Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

Brossel

Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Inderdaad. De echte 6274 droeg haar groen-gele aangepaste livrei 1970 'Salzinnes' (zoals Roco haar maakte) tot mei 1989.
In de laatste jaren van haar groen-gele bestaan waren er inderdaad al bordeaux M2 rijtuigen, dus dat had gekund.

Beetje extra info:
Roco plaatste op de lok de stelplaats aanduiding Kinkempois.
Of de 62-ers van stelplaats Kinkempois ook met M2 trekduwtreinen reden is onwaarschijnlijk. Zoals Sicco al aangaf lagen de lijnen waar de M2 trek-duwtreinen werden ingezet niet rond Luik. Wel werden met zekerheid de 62-ers van Kinkempois ingezet met M1 trek-duwstammen.
Bijvoorbeeld op de lijn 125A die dwars door het Luikse industriebekken voerde.

Voordat de echte 6274 aan Kinkempois werd toegewezen reed ze vanuit de stelplaats Aarschot.
Deze kleine stelplaats verloor met de invoering van het IC/IR plan haar diensten en werden de lijndiesels afgestaan aan de grotere stelplaatsen, waaronder die van Kinkempois. Maar dat was voordat de M2 rijtuigen bordeaux werden...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

59erke

Citaat van: Michiel op 29 januari 2015, 22:11:39 PM
Eric, enorm bedankt voor je opzoekwerk en je antwoorden hier. Ik heb meer informatie gekregen dan verwacht, en weet ondertussen al welke M2 ik nodig heb. Maar ik hou jullie niet tegen om verder het verhaal van de M2's te ontrafelen. Dan kan er na een compilatie van gemaakt worden, consulteerbaar voor ieder hier op het MSM-forum.  ;)

Michiel, 2 vraagjes : zijn de M2's niet te jong voor jouw baan ? Bouwjaar van de M2 1958, jouw baan situeerde zich toch rond 1920 ?
Ga je de M2's zelf in N bouwen of heb je een producent op het oog ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

 ;D

Voor 1920 zouden de M2's nét niet passen. Maar ik speel met een 2de project in m'n hoofd, een veel kleiner; een soort diorama-module rond de bareel van Lier in 1962. Dit project heeft geen haast, maar zou eventueel, mochten de omstandigheden plots veranderen, in een stroomversnelling kunnen geraken. Kwestie van de zaak wat voor te bereiden om niet verrast te worden.

Ik ga de M2's niet zelf maken. Maar hopelijk binnenkort meer hierover. Ik wacht zelf ook met spanning af...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

#33
Michael,


Le poste de conduite d'une chèvre. On l'appelle dans le jargon ferroviaire une voiture pilote.
Ici, elle est uniquement compatible avec un engin de traction diesel.
Bron foto - tchorski_morkitu


Bron foto - spoor_groep_luxemburg_nl

:)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

SuSke

Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 17:17:06 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Die heeft jammer genoeg geen sound,en ik ben daar aan verslaafd... :( :-X

;)

Dan steekt ge die daarin  8) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 31 januari 2015, 17:31:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 17:17:06 PM
Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Die heeft jammer genoeg geen sound,en ik ben daar aan verslaafd... :( :-X

;)

Dan steekt ge die daarin  8) ::)

Frans,
Ik heb reeds 2 x62 met sound(6218 en een Infrabel!)
't zal al gaan zeker! ;D
Nog eens 100€,Ik ontvang geen staatssubsidies zoals de NMBS hoor :D :D

;)

Michiel

Via een ander draadje vernomen dat de M2 rijtuigen verstevigingsbanden onderaan over de lengte van de bakzijkant hebben gekregen. Om het verhaal van de M2's aan te vullen, in welk jaar was dit?  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Rixke weet er ongetwijfeld alles van...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sicco

Dit was bij de grote revisieronde in de eerste helft jaren tachtig

rixke rail

Citaat van: doomslu op 09 februari 2015, 19:45:56 PM
Rixke weet er ongetwijfeld alles van...

Maar Sicco was mij voor !  ;)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

en had dat ook niet te maken met het feit van trek/duw rijden, mogelijks worden grotere krachten te staan bij loc achteraan ? :-\

dieselfreak

Het had vooral te maken met de bestrijding van roestvorming aan de onderzijde van de kast waar de M 2 rijtuigen last van hadden.
MC

loco

Ik heb een tekstje klaar met heel veel info over de M2 rijtuigen. Veel info heb ik gevonden via het internet, via dit forum en in boeken en bij enkele specialisten. Maar voor ik deze info publiceer heb ik nog enkele onduidelijkheden.
Misschien dat sommigen hierop het antwoord hebben.

In tweede klasse zijn de banken met schuimrubber bekleed en overtrokken met groen of blauw similileder. Was er een verschil in kleur voor rokers en niet-rokers, of had dit hiermee niets te maken? Welke kleur was er desgevallend voorzien voor Rokers en niet-rokers.
In eerste klasse zijn de banken bekleed met mohair-velours. Ik herinner mij ook hier kleurvarianten Rood, Groen, Blauw(?). Was dit om een onderscheid te maken tussen rokers en niet rokers?

Ik heb nog vragen, maar eerst deze om te beginnen.

dieselfreak

@ Loco: in tweede klasse was groen voor rokers, blauw voor niet-rokers, in eerste klasse was groen voor rokers, rood voor niet-rokers, blauwe bekleding in eerste klasse kwam niet voor.
MC

loco


Sorry voor mijn vraag, maar ben je daar zeker van, of is dit een veronderstelling?
Ik ben ook jouw mening toegedaan op basis van mijn visuele ervaringen uit de tijd dat ik vaak in een M2 mee reed en ik nooit in een rokersafdeling ging zitten. Ik heb van mijn indrukken van toen, later nooit een bevestiging gevonden.

Het is wel zo dat na revisie en afhankelijk van de voorraad stoffen, de kleuren wel eens door elkaar gehaald werden. Ik heb echter nooit groen en blauw samen gezien.

Er is inderdaad nooit een blauwe stof gebruikt geweest in de eerste klasse