Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nieuwe soldeerbout?

Gestart door conducteur, 29 januari 2015, 13:58:39 PM

conducteur

Op dit ogenblik heb ik zo'n bruine 25Watt Weller soldeerbout (SPI 27), waar ik maar matig tevreden van ben.
Ik ben nu bezig printje te solderen 40 pins ic voetje voor µC, en het gaat echt maar héél moeizaam, smelt maar héél langzaam en dan moet het ook nog mooi vloeien dat je geen bolletje krijgt... In 't verleden al enkele keren de punt vervangen, maar heb toch precies de indruk dat ik dat al erg veel heb moeten doen om deftig te kunnen werken... Waarschijnlijk al voor meer geld vervangpunten gekocht dan de soldeerbout nieuw zou kosten... Is het tijd voor een nieuwe punt of voor een andere betere soldeerbout?


Is een soldeerstation met temperatuursregeling zoveel beter? Is dat het bekijken waard? Wat zijn de voordelen daaraan?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Een soldeerstation is volgens mij het ideaal en dan ook een paar verschillende soldeerpunten er bij aanschaffen
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Wat is daar dan zo "anders" aan dat het "beter" is, Peter?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Een goed soldeerstation heeft een elektronische temperartuur regeling zodat je bout veel miinder "afziet". ook kan je de temperatuur inregelen zodat je met verschillende soldeermengsels kan solderen op de verschillende smelttemperaturen wat het solderen van "ingewikkelde" structuren weer gemakkelijker maakt.
Je hebt alles bij elkaar: temperatuur rgeling, houder en sponsje  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krispy

Het valt te zien wat je eraan wil geven.
Uit ervaring kan ik volgend zeggen , wil je kwaliteitsspul kost het wel iets .
Ik heb twee  verschilende station , een MBT van pace en een metcal
De werkwijze van beide toestellen is kompleet anders , men pace regel ik op het station en de metcal door keuze van stift .
Men kiest hier zijn stift in functie van wat men te solderen heeft ,  op het toestel kan men niets regelen.ik ga hier niet de voledige uitleg over geven , indien intresse eens googelen op metcal.

Moet toegeven dat dit wel een duur toestel is , maar is wel profesioneel materiaal.

Een goedkopere versie is een OKI station , werkt ook op dezelfde manier.

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Sattrickske

Goede stiften en degelijke temperatuur regeling heb je nodig.  De rest maakt allemaal echt weinig uit.  De meeste kans op een goed toestel heb je met de gekende merken (Weller, Pace, ...)
Ik heb een Weller EC 2002, deze gaat al 20 jaar mee.  Wel al een paar keer m'n stiften vervangen.
Daarnaast heb ik een zwaarder station van Chinese makelij: Aoyue 968.  Geen slecht machien, maar de stiften waren waardeloos, meteen vervangen en nu doet ie het evengoed als m'n Weller.

Stiften gaan lang mee als je ze goed onderhoud.  Een trucje dat ik nu al lang gebruik: altijd je stiften in tin dompelen voor je je toestel uitschakelt, dat voorkomt oxidatie en beschadiging van je stiften.

Altijd de aangepaste stift gebruiken voor het werk dat je wil uitvoeren.  Vermijd te fijne stiften omdat je dan je werkstuk te lang moet verwarmen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 29 januari 2015, 17:27:06 PM
Een goed soldeerstation heeft een elektronische temperartuur regeling zodat je bout veel miinder "afziet". ook kan je de temperatuur inregelen zodat je met verschillende soldeermengsels kan solderen op de verschillende smelttemperaturen wat het solderen van "ingewikkelde" structuren weer gemakkelijker maakt.
Je hebt alles bij elkaar: temperatuur rgeling, houder en sponsje  ;)

Ik wil hier nog een voordeel aan toevoegen: soldeerstations hebben meestal meer vermogen (60 ... 80 Watt of meer)
... waardoor je stift sneller op de juiste temperatuur is, maar vooral:
waardoor je stift de gewenste temperatuur beter stabiel houdt tijdens het solderen (meer vermogen om bij te verwarmen)

Zelf heb ik al jaren een ERSA van 60 Watt en enkele stiften. Ik heb nog nooit een stift moeten vervangen.
De dunste stift heb ik wel, maar gebruik ik eigenlijk niet (zelfs niet voor fijne smd's)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Alvast voor de antwoorden! Ga eens prijzen en merken vergelijken morgen en een hopelijk iets vinden dat niet te duur is maar toch van redelijke kwaliteit...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

ik heb al enkele jaren een AOYUE 397  soldeerstationnetje en ben daar vrij tvreden van.
voor een kleine 60 euro heb je een startset, kompleet met een extra  soldeerpunt, en een extra keramisch "heater" elementje.


http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation-p-62.html

nog goedkoper
http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Die lijkt me niet slecht, en er zijn andere stiften beschikbaar ...

Ik ken het merk niet, maar het lijkt me met 70,- wel heel goedkoop
Als ik even bij Farnell ga kijken, beginnen de soldeerstations daar vanaf 172,-  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Snobby Crash

Ik was vorig jaar ook op zoek naar een goed soldeerstation, en kwam op
prijzen bij Weller van boven de 250 euro tot...

Op de beurs in Wommelgem stond "opa led", een ietwat al oudere heer
die voornamelijk leds verkoopt en heeft steeds een hoed op.

Heb me daar een soldeerstationnetje, regelbaar vanop het station, gekocht
voor 19 euro... Ik dacht voor deze prijs kan je uiteindelijk niet veel goeds hebben,
maar tot mijn grote verbazing is dit wel een goed soldeerstation.
Ik heb reeds heel wat gesoldeerd en het station blijft het heel goed doen.

Geert

Peter

Mijn soldeerstation is van het merk McVoice. Dit heb ik van de MIBA een paar jaar geleden gekregen voor het aanbrengen van een nieuwe abonnee.
Nee, ik wil niet suggereren dat MSM dit ook moet doen, want ik vermoed dat dat hun afzetmarkt veel groter is.
Het voldoet volkomen, en meer kan ik niet wensen.

http://ww.w.oslink.org/view_product.php?database=elek_ger&productID=1540080
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Toch wat meer uitgegeven, en gegaan voor een ERSA RDS80...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

Dat is het...al jaren gebruik ik ERSA en steeds tevreden  ;)