Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

dieselfreak

Loco, als bronvermelding staat dat dit artikel is verschenen in 'Het spoor' in september 1983. En wat de 7 extra M2's BDx betreft die in 1986 zouden zijn gebouwd heb ik nergens informatie teruggevonden. Waar heb jij dit bericht gelezen?


MC

loco

Ik moet ook alles twee keer lezen voor ik het goed doorheb. Daarom heb ik ook met mijn wenkbrouwen gefronst toen ik zag dat onderaan 1983 stond en vervolgens in de tekst het volgende lees.
"Met ingang van de zomerdienst 1986 zullen echter zowel de blauwe hondekoppen als de trekduwers op de Beneluxdienst vervangen worden door gloednieuwe elektrische trekduwtreinen".
Maar eigenlijk doet die datum er niet toe. In de tekst staat ook niets vermeld van de bijkomende bouw van stuurstandrijtuigen.

Ook ik schrijf in mijn voorgaande berichten dat ik geen bevestiging vind van bijkomende stuurstanden. Maar ik sluit het nog steeds niet uit.
Ik ga proberen te achterhalen waar ik dit vandaan heb. Maar zo snel maak ik mij er niet van af.


dieselfreak

@ Loco: in Spoorwegjournaal van Febr. 87 staat op de laatste bladzijde een kort artikel over de ombouw van enkele M2 rijtuigen (in het artikel staat foutief M3 rijtuigen) tot stuurstandrijtuigen ter vervanging van de oude M1 stuurstanden. Ze werden ingezet op de lijn Antwerpen-Neerpelt. Er is echter geen enkele vermelding van rijtuignummers terug te vinden. De foto die erbij staat laat een sleep groene en bordeauxkleurige M2 's zien met een eveneens bordeauxkleurig stuurstandrijtuig.
MC

dgrr57

#63
Volgende boeken kunnen misschien wel nuttig zijn  ;)



In nummer 1, blz 310 : 30.06.86 werd beslist 7 nieuwe BDs uit te rusten met stuurstand. De gekozen rijtuigen zijn : 49.266, 49.280, 49.284, 49.292, 49.298, 49.307 en 49.319. Geen nieuwe rijtuigen dus  ;)

Afmetingen van tablet (nog) niet gevonden  ;)

dgrr57


Jurgen

Alle stuurstanden waren omgebouwde BD-rijtuigen. Eigenlijk moet er dus "er werden 7 extra stuurstanden omgebouwd" vermeld staan in het artikel.

De UIC-nummers heb ik ooit eens gevonden op een Duitse site, maar ik ben de link even kwijt. Ik zal dit weekend eens op zoek gaan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Patrick, bedankt. Beide boeken heb ik. Waarschijnlijk heb ik dze zin gelezen en onthouden en heb ik mij verder op de tabellen gericht. In deze tabellen is sprake van 7 TDD's. Maar het boek dateert ook van rond 1986. Dus begrijpelijk dat de laatste toestand nog niet volledig was.
Dus daarmee is het antwoord van dieselfreak beantwoord.

Als we dan ook nog foto's van deze rijtuigen vinden is het raadsel helemaal opgelost. De UIC nummers zijn waarschijnlijk samengesteld als volgt:
"50 88 82 - 486+ twee laatste cijfers van het rijtuig - + controlecijfer"

In het eerste deel staat ook nog een fout op blz 333. Bij de 8 TDE BDx rijtuigen is het UIC nummer verkeerd. Het getal 20 moet telkens 82 zijn (dus 49210 - 50 8820-48 610-5 = 49210 - 50 8882-48 610-5) Het getal 20 verwijst naar B-rijtuigen.

Ik denk dat Märklin enkele jaren geleden het verkeerde nummer heeft gebruikt voor zijn BDx rijtuig. (maar daarvoor moet je het artikel in MSM 122 nog eens lezen). Je kunt het ook uitgebreider lezen op volgende link http://www.cooltrain.be/modelbesprekingen/410-marklin-m2-rijtuigen-met-stuurstand.html

Ook bedankt voor de mooie interieur foto's. Mag ik die gebruiken?

loco

Zonder het te beseffen heb ik zelf een foto van de laatste serie TDD M2 BDx in mijn archief zitten.
Dit rijtuig heeft het nummer 50 88 82 48 716 + controlecijfer. Zijn vroeger nummer was 49316
De foto is gemaakt op 29-08-87

Wat mij betreft zijn alle twijfels weggewerkt wat betreft de 7 ontbrekende BDx'n
Ik hoop nog enkele foto's te vinden van deze laatste 7 rijtuigen.


Rangeerduivel

En ja,op de foto is te zien dat ook het 2de rijtuig verstevigingsbanden heeft onderaan,en dat het niet enkel de stuurstanden waren,
al hoort die opmerking in een ander draadje...

;)

Sicco

#69
Zoals reeds gemeld was de versteviging in het kader van het tegengaan van roestvorming. Dat het te maken had met trekduwverkeer is wat er een Broodje Aap verhaal noemen. Of je een rijtuig trekt of duwt maakt voor de krachten niet veel uit - zeker niet voor de rijtuigbak.

Überhaupt: als rijtuigbakken de krachten zouden moeten opvangen van het huidige spoorvervoer, dan zouden ze nooit de lichte constructie kunnen hebben die ze hebben. Daar hebben we stoot- en trekwerk voor.

De enige reden die ik me kan bedenken waarom 'we' denken dat het uitmaakt is omdat de meesten hier modelbouwers zijn en geduwd rijden in model wel degelijk z'n complicaties kan hebben. Dat is echter volledig het gevolg van de gewichtsverhouding tussen de loc en de rijtuigen die heel anders is dan in werkelijkheid.

Michiel

Prachtig dat je alle info over de M2's aan het bundelen bent. Sicco en Patrick hadden natuurlijk al een hoop informatie, maar ik vind het uitermate boeiend om het hele verhaal zo samengebundeld te zien. Ik hoop dat het mogelijk zou zijn om dit in ons lijfblad te publiceren en op het forum permanent consulteerbaar te houden? Dat zou machtig zijn!

Een fait-divers betreffende de M2's zijn de nog overgebleven exemplaren opsommen (zoals eentje in Plankendaal). Er slingert nog ergens een draadje rond op dit formum betreffende de laatste der M²ohikanen, maar ik vind het niet zo meteen terug.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Was het niet in Spoorwegjournaal dat er een reeks was over M2-rijtuigen, die nog her en der rondslingeren? Of 'Op de baan'?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Mogelijk, maar ik heb het draadje teruggevonden op dit forum met ons "gekwebbel"  ;) over de laatste overgebeleven M2's:

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,15174.15.html

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Brossel

Citaat van: loco op 12 februari 2015, 12:44:42 PM
Deze M1 stuurstanden zijn nadien vervangen door een M2 stuurstand.
Hiervoor zouden 7 extra M2 BDx gebouwd zijn in 1986? Klopt dit?
....knip...
Waar zijn de M1 BDx  daarna naar toe gegaan?
Vermoedelijk naar Charleroi Couvin of zijn ze toen definitief uit  dienst gegaan?
ook dit heb ik niet kunnen terugvinden.

Ik ken foto's van trekduwstammen met M2 rijtuigen en een M1 BDx ook van diensten tussen Ottignies en Charleroi via de lijn 140 uit midden jaren '80 (dus tot aan de elektrificatie van de lijn). Nog net ook met de eerste M2's in bordeaux...

Trek/duwkracht werd geleverd door loks van de reeks 62 van stelplaats Monceau.

Onderandere in het boek "De Rixensart à Monsempron-Libos, 50 ans de photo ferroviaire sur la route des vacances" staat een foto van zo'n combinatie.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Jurgen

Het blijven toch mooie rijtuigen hé.  :)

Er is geen enkel rijtuig waar ik zo veel fascinatie voor heb als de M2's. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik mis ze!  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.