Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

Michiel

Ik zoek naar informatie betreffende de M2 rijtuigen, wanneer ze in welke uitvoering bestonden en door welke locs ze toen getrokken og geduwd konden worden. Bouwjaar en jaar van uitschrijven zijn wel bekend op verscheidene sites, maar verder...? Dus mijn concrete vragen:

  • Welke locomotieven (diesel, elektrisch, stoom) waren schikt om deze rijtuigen te trekken in de jaren '50 en '60 (dus met stoomverwarmingsuitrusting)
  • Het jaar waarop de bagagerijtuigen werden omgebouwd tot stuurstand?
  • Werden E en D stuurstanden in hetzelfde jaar afgeleverd?
  • Wat was toen de livrei van de stuurstandrijtuigen, en de rijtuigen geschikt voor trekduw-combinaties?
  • Wanneer werden de gele en blauwe hoeken ingevoerd als herkenning van een rijtuig voor trekduw-dienst?
  • Welke locomotieven waren geschikt voor het trekken van de trek-duw rijtuigen? (dus met stoomverwarming en afstand-cabine)
  • Wanneer geschiedden er omnummeringen en omschilderingen? (vb bordeaux livrei,...)

Er zijn steeds meer vraagtekens omtrend het leven en leed van de ooit allom tegenwoordige M2-rijtuigen. Wie kan me helpen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

@Michiel: een zeer interessante vraag ! Ik kijk zelf ook uit naar de antwoorden, laat maar komen dus ...

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michiel

Bon, zal ik maar de aftrap geven dan? Dit is wat ik op internet kan vinden. Zijn er feiten onjuist, onvolledig of zijn er feiten vergeten, gelieve het dan aan te vullen. ;)

1958: Bouwjaar M2 en inschrijving bij de NMBS. Rijtuigen in groene livrei bestaande uit: 35 x A, 350 x B, 104 x AB, 93 x Bd, 15 x Bdr (geen idee wat dit is), maximum snelheid 140km/u, verwarming met stoom.

1958: Lijnlocomotieven geschikt om deze rijtuigen te trekken: de meeste stoomlocs (typisch HLV64, HLV29, HLV10, HLV1,...), diesels HLD202(52), HLD204(54) en HLD201(59), en elektrische locs HLE101(29), HLE121(28), HLE122(22), HLE123(23). Hadden al deze locs een stoomgenerator?

1960: een nieuwe reeks locomotieven werden in dienst genomen: HLD200(51), HLD205(55), HLD210(60/61), en de elektrische locs HLE125(25), HLE140. Welke locs hadden een stoomgenerator?

1967: einde stoomtijdperk

19xx: 22 Bd rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstandrijtuig: 13 voor dieseltractie en 9 voor elektotractie. Een ongekend aantal "gewone" rijtuigen werden omgebouwd voor trek-duw operatie (doortrekken van kabels en leidingen voor de stuurpost).

19xx: de rijtuigen die schikt waren voor trek-duwoperatie kregen een aanduiding op de hoeken: geel voor diesel en blauw voor electrische tractie. Dit om het rangeerwerk met de M2 slepen te vergemakkelijken.

1969: HLE26 wordt in dienst genomen (had deze een stoomgenerator?)

19xx: omnummering naar nieuwe nummering?

1975: de HLE20 wordt in dienst genomen (had deze een stoomgenerator?)

19xx: de rijtuigen krijgen stelselmatig de nieuwe bordeaux livrei

19xx: maximum snelheid teruggebracht tot 125km/u (om onderhoudsredenen, en dus goedkoper)

1983: HLE29 wordt uitgeschreven

1984: HLD59 voert geen reizigersdiensten meer uit.

1989: HLD60 wordt uitgeschreven.

1998: HLE28 wordt uitgeschreven

2005: uitschrijving van alle M2 rijtuigen bij de NMBS. Ze worden nog wel gebruikt bij een paar andere maatschappijen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#4
Ter aanvulling, Michiel :
1978-79 : Bd rijtuigen werden omgebouwd tot stuurstandrijtuig: 7 voor dieseltractie en
1980-81 : 8 voor elektotractie. Een ongekend aantal "gewone" rijtuigen werden omgebouwd voor trek-duw operatie (doortrekken van kabels en leidingen voor de stuurpost).
1981 : de rijtuigen die schikt waren voor trek-duwoperatie kregen een aanduiding op de hoeken: geel voor diesel en blauw voor electrische tractie. Dit om het rangeerwerk met de M2 slepen te vergemakkelijken.
1971 : omnummering naar nieuwe nummering
1984 : de rijtuigen krijgen stelselmatig de nieuwe bordeaux livrei (ICÎR-plan)

Ik heb een artikel (in 't Frans - JCF) beschikbaar, indien gewenst, stuur maar een P.M.

Modelspoorse groeten,
Eric;

Edited.


Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

RD25

#5
Citaat van: Michiel op 29 januari 2015, 20:07:18 PM
(...) 15 x Bdr (geen idee wat dit is), (...)

BDR   15 unités   43201 - 43215   - UIC 50 88 87 38 601 - 615 = tweede klasse - bagagewagen & eethoek
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Jurgen

BDr zijn rijtuigen met een kleine resto of keuken dacht ik.

De elektrische trek-duw werd enkel door de reeks 25 gedaan.

Heeft reeks 20 met M2's gereden? Wil ik wel eens een fotootje van zien. Niet omdat ik het niet geloof, maar wel omdat ik het eens wil zien.
Hier in mijn achtertuin kan ik alleen maar de reeksen 22/23 voor de geest halen met gewone M2's en reeks 25 met de elektrische trek-duwtreinen. Diesels heb ik hier in Aarschot niet meer geweten met de M2's, maar het zou wel kunnen. Ik was toen te jong om het mij nog te herinneren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

#7
Hld : 14 b, 8 ab, 7 bdx
Hle : 31 b, 14 ab, 8 bdx
waarbij de x staat voor stuurpost.

de r staat inderdaad, voor snackbar (niet eethoek). Maar die werd nooit gebruikt, denk ik.
Ook verschillende M4bd hadden zo'n keukentje, de rijtuigen zijn gemakkelijk herkenbaar : 4 ruiten i.p.v. 5 !  8)
Modelspoorse groeten,
Eric.

P.S. : ik kan wel eens proberen alle info over de M2 die ik heb te bundelen in een filetje.
Ik lees wel of er interesse is ...   :) Er waren flink wat varianten, is hier al ooit ergens aan bod gekomen ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

rixke rail

Citaat van: Jurgen op 29 januari 2015, 21:21:39 PM
Heeft reeks 20 met M2's gereden? Wil ik wel eens een fotootje van zien. Niet omdat ik het niet geloof, maar wel omdat ik het eens wil zien.

Zéér zeldzaam, maar kon (groene versie).
In boek over reeks 20 van T Nicolas pg 90 en pg 127.
(Zelfs met M1 pg 134)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Citaat van: Michiel op 29 januari 2015, 20:07:18 PM
Hadden al deze locs een stoomgenerator?
Welke locs hadden een stoomgenerator?

M2 waren uitgerust voor stoom- en elektrische verwarming op 3000 V !
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edited
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Eric, enorm bedankt voor je opzoekwerk en je antwoorden hier. Ik heb meer informatie gekregen dan verwacht, en weet ondertussen al welke M2 ik nodig heb. Maar ik hou jullie niet tegen om verder het verhaal van de M2's te ontrafelen. Dan kan er na een compilatie van gemaakt worden, consulteerbaar voor ieder hier op het MSM-forum.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Ik vind dit ook heel interessante info.
Bundelen zou echt wel een meerwaarde zijn.

Een ideetje:
Op het 3-railforum is een Wiki, een soort encyclopedie, om nuttige info samen te houden en niet verloren te laten gaan in de draadjes.
Is dit geen optie hier bij MSM? Dit vraagt natuurlijk wel meer geheugen ruimte op de server.
De voordelen zijn wel enorm, vind ik, beginners vinden basisbeginselen, gevorderden info over specialiteiten.

@ de Admins: is deze mogelijkheid al bekeken?
De artikelen zijn geschreven door gebruikers, maar is geen discussieplatform. Te vergelijken met Wikipedia.
Vele groeten,
Ronald

Rangeerduivel

Citaat van: RD25 op 29 januari 2015, 21:39:34 PM
Trekken en duwen  8)

Heb ik het goed begrepen?
In de tabel onderaan staat vermeld;HLD 51,55,60/61 en 62/63.
Ik heb de bordeau set van Marklin,
kunnen al de bovenvermelde loc's ervoor gespannen worden?
(ook de blauwe 5515?)

;)

loebaske

Citaat van: Bolje op 30 januari 2015, 09:05:00 AM
Ik vind dit ook heel interessante info.
Bundelen zou echt wel een meerwaarde zijn.

Een ideetje:
Op het 3-railforum is een Wiki, een soort encyclopedie, om nuttige info samen te houden en niet verloren te laten gaan in de draadjes.
Is dit geen optie hier bij MSM? Dit vraagt natuurlijk wel meer geheugen ruimte op de server.
De voordelen zijn wel enorm, vind ik, beginners vinden basisbeginselen, gevorderden info over specialiteiten.

@ de Admins: is deze mogelijkheid al bekeken?
De artikelen zijn geschreven door gebruikers, maar is geen discussieplatform. Te vergelijken met Wikipedia.

Zou een goed idee zijn, net zoals er nu een map is met verbeteren van modellen, zou dan niet verloren gaan ten velde van zoveel draadjes..
Plaats innemen ?? heb eens zo rond gekeken op het forum wat er allemaal staat die totaal geen zin meer hebben....en die best in de vuilbak mogen...