Dit keer weer wat kleine vooruitgang, waar vrij veel werk in is gaan zitten.
Het vorige keer besproken halletje heeft een kraanbaan, dus er moet een kraan in. Omdat het halletje is doorgezaagd wegens de voorkant van de baan wordt het maar een halve kraan, die maar aan 1 kant op z'n rail staat, de andere kant wordt aan een luchtankrtje geschroefd zodat ie blijft hangen. Goed, genoeg flauw gedoe, een kraan dus.
Bij het rondklooien in fabrieken had ik al het een en ander aan kranen gefotografeerd dus ik wist inmiddels redelijk hoe die dingen in elkaar zitten. Qua algemene vorm van het ding heb ik deze foto aangehouden, waar ergens op de achtergrond vaag een kraan te zien is:

De details zijn weer van andere kranen overgenomen die ik in de loop der tijden gefotografeerd heb, het is dus geen exact nagemaakt ding maar wel geloofwaardig genoeg.
De liggers van de kraan werden gefreesd, zo zit alles mooi gelijk , de loopkat vond ik wat veel denkwerk om te frezen, het was leuker die gewoon van allerlei stukjes styreenprofiel en plaat en andere rommel in elkaar te prutsen. Het heeft allebei zo z'n charme. Hekjes werden gesoldeerd van wat zilverdraad en etsafval omdat ik nog steeds eens een plaat hekjes moet laten etsen en ik dat heel effectief aan het uitstellen ben...
kraan 1 by
Floris Dilz, on Flickr
kraan 2 by
Floris Dilz, on Flickr
kraan 3 by
Floris Dilz, on Flickr
en zo hangt ie er nu bij:
afgezaagde kraan in afgezaagd loodsje by
Floris Dilz, on Flickr
aan de spanten van het gebouw zitten uithouders voor de drie draden waar de kraan z'n stroom van betrekt. Op de kraan zelf zit een dergelijk systeem met veel meer draden om de stroom over te brengen naar de motoren en remmen op de loopkat, zie ook de vorige foto. Dit soort zaken ontbreekt meestal op modellen...
loopkat van kraan by
Floris Dilz, on Flickr
De loopkat in detail, links de pook met stroomafnemers van de loopkat, vooraan de motor voor het rijden van de loopkat over de kraanliggers, achteraan de motor, tandwielkast en remmen van de kabeltrommel.
Ondertussen ben ik weer druk met het voorbereiden van gietdelen voor leidingen (koppelingen, afsluiters, dat soort spul) en electriciteitskasten om zo hier en daar wat kabels te gaan trekken. Als dat spul er is kan ik dit halletje wel zo'n beetje gaan afwerken. Meer daarover een volgende keer!