Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 13 februari 2015, 16:20:49 PM
Het blijven toch mooie rijtuigen hé.  :)

Er is geen enkel rijtuig waar ik zo veel fascinatie voor heb als de M2's. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik mis ze!  :)
smaken kunnen verschillen hé Jurgen, ik vond de kleurrijke Railtours de mooiste en ik mis ook de tijd van de vele kleuren die ons wagonpark toen rijk was !

dieselfreak

Idd, smaken verschillen, ik mis dan weer de periode dat al het rollend materieel donkergroen was, toen er nog geen grafitti 'kunstenaars' actief waren. Velen vonden dit saai, maar ik vond het mooi. En de M2 rijtuigen vond ik ook op zijn mooist in de groene periode, net als de M3 rijtuigen en de L en de R rijtuigen.
MC

bollen neus

+1
I4 en I5 in groen in samenstelling van I2.
Den Eric.

dieselfreak

Citaat van: bollen neus op 13 februari 2015, 18:10:24 PM
+1
I4 en I5 in groen in samenstelling van I2.
Den Eric.


Laat mij raden: getrokken door een groene bolle neus zeker?
MC

bollen neus

Citaat van: dieselfreak op 13 februari 2015, 18:30:41 PM
Citaat van: bollen neus op 13 februari 2015, 18:10:24 PM
+1
I4 en I5 in groen in samenstelling van I2.
Den Eric.


Laat mij raden: getrokken door een groene bolle neus zeker?

Inderdaad, zoals ge weet en ge hebt er zelfs in de tijd nog informatie van bezorgd voor zulke modellen met sleep (waarvoor eeuwige dank), das pure Nostalgie met een grote N.
We waren dan ook veel jonger, veel knapper nu zijn we wijzer en een beetje grijzer, of teen wa meer as tandere.
Den Eric.

dieselfreak

Zoals een groot voetballer ooit zei: elk nadeel heeft zijn voordeel (en omgekeerd).
MC

dgrr57

Citaat van: loco op 12 februari 2015, 23:36:36 PM
Ook bedankt voor de mooie interieur foto's. Mag ik die gebruiken?
met de naam van de fotograaf, ja  ;)

loco

Citaat van: dgrr57 op 12 februari 2015, 19:00:33 PM

In nummer 1, blz 310 : 30.06.86 werd beslist 7 nieuwe BDs uit te rusten met stuurstand. De gekozen rijtuigen zijn : 49.266, 49.280, 49.284, 49.292, 49.298, 49.307 en 49.319. Geen nieuwe rijtuigen dus  ;)


Blijkbaar staat op blz 310 nog een foutje. Rijtuig 49319 is nooit een BD rijtuig geweest. Ik denk zelfs dat dit  nummer nooit toegekend is geweest aan een M2-rijtuig.
Hieronder de UIC nummers van de bijkomende M2 BDx TDD rijtuigen . De nummers zijn blijkbaar niet gewijzigd na de ombouw. Ik had reeds drie nummers gevonden. De andere nummers heb ik terug gevonden in de lijsten.

49292 - 50 88 82-48 692-3
49298 - 50 88 82-48 698-0
49266 - 50 88 82-48 666-7
49280 - 50 88 82-48 680-8
49284 - 50 88 82-48 684-0
49316 - 50 88 82-48 716-0
49307 - 50 88 82-48 707-9

Jurgen

Naar aanleiding van dit draadje ben ik weer eens op zoek gegaan naar info over de M2's.

Zo lees ik op het www dat de AB-rijtuigen een UIC-nummering hadden van 50 88 39-48 601 tot...
Maar op andere sites lees ik dan weer dat ze als UIC 50 88 39-38 615-8 tot... hadden.

Ook bij de B- en BD-rijtuigen zie ik dat het verschilt.
Kan iemand meer uitleg geven hoe het nu precies zat met de UIC-nummering van deze rijtuigen?

Via Bfoto zie ik dat 38 staat voor verwarming met 3000V DC en 48 staat voor hetzelfde met stoomverwarming. Is die stoomverwarming pas later ingebouwd? Of misschien uitgebouwd? Of waren er gewoon 2 verschillende soorten rijtuigen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

Jurgen,
In   De Bijbel vond ik het volgende :
M2 – A10 : 3 eenheden zonder stoomverwarming (4101, 41003 en 41004)
M2 – B11 : 16 zonder stoomverwarming
M2 – A5B5 : geen
M2 – B8D eb B7DR : 2 zonder (49222 en 49260)

Er waren dus inderdaad een beperkt aantal rijtuigen zonder stoomverwarming,
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Jurgen

Hey Rixke, bedankt voor de info.

Ik ga mij die bijbel toch eens moeten aanschaffen denk ik.


Märklin heeft op sommige andere rijtuigen ook "38" gebruikt in het nummer. Zouden er dan misschien toch enkele rijtuigen aangepast geweest zijn of is dit gewoon een fout nummer van Märklin? Ik veronderstel dat zij toch wel het nodige onderzoek gedaan zullen hebben.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco


Jurgen

Citaat van: loco op 26 februari 2017, 13:20:59 PM
Welke bijbel wordt hier bedoeld?

50 jaar reizigersvervoer van GTF.

Er bestaat een deel 1 en deel 2.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Ik vermoedde het al. Die boeken ga je niet gemakkelijk vinden. Als je wilt kan ik je de lijsten bezorgen.

Sicco

#89
Ik was toch al van plan het eens uit mijn archieven te halen mocht Märklin toch eens willen beginnen aan groene M2 looprijtuigen in het UIC-tijdperk

Dit zijn de nummers M2 zoals ze in tijdperk IV gereden hebben:

A10
41001-41035 (35 stuks)
50 88 18-38 601, 603, 604, 631 (4)
50 88 18-48 602, 604-630, 632-635 (31)
Alle 35 gewone looprijtuigen

B11
42301-42650 (350 stuks)
50 88 20-38 603, 609, 614, 620, 655, 660, 662, 663, 674, 681, 682, 689, 692, 701, 706, 719, 722-724, 734, 735, 745-747, 750, 762, 764, 782, 783, 811, 817, 821, 826, 830, 835, 843, 865, 873, 893, 895-897, 901, 908, 909, 912, 923, 926, 932-936, 941, 950 (55)
50 88 20-48 601, 602, 604-608, 610-613, 615-619, 621-654, 656-659, 661, 664-671, 675-680, 683-688, 690, 691, 693-700, 702-705, 707-718, 720, 721, 725-733, 736-744, 748, 749, 751-761, 763, 765-781, 784-810, 812-816, 818-820, 822-825, 827-829, 831-834, 836-842, 844-864, 866-872, 874-892, 894, 898-900, 902-907, 910, 911, 913-922, 924, 925, 927-931, 937-940, 942-949 (295)
Hiervan aangepast voor trekduw:
D: 20-48 611, 647-649, 664, 670, 675, 678, 694, 703, 711, 720, 733, 759, 794, 796, 800, 802, 819, 820, 825, 831, 836, 837, 824, 849, 858, 864, 871, 876, 931 (31)
E: 20-48 874, 877, 886, 888, 890, 920, 922, 928, 938, 942, 944, 945, 947, 949 (14)
en dus 305 gewone looprijtuigen

A5B5
43201-43304 (104 stuks)
50 88 39-38 602, 604, 616, 633, 640, 644, 647, 651, 654, 657, 660, 663, 667, 670, 672, 680, 690, 699 (18)
50 88 39-48 601, 603, 605-615, 617-632, 634-639, 641-643, 645, 646, 648-650, 652, 653, 655, 656, 658, 659, 661, 662, 664-666, 668, 669, 671, 673-679, 681-689, 691-698, 700-704 (86)
Hiervan aangepast voor trekduw:
D: 39-48 601, 613-615, 617, 618, 622, 629, 630, 634, 652, 656, 681, 685 (14)
E: 39-48 675, 682, 686, 691, 695, 697, 698, 703 (8 )
en dus 82 gewone looprijtuigen

B8D
49201-49316 (116 stuks)
50 88 82-38 618, 619, 622, 653, 656, 658, 660, 661, 695 (9)
50 88 82-38 601-617, 620, 621, 623-652, 654, 655, 657, 659, 662-694, 696-716 (105)
Hiervan aangepast voor trekduw (dus met stuurstand):
D: 82-48 612, 664, 666, 671, 674, 680, 684-686, 692, 693, 698, 707, 716 (14)
E: 82-48 610, 611, 632, 634, 636, 637, 641, 705 (8 )
en dus 94 gewone looprijtuigen

B7DR
49901-49915 (15 stuks)
50 88 87-38 601, 604, 607, 610, 615 (5)
50 88 87-38 602, 603, 605, 606, 608, 609, 611-614 (10)
Alle 15 gewone looprijtuigen

En om het Märklin nog even duidelijk te maken:
in totaal 620 rijtuigen
Hiervan 89 aangepast voor trekduwverkeer (maximaal 22 sets)
En dus 531 gewone rijtuigen (die 20-30 jaar in het groen met UIC nummer hebben gereden)