Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

stevend

Ja , misschien heb je daar wel een punt . En daar ga ik ook nie over twisten .

PaulC



Dit is wat Google Translate ervan maakt:
Citeer
De FNM verwierf een aantal van deze auto's in het midden van de jaren negentig en geclassificeerd EB.900 (-10 tot -38) en EA.910 (-10 tot -17), terwijl anderen zijn omgebouwd tot semi-piloot rijtuigen en geclassificeerd EB 0,880 (van -01 tot -06) op basis van de semi-piloot van de NMBS

Ik maak hieruit op dat er toch rijtuigen omgebouwd geweest zijn.

Omdat ik weet dat Google Translate ook niet 100% correct is wil ik niet strijden om mijn gelijk, maar ik blijf toch twijfelen.
[/quote]

Bedoeld men hier niet de ombouw/aanpassing van de elektrische installatie/besturing van de BDx aan de Italiaanse loc's?
De vertaling zegt toch "op basis van de semi-piloot van de NMBS"

grtjs,
Paul

stevend


VBS

Even een reactie op de zuiverheid van wikiwand [post 103] uit italie ,daar hebben ze het over M2 rijtuigen en de foto op achtergrond en onderaan in Laveno zijn wel degelijk M3 rijtuigen ....
En verder de stuurposten zijn naar mijn weten in italie omgebouwd op basis van 2e klas rijtuigen [kosten ombouw extra instap deuren beetje gek als je ook Bd rijtuigen kon overnemen]
en ze lijken er op de foto in de link hierboven ze je duidelijk dat het op basis 2e klas is en aan de andere zijde zit ook een cabine deur.
tot slotte ze reden niet met italiaanse loks maar skoda loks uit tsjechie.
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

Jurgen

Die ene foto op Wikiwand is inderdaad een M3-rijtuig. Ze werden dan ook onderling met de M2's ingezet.

Maar dan denk ik dat het duidelijk is. De stuurstanden in Italiƫ zijn oorspronkelijk gewone M2B-rijtuigen die in Italiƫ werden omgebouwd op basis van de originele plannen van de NMBS.
Ons Italiaans gaat er hier nogal op vooruit!  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

Ik weet niet of er iemand nog nood aan heeft, maar ik zet in ieder geval mijn zoektocht naar info over de M2's nog geregeld verder.

Zo ben ik op de website van "Lijn 58" terecht gekomen en hier kan je een hele lijst terugvinden met UIC-nummers. Let wel op, niet alle info is 100% correct in die lijst. Sommige UIC-nummers kloppen niet volgens mij. Het zit hem vooral in de code "48" en "38" waar ik andere info verkregen heb.

Afgezien daarvan denk ik dat het wel een interessante website is waar je ook info over alle andere rijtuigen en Belgische locs kan terugvinden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bundesbahnfreak

De M2's maken bij mij ook mooie herinneringen los, ik zie ze thuis bij mijn ouders nog in gedachten passeren. Een 51 met een lange rame.  Ik doe Duits materieel en kan zodoende geen M2's op de baan zetten. Toch intresseert me het Italiaans luik in het verhaal. Weet iemand welk type's verkocht zijn, in welke kleur en of dit transport eventueel via Duitsland gegaan is? Op die manier is een M2  In ee
n goederentrein voor mijn verzameling correct. mvg rudy

Jurgen

Ik dacht dat het alle types waren behalve de stuurstanden en de A-rijtuigen, maar 100% zeker ben ik niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.