Nou, de vakantie hier is alweer bijna over, volgende week weer aan het werk... doordeweeks werken en in t wekend bouwen heeft een voordeel: doordeweeks verzin je van alles dat je in t weekend in de praktijk kunt brengen. Nou was ik ook gewoon domweg redelijk op na alles dat ik voor neurenberg heb zitten bouwen dus dat zal niet echt geholpen hebben, maar ik zat op een gegeven moment een beetje door de goede ideeën heen en de badkamer poetsen bleek niet echt inspirerend, nouja, wel qua weathering, maar zo ver zijn mn projectjes nu niet, dus dan maar iets bouwen dat niet zoveel nadenken vergt maar wel een hoop tijd... flink lopen doorhakken aan de 86 dus. Vrij saai werk want ik heb t allemaal al eens gedaan, al moet ik zeggen dat deze wel beter in elkaar steekt dan de oudere cockerilletjes en hij is wat efficiënter gebouwd, vooral qua elektra.
Inmiddels is ie klaar om in de verf gezet te worden, alle lampjes ingepakt met maskol...
DSC_2302 by
Floris Dilz, on Flickr
DSC_2304 by
Floris Dilz, on Flickr
Net als in het echt zijn er allerlei verschilletjes met de 85. De 86 heeft bijvoorbeeld wel een zwaailicht. Omdat een lokpilot maar 2 versterkte functieuitgangen heeft en ik die al nodig had voor de radiobedieningslichten wordt het zwaailicht op de koe gevoed door de decoder van het kalf, daar zit immers niks op behalve een koplamp dus decoderuitgangen genoeg. De besturingskabels tussen koe en kalf die er in het echt ook zitten dienen dus voor de voeding van dat zwaailicht. Verder zitten er onderlangs nog twee draadjes om de stroomafname door te knopen, die gaan gewoon onder het chassis langs en komen dus niet in de buurt van draden van de verlichting, weinig kans dus op opgeblazen ledjes of decoders als er daar wat mis gaat, hooguit raken ze de rails een keer en dan klapt de multimuis in storing, nouja, dat is dan maar zo.
Nog wat detailverschillen: toeters op het kalf en regengootjes op het dak in plaats van boven de ramen.
Ik heb wat foto's van een mooi strak in de lak zittende 86, dus hij wordt wat minder geweatherd dan de 85 en ik wil er zowaar wat glans op polijsten. Niet teveel natuurlijk, geen zorgen.

Verder heb ik nu mooi etsgaas voor de grille, dat wil ik ook nog in de 85 en de 41 zetten. Wordt even wat gepulk, ga ik wel mee aan de gang als de verf van de 86 moet drogen ofzo...
Eigenlijk wil ik er nog een enkele cockerill met radiobediening bij, mar de enige waar ik een foto van heb is de 40. Dat vind ik wat suf want dan heb ik de 40 en 41 als enkele en de 85 en 86 als dubbele, dat zijn wel veel opeenvolgende nummers. Van de 34 heb ik wel wat informatie maar dat is een esperance-locje dat in chertal reed en volgens mij kwam dat spul niet vaak naar seraing. Mocht er nog iemand plaatjes hebben van rond 1988 van een enkele cockerill in seraing dan houd ik me aanbevolen.