Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Floris

Hier stond tot vandaag de index van dit draadje, maar omdat ie nogal lang is heb ik de index uit deze post moeten halen (zat aan maximaal aantal tekens) dus nu alhier te vinden: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22026.msg406207.html#msg406207



Dag allen,
Zoals ik al eens eerder hier liet weten zijn mijn maat Wieger en ik bezig met een tentoonstellingsmodelbaan met als thema de staalindustrie bij Luik. Er staat nog niet veel aan feitelijke baan, (beter gezegd: niets) maar er is een plan en omdat ik eerst zal moeten verhuizen voor ik serieus aan de slag kan met modules en zo (ik woon nu in een studentenhuis, dus ruimte heb ik niet) zijn we nu vooral bezig met allerlei voorbereidend werk. Zo zijn er bijvoorbeeld al een hele bende gevels gemaakt voor de rijen woonhuizen midden tussen de industrie en een paar stukken fabrieksgebouw, meer precies de oude energiecentrale van Cockerill in Seraing.
Omdat het nogal een fors plan is gieten we alle gevels af in giethars op mijn werk (artitec), zo kan elke gevel een aantal keer gebruikt worden en is het nog enigszins te doen... De deal daarbij was dat Artitec de gevels dan kan gaan verkopen. Om die gevels een beetje te promoten en omdat het stiekem ook wel leuk is heb ik in de afgelopen paar weken vast een klein diorama gebouwd dat nu in neurenberg staat. Dit diorama is meer in jaren '60-sfeer gebouwd en lang niet zo grauw als we voor de baan van plan zijn (dat wordt een lekker groezelig zwart seraing in de jaren '80), maar het geeft vast een idee van wat eraan komt.
Hier wat plaatjes van wat er zoal geknutseld is afgelopen tijd...

stukjes cockerill-gevel:




messing kozijnen en deuren, uiteraard ook met aluminium designspul  ;)


En wat plaatjes van het artitec-diorama:




























ougree by Floris Dilz, on Flickr

Ondertussen ben ik ook begonnen met wat materieel, er moesten natuurlijk wat echte cockerill-locjes komen (als koe-kalf-stel en een enkele) en een of twee van die dikke GE-rangeerlocs. De eerste cockerill rijdt inmiddels, met werkende radiolichtjes aan de cabine:
https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/16210116189/

Goed, dat was een korte inleiding tot waar we mee bezig zijn, zo af en toe is er hier vast wel wat voortgang te zien... Wie meer wil weten, vraag gerust!
groeten,
Floris

loebaske

Ik heb er geen woorden voor  ??? ???

Dat is gewoon TOP

Als die verkrijgbaar zijn zal ik er als de kippen bij zijn...

Sicco


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sattrickske

Amai nie, dat zijn mooie geveltjes en bijhorend prachtig diorama...
Ik vermoed dat dit schaal H0 is?

Floris


loebaske

en dan nog te bedenken dat (weer) een Nederlander interesse heeft in onze industrie....TOP

Floris

Nederlanders hebben dan ook geen industrie...  :-\
Wel es met het stoomtreintje over het terrein van hoogovens ijmuiden gereden, wat een aangeharkt spul daar, niks an... :'(

Sattrickske

Ben eens wat dieper in je fotos gaan snollen.  Dat zijn wel serieus wat details dat je in je diorama hebt verwerkt; echt subliem!  Hoeveel tijd zit hierin?

Floris

Heb er zo'n beetje een maand over gedaan. Was wel stevig doorwerken, want werk ging ook gewoon door...

dieselfreak

Floris, mijn complimenten, dit is prachtig werk, ik wil ook zo'n straat!
MC

evan

Ah Floris,

Leuk jou hier tegen te komen!

Naar gewoonte is dit weer iets speciaals!  Knap resultaat!

Tof dat je dit hier gaat tonen!

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

NielsVV

Prachtig! Dit straalt een en al belgisch uit!
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

Michiel

Verbluffend! Oer-Belgische sfeer. Heel heel knap, en barstensvol detail. Grandioos!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)