Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

mahtoska1



TBCédric

Waarom de regenboog van de Jellabies niet?

Hoe dan ook, Floris... Man man man! Werk eens wat door man i.p.v. wat rond te zooien? Met deze teaser willen we wel snel het eindresultaat zien!!!  ;D 8) ;)

Noem een peer een appel, maar man, dit is echt wel de max!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Floris

Tijdje terug een luchtfoto uit 1984 besteld, kwam zojuist binnen... natuurlijk gaat net nu de scanner kapot voor ik een scan kan maken waar ik tevreden mee ben dus dan maar een foto.

cockerill seraing 1984 by Floris Dilz, on Flickr

sdz1976

Amai zeg nu zie je pas hoe groot die site wel niet was.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

loebaske


Idd. Sam, je zou versteld staan, half Luik was Arcelor Metal en nu staat alles te rotten..

Floris

#1446
jup, op deze plaat uit mijn bouwjaar was alles nog redelijk compleet... het stond echt helemaal vol daar.
Om een idee te krijgen heb ik even een luchtfoto uit 1971 die ik op interweb tegenkwam van wat commentaar voorzien, voor zover ik weet wat alles is. Ook geen garantie dat t allemaal klopt, heel veel heb ik zo'n soort van via-via moeten afleiden dus daar kan ik er weleens aardig naast zitten. Ook heb ik een paar stukken redelijk uitgezocht maar dr is zoveel... https://flic.kr/p/Grs7r4

Floris

Zo, gister weer eens in seraing geweest... In een lekkend verlaten gebouw ligt daar nog een stevig tekeningenarchief. Kreeg vrijdag een tip hoe je daar binnen moet komen, zondag zaten we er al.  8)
Een archief incompleet maken vind ik niet netjes, ook al gaat de hele zaak binnenkort vast ergens de vuilbak in, of de tent fikt af, of alles is over een paar jaar nat en weggeschimmeld... Maar wat dingen die er dubbel lagen heb ik toch meegenomen en nog wat ander spul gefotografeerd. Als ik alles wil bekijken dat er ligt heb ik zeker een week werk... bij gelegenheid nog maar eens terug dus.

Hier bijvoorbeeld het sporenplan van t stukkie cockerill waar ik mee bezig ben in de jaren '80...
De tekening is gemaakt op basis van een oudere, die je er nog vaag onder ziet. Hier moet ik eens goed op studeren want tis redelijk gedetailleerd allemaal
railplan cockerill jaren 80 by Floris Dilz, on Flickr

Een lijst met de lettercodes op interne wagens van cockerill (geldt volgens mij voor seraing en ougree, de codes van wagens gefotografeerd in Chertal vind ik er niet op terug, maar chertal bouw ik toch niet. Het klopt in elk geval wel met wat er op wat foto's van afgedankte wagens rond 2000 staat.)
wagons service interieur by Floris Dilz, on Flickr

Erg mooie vondst: een reeks schetsjes van oude ertsbakken van esperance-longdoz. Beetje simpel maar dr staan maten bij 8)

Schema des differents types de wagons - Esperance longdoz 1946 by Floris Dilz, on Flickr

SVYWF 546001-546020 by Floris Dilz, on Flickr

SVYWF 546021-546062 by Floris Dilz, on Flickr

SVYW 546063-546079 by Floris Dilz, on Flickr

SVyF 546080-546121 by Floris Dilz, on Flickr

SVY 546122-546127 by Floris Dilz, on Flickr

SVY 546130 + 546132-546134 by Floris Dilz, on Flickr

SVYWF 546135-546139  SVY 546140-546144 by Floris Dilz, on Flickr

SVYWF 547471-547504 by Floris Dilz, on Flickr

SVYWF 547505-547519 by Floris Dilz, on Flickr

SVYWF 547881-547920  548019-548048 by Floris Dilz, on Flickr

Hier een foto van een cokestrein in 1988, bestaande uit allerlei oude esperance-ertsbakken, deels met verhoogde wanden, donkerbruine en gele wagens door elkaar... Zo'n trein wil ik tzt nog een keer maken, dus ben wel heel blij met deze schetsjes. ;D
http://balat.kikirpa.be/object/10043920

Goed, wordt ongetwijfeld vervolgd... 8)
Paar tekeningen die ik kon meenemen komen wel ingelijst hier aan de muur denk ik.

Heb hier trouwens ook nog een zo op het oog redelijk complete set tekeningen van de spuitmallen van de opschriften van ertswagens in 1:1.
Serie 21-88-0661... Fad en 21-88-0657... Fa
moet nog even uitzoeken wat voor wagens dat precies zijn, volgens mij sowieso van die latere, het type dat door LSM gemaakt wordt of de wagen van B-models.

Ondertussen qua modelbouwerij weinig fotowaardigs... beetje het spul dat ik tot nu toe gebouwd heb op de modules kwakken, stukjes styreen eromheen lijmen zodat de plaats op de module vastleggen, vervaarlijk grote gaten door de gebouwen heen boren om alles met draadeinden vast te zetten aan de modulebakken en zo... Hoop werk en ook redelijk tricky, maar t moet gebeuren.

loebaske


Floris, had ik dat geweten dat je in Seraing was, wel was er dan ook...de site boeit me...
Je heb wel een goudmijn daar ontdekt aan informatie...

sdz1976

Wat een complete hobby heb jij toch:

Modelbouwen

ontwerpen

etsen

frezen

schatgraven

geografie 

etc.....


:D :D


Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Citaat van: sdz1976 op 13 november 2017, 16:00:42 PM
Wat een complete hobby heb jij toch:

Modelbouwen

ontwerpen

etsen

frezen

schatgraven

geografie 

etc.....


:D :D


Grtz,

Samuel.

inbreken
stelen
illegaal copieren
...

Maar het resultaat is gewoon verwonderlijk.

Je hebt daar inderdaad een goudmijn aan informatie gevonden.
De vraag is zeker "wat gaan ze daar mee doen binnen x tijd?"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Ik wou hem nog een beetje sparen Frans  :D ;) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Citaat van: SuSke op 13 november 2017, 18:52:58 PM

inbreken
stelen
illegaal copieren
...

Maar het resultaat is gewoon verwonderlijk.

Je hebt daar inderdaad een goudmijn aan informatie gevonden.
De vraag is zeker "wat gaan ze daar mee doen binnen x tijd?"
Inbreken doe ik niet, het blijft bij insluipen zoals dat hier heet.  ;)
De rest... tja, tis wat twijfelachtig allemaal, maar ik hou het maar op "veiligstellen voor het nageslacht"... Laten liggen betekent in dit geval waarschijnlijk gewoon een roemloos einde voor t hele spul. In andere kamers in dat gebouw zag je de toekomst al... kasten vol ordners onder een al jaren lekkend dak, er groeit daar letterlijk mos en paddestoelen uit de archieven. Gelukkig zag het er bij de tekeningen beter uit, maar hoe lang nog?  :-\

loebaske


SuSke

Dan zou ik dat "veiligstellen door insluiping" toch iets grondiger doen de volgende keer  ;)

Je bent je dan ook stevig aan het documenteren en de gelijkenis van het model aan het verbeteren  ;)
Houden zo Floris
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.