Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Evans Scenery uitspattingen,

Gestart door evan, 25 januari 2015, 14:22:01 PM

evan

Bedankt Edward!

En verkanting is ook een fraai detail...


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cozzy

Erg mooi weergegeven Evan!
Hoeveel verhoog jij voor verkanting? Op deze foto is het subtiel aanwezig, veel mooier dan op sommige banen waar de sporen lijken op de bochten van een Indy Car Circuit  ;)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

evan

Hey Tom,

Max 1mm dik styreen stripje van een cm lang om de 10 cm onder de kop van 2 dwarsliggers lijmen buitenkant bocht.

Naar de overgang toe van recht spoor plaats ik een halve mm dik stripje om geen "scheluwte" te bekomen.  Scheluwte is een te felle verandering van railhoogte op een korte afstaand waardoor een wiel gaat zweven.  In een bocht wil je dat niet hebben  ;)

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

B_Modelbouw

Zo'n verkanting maakt het toch nog maar weer realistischer ... Worden verkantigen trouwens overal toegepast of is dat bepaald aan de hand van de snelheid die over het spoor wordt gereden.

En die Picasso is echt een leuk ding, heb er zelf nog mee mogen rijden ... Wel een vervelende zithouding je zit dwars om zowel voor als achter te zien.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


loebaske


Kan daar wel niet echt op antwoorden, maar denk in alle bochten.

Mijn verkanting doe ik met er een fijn isolatie draadje aan de buitenzijde, laat dan de rails rustig  terug lopen naar het vlak gedeelte,
die losse tussen ruimte word automatisch opgevuld bij het inbedden...wel eerst proefrijden dat je niet het gevaar loopt zoals Evan
aanhaalde.


Metpetergaathetbeter

in de club verhoogden wij de ene kant met stukjes karton

loebaske


voordeel van een stukje isolatie gaine is dat je die kan laten mee lopen met het spoor....

evan

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 december 2016, 11:29:00 AM
in de club verhoogden wij de ene kant met stukjes karton

Karton?  Dat is niet ideaal als je je ballast gaat verlijmen.  Risico's zijn dat je spoor lost, het karton zwelt etc...


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: B_Modelbouw op 18 december 2016, 11:12:54 AM
Zo'n verkanting maakt het toch nog maar weer realistischer ... Worden verkantigen trouwens overal toegepast of is dat bepaald aan de hand van de snelheid die over het spoor wordt gereden.

En die Picasso is echt een leuk ding, heb er zelf nog mee mogen rijden ... Wel een vervelende zithouding je zit dwars om zowel voor als achter te zien.

Onder de 40km/h hoeft er geen verkanting in.   Boven die snelheid hangt het af van je boogstraal en snelheid. 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

stukjes hier en daar hé Evan, die bocht ligt er al wel 15 jaar of langer en heeft geen krimp gegeven, dat het deftig werk was dat er geleverd werd bij het leggen van de rails blijkt dat vroeger grote temperatuurschommelingen(winter heel koud en 's zomers heel warm) ook geen invloed gehad hebben (daar onze baan in een rijtuig opgesteld is ! :-\ ;)

evan

Toch is het af te raden daar niet iedereen zo strak en degelijk werkt als jullie  ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Ondertussen heb ik voor de baan van Branchlines and Backwoods nog een teststukje gemaakt.  Hoofd en zijspoor ter hoogte van de Graansilo.

Het zijn fotootjes met GSM en de lijm is nog volop aan het drogen:






Jawel er wordt nog steeds aan deze baan verder gewerkt en een update volgt binnenkort...

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21828.0.html
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

krisds

zelf foto's van de gsm laten iets mooi zien. talent komt altijd bovendrijven...

evan

Bedankt Kris  ;)

Wat ik nu leer uit de foto's van het laatste stukje en het vorige is dat de ballast van het laatste te grof is.

Dat is het voordeel van wat teststukjes te maken! Op Oeversijde had ik ook de fijnere gebruikt en op één stuk de meer groffe.  Met het blote oog valt de groffe ballast mee voor HO, maar op foto is hij te!

Groeten

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Ik ben vandaag wat aan het stoeien met een waterpartij op een diorama...

De enige grondstof te zien is Sculptamold en verf.



Ondertussen zit er een eerste laag vernis op en is aan het drogen.

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.