Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

Brossel

Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 09:20:36 AM
Citaat van: RD25 op 29 januari 2015, 21:39:34 PM
Trekken en duwen  8)

Heb ik het goed begrepen?
In de tabel onderaan staat vermeld;HLD 51,55,60/61 en 62/63.
Ik heb de bordeau set van Marklin,
kunnen al de bovenvermelde loc's ervoor gespannen worden?
(ook de blauwe 5515?)

;)

Nee...de reeksen 60 en 61 vallen sowieso al af aangezien deze reeksen al zo goed als volledig afgevoerd waren voordat de M2's in bordeaux verschenen.

De rest van de diesels kun je (mits inzetbaar vanaf een jaar of 1986 toen de M2's in bordeaux verschenen) vóór een set M2 TD spannen.
Of je ze er ook achter kunt spannen om geduwd in te zetten, tja, dat is dan weer een ander verhaal.

In praktijk reden vooral de reeksen 62/63 in td met M2 (in bordeaux). De reeks 51 (zeldzamer, maar bon) soms ook op Charleroi-Couvin.
Verder vanaf 1992 ofzo ook de reeksen 52/53/54 in de P en T-diensten vanaf Ronet (Namen) naar Houyet en Bertrix.
De reeks 55 kon er volgens mij ook mee rijden, maar dat is beperkt geweest tot wat minder succesvolle diensten op Antwerpen - Neerpelt.

De 5515 valt bovendien af omdat deze lok in de door B-models uitgebracht variant te modern is voor M2 rijtuigen.
Feitelijk hebben zij de versie gemaakt zoals de 5515 door TUC-Rail werd ingezet voor werktreinen...

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Michiel

Eric, onderaan het artikel "Trekken en duwen" op je site staat een tabel. Deze blijkt (bij mij met verschillende browers) rechts afgsneden waardoor de laatste kolom(en) niet meer leesbaar zijn. Kan je dat eens nakijken of is dat lastig?

het betreft: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

Aanvullend op de reactie van Davy is voor de vraag wat er ingezet kan worden belangrijk:
- de trekduwbesturing vond plaats via de muiltiplekabel. Of een loc technisch ingezet kon worden in trekduwschakeling en of dit ook daadwerkelijk gebeurde zijn dus twee heel verschillende dingen. In grote lijnen konden alle diesellocs die multiple konden rijden met M1 trekduw rijden en alle GM-locomotieven met M2.
- Vanwege het erg kleine aantal stuurrijtuigen is het gebied en de periode waarin de combinaties ingezet konden worden beperkt en dus ook de soorten locomotieven, namelijk alleen die in die periode de betreffende diensten reden. Daarbij komt ook nog eens dat de zware diensten op Antwerpen-Neerpelt min of meer door een vaste groepje locs gereden werd.
- De routes beperken zich tot wat Davy schreef en wat in het gelinkte stuk staat. Even afgezien van de seizoensdienst naar Houyet waren dit in de tijd van de rode rijtuigen de lijnen St. Ghislain-Quiévrain (met reeks 62, één korte stam tot elektrificatie), Charleroi-Couvin (incidenteel 51 in het begin, daarna standaard 62, korte stam), Mol-Hasselt (reeks 62, korte stam) en Antwerpen-Neerpelt (op een mislukte proef met 55 na altijd reeks 62, lange stam).

Michiel

#18
Gezien de M2 rijtuigen vóór 1971 zijn ontworpen en afgeleverd, zijn ze ooit in twee-kleuren groen geweest, of werden ze in 1958 onmiddellijk in het gekende egaal flessengroen uitgebracht?

edit: aansluitend, is er een RAL-code of iets dergelijks voor dit groen van de M2 rijtuigen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

OK Brossel & Sicco,
Bedankt voor de verduidelijking.
De reden van mijn vraag komt doordat ik nogal van afwisseling hou ;D
De Marklin-stam wordt nu getrokken/geduwd door de 6218,en daar hou ik het dus maar bij.
Alhoewel je op de modelbaan doet wat je wil,lijkt deze opstelling mij toch de meest logische...

;)

Sicco

M2's zijn nooit twee tinten groen geweest

6218 is een perfecte loc voor de trekduwstam, aangezien zij zowel in de diensten naar Quivrain als Couvin reed.
kijk maar: https://www.flickr.com/photos/derquinho/16164523377/
Verder behoorde de Roco 6246 tot de vaste 'Neerpelt-groep'.

loebaske

voila...de wandelende databank Sicco enne ook andere forumleden, soms sta ik verbaasd van hun kennis....

dgrr57

Citaat van: Michiel op 30 januari 2015, 10:25:23 AM
Eric, onderaan het artikel "Trekken en duwen" op je site staat een tabel. Deze blijkt (bij mij met verschillende browers) rechts afgsneden waardoor de laatste kolom(en) niet meer leesbaar zijn. Kan je dat eens nakijken of is dat lastig?

het betreft: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr

Beter nu ?

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

#24
Patrick, hier ook http://rixke.tassignon.be/spip.php?article1565 dank u well  ;)

Citaat van: dgrr57 op 30 januari 2015, 13:41:45 PM
Citaat van: Michiel op 30 januari 2015, 10:25:23 AM
Eric, onderaan het artikel "Trekken en duwen" op je site staat een tabel. Deze blijkt (bij mij met verschillende browers) rechts afgsneden waardoor de laatste kolom(en) niet meer leesbaar zijn. Kan je dat eens nakijken of is dat lastig?

het betreft: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr

Beter nu ?


Bron : Het Spoor, september 1983 (frans versie)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Jurgen

Van mij mag alle info over M2's gerust gebundeld worden.

Van locomotieven zijn er veel boeken, maar over rijtuigen eigenlijk niet zo veel hé. Misschien een idee...  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 30 januari 2015, 10:53:16 AM
OK Brossel & Sicco,
Bedankt voor de verduidelijking.
De reden van mijn vraag komt doordat ik nogal van afwisseling hou ;D
De Marklin-stam wordt nu getrokken/geduwd door de 6218,en daar hou ik het dus maar bij.
Alhoewel je op de modelbaan doet wat je wil,lijkt deze opstelling mij toch de meest logische...

;)
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 30 januari 2015, 17:14:09 PM
6274 kan je er eigenlijk ook voor/achter spannen, dan heb je er eens een andere 62 voor hangen.

Die heeft jammer genoeg geen sound,en ik ben daar aan verslaafd... :( :-X

;)

Sicco