Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

suggesties voor nieuwe workshops

Gestart door loco, 06 november 2004, 13:52:28 PM

dirkkerckhofs

citaat:
Geplaatst door Thijs van Oosterhout

Een idee voor een workshop is mischien het 'aankleden' en realistischer maken van Marklin C-rail, omdat veel mensen die beginnen met de modelspoorhobby toch voor deze soort rails kiezen.[:D]


Vind ik ook een goed idee en het voorbeeld gegeven in ??n van de vorige MSM vond ik maar zwakjes.
Verder zoals al vernoemd: bomen maken, decorvlies en weatheren met airbrush
De vorige workshops vond ik de max: ik had nog nooit plasticard gekocht en speel er nu mee, ik durfde niet aan weatheren van gebouwen beginnen en hetgeen ik nu bouw is al heel wat anders dan de plastiekerige boel van vroeger. [^]

janjozef

Ja maar om daar een workshop over te kunnen geven moet de persoon in kwestie al zelf met C-rails of eventueel M-rails werken en zonder iemand te willen beledigen, ik denk dat er juist omdat deze rails zo onrealistisch overkomen er weinig gevorden nog met deze rails werken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

EricVW

In alle grote tekenwinkel wel te krijgen
ERIC

N-spoorder

Ik weet niet of dit nog op tijd is, of dit al gezegd is (ik had niet genoeg tijd om alles te lezen, maar ik stel voor om een workshop te houden rond het ombouwen van loc van Duits (of andere nationaliteit) naar Belgisch. Graag wel voor HO- EN! N-spoor!!!!


Decapod

Zeg mannen (en vrouwen, maar die zitten hier ni [:D] ), ... een idee en eigenlijk een afgezaagd idee, maar het blijft toch een klassieker: kan er eens iemand een (of beter nog: een paar) workshop(s) solderen leven inblazen?

Die zou 'k echt dankbaar zijn (heb net een - gelukkig belachelijk goedkoop - wagonnetje naar de bollen geholpen; kwam weer vijf handen tekort [:I][xx(]): mag bij mij eens een fles wijn uit de kelder komen kiezen ...

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Decapod

Zeg mannen (en vrouwen, maar die zitten hier ni [:D] ), ... een idee en eigenlijk een afgezaagd idee, maar het blijft toch een klassieker: kan er eens iemand een (of beter nog: een paar) workshop(s) solderen leven inblazen?

Die zou 'k echt dankbaar zijn (heb net een - gelukkig belachelijk goedkoop - wagonnetje naar de bollen geholpen; kwam weer vijf handen tekort [:I][xx(]): mag bij mij eens een fles wijn uit de kelder komen kiezen ...




En welk zijn dan concreet de problemen waar je me te maken hebt tijdens het solderen?
Geef eens wat uitleg of plaats eens een foto (misschien in het draadje over elektronica) waar je problemen duidelijk op te zien zijn.
Meestal is het een probleem met de temperatuur van je bout die of te heet is of te koud is.
Is het materiaal dat je wilt solderen wel rein genoeg en welk solduur gebruik je.
Probeer ook het soort materiaal dat je wilt solderen te vermelden.
Groeten
ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Decapod

Wel, dat is het net niet. Ik heb ooit wat leren solderen en zo, maar ik ben het compleet kwijt. Ik heb ook de indruk dat er heel wat veranderd is de laatste tijd (beter technieken - bv. van dat weerstandsolderen had ik vroeger nooit gehoord) en dat er beter materiaal op de markt is.

Ben er zeker van dat ik dikwijls teveel of net te weinig flux gebruik en de soldeer zelf niet goed plaats. Maar dat zijn dingen, denk ik, die je alleen terug onder de knie krijgt door eens 'onder deskundige begeleiding' opnieuw te beginnen (en wel helemaal van voor af aan). Gewoon eens de hele uitleg van a tot z door iemand die er mee bedreven is (en zo zitten er hier toch heel wat niet?) lijkt me niet alleen voor mij interessant, maar ook voor heel wat andere (her)beginners, vandaar de vraag. Anders blijft het misschien wat teveel bij trial and error om alleen mijn probleem op te lossen.

Maar enfin, toch fijn dat je wil helpen [:)] !
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Het fijnere soldeerwerk denk ik redelijk onder de knie te hebben. Modellen solderen met een gasbrander(tje): dat is voorlopig een ander paar mouwen... maar ik probeer wel.
Een weerstandsoldeerapparaat wens ik me nog te maken, maar dat zal dit jaar niet meer lukken, denk ik. Zo'n toestel lijkt me een nuttig all-round apparaat, maar dan misschien niet voor elektronica.

Er bestaan nog technieken tegenwoordig: solderen in een oventje met soldeerpasta, vooral nuttig voor SMD's op printplaten. Die techniek kan zelfs met een (verbouwde) heteluchtoven. Het is beschreven in Elektuur, maar voorlopig is dat project voor mij nog veraf.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

citaat:
Geplaatst door Decapod

Wel, dat is het net niet. Ik heb ooit wat leren solderen en zo, maar ik ben het compleet kwijt. Ik heb ook de indruk dat er heel wat veranderd is de laatste tijd (beter technieken - bv. van dat weerstandsolderen had ik vroeger nooit gehoord) en dat er beter materiaal op de markt is.

Ben er zeker van dat ik dikwijls teveel of net te weinig flux gebruik en de soldeer zelf niet goed plaats. Maar dat zijn dingen, denk ik, die je alleen terug onder de knie krijgt door eens 'onder deskundige begeleiding' opnieuw te beginnen (en wel helemaal van voor af aan). Gewoon eens de hele uitleg van a tot z door iemand die er mee bedreven is (en zo zitten er hier toch heel wat niet?) lijkt me niet alleen voor mij interessant, maar ook voor heel wat andere (her)beginners, vandaar de vraag. Anders blijft het misschien wat teveel bij trial and error om alleen mijn probleem op te lossen.

Maar enfin, toch fijn dat je wil helpen [:)] !


Zonder een goed voorbeeld van wat er verkeerd loopt kunnen we natuurlijk weinig zeggen.
Beroepsmatig soldeer ik gemiddeld elke dag een uur of 2 en dit toch al meer dan 20 jaar dus heb ik toch een beetje ervaring .(dat denk ik toch [;)])

Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Decapod

Zouden jullie beiden dan zo eens geen 'workshop' kunnen geven? Ik denk dat ik zeker niet de enige ge?nteresseerde zal zijn.

Ik begin binnenkort (als ik tussendoor wat tijd heb) wel eens opnieuw met een wagonnetje. Dan open ik een topic en kunnen jullie erop los commentari?ren ... .

Als ik zie wat Laufbe op TMM zoal allemaal klaarspeelt, beginnen m'n vingers echt wel te jeuken (en wordt ik haast wanhopig van m'n eigen geknoei).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

... of moeten we Laurent (Laufbe) zien te strikken voor een workshop in Mechelen. Nico, lees je mee?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ik heb zin om eens met hetelucht proberen iets in elkaar te zetten. Een gasbrander is niet altijd even handig Gerolf. Met een oven werken voor modellen zie ik niet direct zitten. Soldeerpasta voor electronica kan je nog redelijk vinden in handige verpakkingen maar soldeer voor mechanische verbindingen in kleine verpakking ben ik nog niet tegengekomen. (hint...)

citaat:
Ik begin binnenkort (als ik tussendoor wat tijd heb) wel eens opnieuw met een wagonnetje. Dan open ik een topic en kunnen jullie erop los commentari?ren ... .


Doen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Het probleem met de workshops in mechelen is dat een uurtje veel te weinig is zoiets moet minstens een hele avond zijn

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

citaat:
Geplaatst door Decapod

Zeg mannen (en vrouwen, maar die zitten hier ni [:D] ), ... een idee en eigenlijk een afgezaagd idee, maar het blijft toch een klassieker: kan er eens iemand een (of beter nog: een paar) workshop(s) solderen leven inblazen?

Die zou 'k echt dankbaar zijn (heb net een - gelukkig belachelijk goedkoop - wagonnetje naar de bollen geholpen; kwam weer vijf handen tekort [:I][xx(]): mag bij mij eens een fles wijn uit de kelder komen kiezen ...





ik zal deze zomer,als ik met mijn opa om een soldeerbout ben geweest wel een 'online-(hypermodern) workshop' in elkaar steken.

maar dan wel voor een liter chocomelk[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Decapod

Wel zie, dat is nog geen slecht gedacht.
Of het helemaal zal lukken zonder dat een expert de gesoldeerde stukken eens even van dichtbij kan komen bekijken weet ik niet, maar misschien vinden we er iets op zeker?

Chocomelk? 5 liter kan ook [:D]!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.