Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rail 2015 in Houten/Nederland

Gestart door anne w, 25 januari 2015, 12:15:34 PM

centauri167

Citaat van: Michael op 23 februari 2015, 17:17:03 PM
Misschien haal ik me met de volgende uitspraak iets op de hals, maar zo denk ik er dan over, Op Rail stonden veel clubbanen, deze worden toch met een andere insteek gemaakt dan de banen die men bouwt om ten toon te stellen. Phillippe schreef het ook al geen achterwandje geen fries, we stellen steeds hogere eisen aan "mooie" modelspoorbanen en de meeste clubbanen voldoen gewoon niet aan die standaard.
Sorry als ik nu op mensen hun tenen ben gaan staan.

De meeste Belgische clubbanen die ik vroeger al op TT's heb gezien zagen er toch altijd goed uit, denk eerlijk veel beter dan de meeste clubbanen van onze Noorderburen, misschien ligt daar gewoon het verschil, was dan ook een Nederlandse TT ...

SuSke

Je jaagt me er niet mee op stang Michael, maar standaards veranderen nu eenmaal.
Zelfs de huidige clubbanen worden voorzien van achtergronden en eventueel zelfs frieslijsten.

Als je een baan modulair uitbouwt volgens een bepaalde verbindingsnorm (Fremo, N-modul,...) dan is het inderdaad moeilijke om een achtergrond en frieslijst te voorzien, net omdat die banen in een willekeurige volgorde en richting kunnen opgesteld worden. Wat vandaag de voorzijde is, wordt volgende week de achterzijde. Dat soort banen vraagt ook om een veel algemenere afwerking.

Wanneer je echter een "segment" baan bouwt, en dat zijn de meeste clubbanen, dan vind ik een achtergrond wel de minimale afwerking. Over de hoogte en de mogelijkheid om er al dan niet over te kijken, spreek ik me niet uit.

Op de segment - clubbaan bij MTD (Vaerwegh Dok) wordt zowel een achtergrond als een frieslijst voorzien. Dit impliceert dan ook dat je met je trein meeloopt of degelijke afspraken maakt tussen de mensen voor en achter de baan.

Eerlijkheidshalve vind ik een baan met een niet te expliciete, geschilderde achtergrond en een aangepaste verlichting veel mooier om naar te kijken, en zelfs om in te rijden.

Maar zoveel uitvoeringen, zoveel gedachten  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

philippe_007

Michael,

volgens mij zijn clubbanen toch meer gedetailleerd en afgewerkt dan de meeste privébanen. En deze zijn dan meestal ook voorzien van fries en achterwand.
Tenslotte willen clubs dat gaan tentoonstellen toch hun kunnen tonen. En tegenwoordig is dit toch een minimum dat de mensen willen zien op een tentoonstelling.

Martin Welberg

Die moet je me eens aanwijzen, heb ze nog niet gezien..

sdz1976

Mooie foto,s Luc.
Daar ben ik het toch ook niet mee eens hoor philippe, tenzij je de grote mastodonten van privébanen bedoelt die nooit buitenkomen.

grtz,
Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

philippe_007

Citaat van: milocomarty op 23 februari 2015, 23:35:15 PM
Die moet je me eens aanwijzen, heb ze nog niet gezien..

Dat heb je inderdaad niet gezien op de Nederlandse clubbanen banen (niet allemaal natuurlijk)..
de banen van o.a. onze Engelse en Belgische collega's, wat toch ook clubbanen zijn, mochten wel gezien worden.

Kees-Jan

Fries of geen fries, achterwand of niet, wel of geen verlichting. De bouwers staan er omdat ze trots zijn op hun prestatie.

Altijd zijn er mensen die een Australische glimlach hebben  :( :( :(. Die mensen leg ik uit dat ik voor mezelf bouw en trots ben om hier mijn kunsten te mogen laten zien.

Daarbij kunnen we eigenlijk best blij zijn met deze mensen omdat ze onze hobby betaalbaar houden  ;) ;).

"Sukkeltruttekes" volgens een bekende landgenoot van jullie en zo zie ik ze ook.

D_Loc

Inmiddels heb ik alle opnames die ik had gemaakt verwerkt tot video's.
Ze staan in de deze afspeellijst (klik)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

ceuleer

Amai, knappe filmpjes Dirk.  ;)
Spoorbouw Modulebaan en Bein & Stein zijn helemaal mijn ding.

D_Loc

Citaat van: ceuleer op 02 maart 2015, 23:46:02 PM
Amai, knappe filmpjes Dirk.  ;)
Spoorbouw Modulebaan en Bein & Stein zijn helemaal mijn ding.
Dankjewel! Komend weekend OntraXS! dus kan na het weekend weer aan de bak met nieuwe filmpjes ;)
Hopelijk gaat het lukken om de meeste banen op video vast te leggen, vorig jaar ben ik zaterdag en zondag geweest en heb toen alle banen gefilmd maar weet nog niet of ik dat dit jaar ook ga doen.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Ronald

We zien je weer graag komen Dirk, jou Youtube clips zijn werkelijk juweeltjes en doen zowel de banen als de show alle eer aan. Top!!! ;)

adrievans

Citaat van: D_Loc op 02 maart 2015, 21:44:50 PM
Inmiddels heb ik alle opnames die ik had gemaakt verwerkt tot video's.

Even een vraagje,was jij daar bezig met een steekwagentje vol apparatuur,zo ja dan heb ik je wel gezien zonder te weten wie je was. :-\ :'(
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

D_Loc

Citaat van: Ronald op 04 maart 2015, 14:39:58 PM
We zien je weer graag komen Dirk, jou Youtube clips zijn werkelijk juweeltjes en doen zowel de banen als de show alle eer aan. Top!!! ;)
Bedankt voor het compliment :)
Ik hoop dat ik het het komend weekend weer waar kan maken.

Citaat van: adrievans op 04 maart 2015, 15:00:56 PM
Citaat van: D_Loc op 02 maart 2015, 21:44:50 PM
Inmiddels heb ik alle opnames die ik had gemaakt verwerkt tot video's.

Even een vraagje,was jij daar bezig met een steekwagentje vol apparatuur,zo ja dan heb ik je wel gezien zonder te weten wie je was. :-\ :'(
Nee dat was ik niet, ik ben geen profi ;) Misschien was het Gerard Tombroek. Ik liep met een donkerblauwe rugzak en een videocamera op statief. Ik gebruik verder niets bij het filmen.
De gebruikte camera is gewoon een standaard formaat videocamera, nl. een Panasonic HDC-SD600 en deze is over 3 maanden al weer 5 jaar oud maar voldoet voor mij nog steeds.
In de Wolzerdange video, die ik heb gelinkt bij het citaat van Loebaske in het topic over de Actie voor de 201 (reeks 59) zie je mij op 1:34 (zicht vanuit de "cabine")
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk