Goed, ik dacht ik ga even rustig dupont en omliggende koterij in de verf zetten dit weekend en daarnaast es wat vakantie voorbereiden, ruimte maken voor een module die volgend weekend hopelijk deze kant op komt en wat opruimen enzo...
NEE.

Liep zaterdag over de treinenbeurs in houten want had nog wat rails nodig, maar ineens schoot deze foto me weer te binnen:
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/29901728264natuurlijk niet eerst opzoeken ofzo om te kijken wat voor wagen het is maar gewoon lukraak twee ketelwagentjes kopen, een roco naoorlogs ding met heel dikke geisoleerde tank en een fleischmann vooroorlogs klinknagelding, en thuis eens kijken wat we dr mee kunnen. Na even wat beter kijken kwam ik er achter dat die cockerill-ougree-wagen gewoon een duits standaardketelwagentje is met een isolatielaag om de tank en stoomverwarming om de lading vloeibaar te maken, feitelijk dus dit ding met een jas aan en wat extra's
https://www.modellbahnunion.com/Fleischmann-542616-Gueterwagen-Kesselwagen-VEB-Chemiefaserwerk-Premnitz-DR-H0.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=Fleischmann-542616&p=802Goed, had ik die roco dus voor de kat zn viool geklocht en de dikke plastic opschriftenborden van de fleischmann kwamen me niet zo goed uit dus maar wat sachsenmodelle-ketelwagentjes van ongeveer hetzelfde type (iets kortere tank) erbij gepakt, daar een van geslacht, uiteindelijk is het de fleischmann-ketel met een laag plastic eromheen (klotewerk) op onderstel en afgesneden ketelsteunen van sachsenmodelle geworden, achteraf had t prima van 1 sachsenmodelle-wagentje gekund maar dit was duurder en geeft meer rotzooi en duurde langer. OPTIMAAL INTENSE WAARTOE ZIJN WIJ OP AARD EN WAAROM DOEN WIJ DIT-HOBBYBELEVING.
Goed, hoop etswerk en ander onhandig geklungel verder...
(gewicht uit de ketel halen, ketel helemaal inpakken in plastic, oh nu is t wagentje te licht maar kan ik niet meer in de ketel komen)
(naden op de kopwanden van de ketel maken, dat doe je dan eerst aan 1 kant, er zijn 80 werkende manierem om dan de andere kant af te tekenen zodat de naden niet verdraaid erop komen, maar dat was te moeilijk voor mij)
(toen na t opnieuw doen van de naden aan 1 kant de hele ketel scheef op zn steuen zetten)
...de bovenkant ingesmeerd met modder (houtlijm en zand) en met een flink natte kwast een beetje in vorm eikelen...
DSC_0813 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_0814 by
Floris Dilz, on Flickr
tussendoor letterlijk een half pak papier weggejakkerd aan t printen van de opschriftenborden, meer precies het uitvogelen hoe erg de inkt uitloopt en hoeveel de witte letters moeten worden opgedikt om niet vol inkt te vloeien. Kon natuurlijk ook gewoon decals mee laten drukken bij artitec maar dan moet ik wachten dus NEE. HET. MOET. NU. EN. HET. MOET. MOEILIJK. dus maar weer lekker door lopen tobben, inmiddels is t wel aardig gelukt, toen moest de boel overnieuw want franse en vlaamse opschriften om en om, toen deed de printer allemaal streepjes enfin, vullisbak is weer vol.
Inmiddels staat het wagentje in de verf, mag even lekker doorharden in de zon, tussendoor maar verder met dupont enzo, daarover vanavond meer, tenzij ik ga opruimen HAHAHAHA das ne goeie. Vanavond meer dus.

DSC_0818 by
Floris Dilz, on Flickr