Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

dieselfreak

1000 % zeker, ik ben een ervaringsdeskundige want ik heb er nog in gezeten.
MC

bollen neus


Peter

#47
Peter,

Ik heb indertijd veel uitleg en foto's gekregen van (ik dacht) Johan Van Balberge en inderdaad, in 1e klasse enkel groene en rode velours-achtige stof en in 2 klasse blauw en groen kunstleder. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het groen van de 2e klassen NIET hezelfde is al het groen dat in de viertjes gebruikt word (is meer groen/grijs)
Als je wil, wil ik mijn (gekregen) foto's nog eens opzoeken, want ik wil zelf het interieur van mijn M2 rijtuigen superen.
Helaas heb ik de fout gemaakt door de Bordeaux versie te kopen i.p.v. de groene. en had ik de stuurstand frontverlichting al laten ombouwen naar digitaal(met decoder)
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

#48
Ok, dan ben ik er gerust in. Het bevestigd ook mijn bevindingen.

Hier mijn tweede vraag.

Een tijd lang hebben  M1 BDx gereden als stuurstand met daarachter de M2 rijtuigen op de lijn Mechelen - Sint-Niklaas. De M1's waren niet toegankelijk omdat de reizigers anders zouden ontevreden zijn over het geboden comfort in de M1's

Deze M1 stuurstanden zijn nadien vervangen door een M2 stuurstand.
Hiervoor zouden 7 extra M2 BDx gebouwd zijn in 1986? Klopt dit?

Waren deze nieuw gebouwde stuurstanden TDDiesels of TDElektrisch? Als dit verhaal klopt, dan waren dit vermoedelijk van TTD's voor de de lijn Antwerpen Neerpelt.
Welke UIC nummers hadden deze rijtuigen als ze dan werkelijk zijn bijgebouwd? Ik heb  nergens info gevonden.

Waar zijn de M1 BDx  daarna naar toe gegaan?
Vermoedelijk naar Charleroi Couvin of zijn ze toen definitief uit  dienst gegaan?
ook dit heb ik niet kunnen terugvinden.

Peter

Ben zelf nog op zoek naar de juiste afmetingen van de venstertabletten, zowel deze met als zonder asbak en die van 1e en 2e klas (of waren die identiek??)
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Citaat van: Peter op 12 februari 2015, 12:41:09 PM
Peter,

Ik heb indertijd veel uitleg en foto's gekregen van (ik dacht) Johan Van Balberge en inderdaad, in 1e klasse enkel groene en rode velours-achtige stof en in 2 klasse blauw en groen kunstleder. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het groen van de 2e klassen NIET hezelfde is al het groen dat in de viertjes gebruikt word (is meer groen/grijs)
Als je wil, wil ik mijn (gekregen) foto's nog eens opzoeken, want ik wil zelf het interieur van mijn M2 rijtuigen superen.
Helaas heb ik de fout gemaakt door de Bordeaux versie te kopen i.p.v. de groene. en had ik de stuurstand frontverlichting al laten ombauwen naar digitaal(met decoder)


Peter, over de kleur van de zetels zijn we het zeker eens. Dieselfreak heeft echter bevestigd welke kleur voor rokers en wat voor niet rokers bestemd was. En dat is toch belangrijke info om je interieur te controleren. Ik heb nog niet nagegaan of Märklin de juiste kleurcodes heeft gerespecteerd. Ze durven er soms ook een slag naar slaan.

Peter

Märklin M2 bordeaux hebben een lelijk blauw/groen intereur (bijna azuur kleur)
Sumier interieur, zonder bagagerekken en venstertabletten
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Citaat van: Peter op 12 februari 2015, 12:47:36 PM
Ben zelf nog op zoek naar de juiste afmetingen van de venstertabletten, zowel deze met als zonder asbak en die van 1e en 2e klas (of waren die identiek??)

De afmetingen van de tabletten lijkt me net iets te ver gaan. Maar waarom niet. Ik ga eens moeten kijken op de tekeningen die ik heb. Misschien staat het erop vermeld. Anders moeten we de volgende keer met een meetlat op stap gaan.

doomslu

Citaat van: loco op 12 februari 2015, 12:47:50 PM
... Ik heb nog niet nagegaan of Märklin de juiste kleurcodes heeft gerespecteerd. Ze durven er soms ook een slag naar slaan.
Meen je dat nu?  ::)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Die tabletten wil ik er in hebben omdat die zeer goed zichtbaar zijn door de ramen, zeker indien verlichting ingebouwd is
Met vriendelijke groeten
Peter

Bolje

Citaat van: doomslu op 12 februari 2015, 12:56:46 PM
Citaat van: loco op 12 februari 2015, 12:47:50 PM
... Ik heb nog niet nagegaan of Märklin de juiste kleurcodes heeft gerespecteerd. Ze durven er soms ook een slag naar slaan.
Meen je dat nu?  ::)
Verborgen vijandigheid, Luc?  ;)
Vele groeten,
Ronald

Sicco


bollen neus

Niets achter gaan zoeken typisch Belziek , hier mag je nooit een mening hebben, zoiets van "niets mag alles kan "
En dit was even buiten den topic en nu terug in de M2
Den Eric.

dieselfreak

Artikel uit het archief van onze vriend Patrick Tassignon over de stuurstandrijtuigen, de M 2's komen ook ter sprake:

http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr
MC

loco

Dit artikel is zogezegd van 1983, alhoewel in de tekst ook sprake is van 1986. Van de bijkomende M2 TD's die in 1986 zouden gebouwd zijn staat niets in de tekst. Dus ook in dit artikel vind ik niets terug over deze eventuele bijkomende bouw van 7 M2 BDx'n.