto's hebben van dat ding maar kan ze even niet vinden):
DSC_0099_1 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6613 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP6614 by Floris Dilz, on Flickr

dak en zijkanten van de bak zijn 1 lap etswerk die rond gezet moet worden, werkt wel maar je moet graag willen. Denk uiteindelijk dat ie iets ronder had gemogen, nouja, ik doe t er maar mee zo.

IMGP7310 by Floris Dilz, on Flickr

Later heb ik nog een keer voor een maat van me een vroeg exemplaar gemaakt zonder achterzijruitjes, beetje stuccen beetje schuren...
DSC_0873 by Floris Dilz, on Flickr

Omdat ik de afgelopen drie jaar niet helemaal heb stilgezeten heb ik t modelletje nog eens nagelopen voor t bij artitec zou verschijnen, nu heeft ie bijvoorbeeld een uitlaat (geen idee waarom ik dat destijds genegeerd had of vergeten was), een versnellingspook en op t allerlaatst kreeg ie nog wat nieuwe wielen, omdat die herpa-dingen lillik zijn en ik inmiddels een beetje kan 3D-tekenen
4481e8ee-acd6-472f-8fa0-9dc1e4a0369c by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1853 by Floris Dilz, on Flickr

en dat motorblokje van laatst.... ja t zat er natuurlijk dik in waar dat terecht ging komen  ;D

DSC_1829 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, tot zover de geschiedenis van een alweer wat ouder hobbyprojectje dat nu toch de grotemensenwereld in gaat.  ;)

ACFI

Wauw. No sh*t, man.

Je bent een kunstenaar in nano-schaal.

ACFI

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.