Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Enkele cm sneeuw en het loopt fout.

Gestart door Jean Fagnes, 25 januari 2015, 09:32:34 AM

Jean Fagnes

Aangezien ik de laatste tijd veel meer de trein neem, beleef en zie ik ook vaker ongemakken of ongewenste toestanden.
Feit is dat er veel meer defecten zijn en dat de treinen vaak vertraging hebben. Daarbij wil ik toch beklemtonen dat ik persoonlijk alle respect heb voor het treinpersoneel in de breedste zin van het woord.
Gisteren zaterdag 24.01.2015 gingen wij dus vrienden afhalen op Zaventem. Kennissen van ons zouden ons opvangen aan het station te Vilvoorde en ons naar de luchthaven brengen. Dus hebben wij opnieuw dezelfde trein als verleden week genomen, zijnde de IC 531 Eupen – Oostende. Mij viel op dat vele van de 11 rijtuigen die deze trein in sleep hadt van een ouder type waren. Ik denk dat het I 10 rijtuigen waren, zij hadden ook een andere kleurenversie (onderste boord) (dat zou zich later bevestigen) voor de rest was de trein voor de helft samengesteld uit I 11 rijtuigen en waren er twee Loks van het type 18, een vooraan en een achteraan die gekoppeld was aan een stuurpostrijtuig.  Juist voor het vertrek begon het in Eupen behoorlijk te sneeuwen. Op de minuut vertrok de trein en tot in Luik verliep alles feilloos en volgens het uurrooster. Ons viel op dat de geluidsinstallaties in deze rijtuigen niet werkten en dat op dit vroege uur al een van de twee toiletten buiten gebruik was. Tot daartoe dan maar een ander opgezocht.
Ook in Luik vertrokken wij stipt om 09.01 uur  en de trein zat goed vol met vele kooplustigen die naar Brussel en Antwerpen reisden wegens de koopjes, en ook talrijke buitenlandse reizigers.
Plotseling, op enkele kilometers voor Hoegaarden, vertraagde de trein en stopte dan. Daar stonden we dus midden in de velden, na +- 30 minuten wachten in een steeds kouder wordend rijtuig, voelde men de opwinding in het rijtuig, er was geen enkele aankondiging gebeurd en ook de begeleiders waren niet te bespeuren. Wat was er aan de hand?
Na nog eens 10 minuten wachten ben ik op zoek gegaan naar de trein begeleiders. Een ietwat rijpere man en zijn jonge blonde begeleidster zaten rustig in het laatste rijtuig in hun zetel en waren aan het spreken met andere treinreizigers die ook wilden weten wat er aan de hand was. Heel vriendelijk vertelden ze mijn dat een wissel bevroren was op het traject en door de sneeuw kon deze niet  vrijgemaakt worden. En dat op een HST spoorlijn? Op mijn vraag hoe het verder moest, wisten zij nog geen antwoord. Ik vertelde hen ook, dat in de oudere rijtuigen achteraan de trein stilaan de reizigers ongeduldig werden wegens het uitblijven van informatie. Zij zegden dat dit niet waar was en dat ze dat omgeroepen hadden, maar toen ik hen vertelde in welke rijtuigen wij zaten achten ze het toch wel zinvol om eens door heel de trein te gaan en iedereen te verwittigen. Op de terugweg naar mijn vrouw, raasde een Thalys aan onze trein voorbij? Na ja wellicht waren de wissels op zijn spoor niet bevroren!?
Maar goed na nog eens 20 minuten kwam een van de begeleiders melden dat de trein diende terug te rijden naar ANS, en daar zouden wij verdere informatie ontvangen. En enkele minuten later begon de trein opnieuw aan zijn reis maar deze keer richting Luik. Plotseling hoorden wij een hevige knal, en zagen iets zoals een bliksemschicht en daarna een rood bruine rookwolk van onder ons rijtuig komen. En enkele minuten later nog eens hetzelfde fenomeen deze keer was er een duidelijke brandgeur. Kort daarop stopte de trein aan een afgelegen perron te Ans. 
Weer eens kregen wij minutenlang geen informatie. Uiteindelijk zagen wij reizigers uit de trein stappen en door de niet geruimde natte sneeuw ploeteren. Iets verder bemerkte ik de  treinbegeleiders die met nog enkele mannen stonden te praten en ging er op af. Daar deed ik mijn verhaal over die vermoedelijke kortsluiting en de machinist die blijkbaar ook bij het groepje stond en wel van het technisch incident op de hoogte moet geweest zijn, verklaarde dat hij in deze omstandigheden met deze trein geen meter verder wou (kon) rijden.
Wij vernamen ook dat dit alles te wijten was aan het gebrek aan onderhoud van sporen en wissels die nu zou uitbesteed zijn aan vreemde firma's die echter nergens te bespeuren waren. Het personeel was allemaal zeer ontevreden met dit incident.
Toen kam het bericht dat er weldra een trein, uitzonderlijk  zou stoppen op spoor 2 in ANS, en dat we met deze trein tot in Brussel konden rijden. Daar moesten we zelf uitzoeken hoe we verder konden.
Het bleek ook een IC te zijn van dezelfde verbinding Eupen – Oostende maar die wel om 10.17 vertrokken was in Eupen.
Er is wel een positief noot in heel dit verhaal, na de halte in Leuven werd er aangekondigd dat er gratis wafels en water uitgedeeld werd in het laatste rijtuig van deze +-500 meter lange trein. Maar weldra kwamen wij aan in Brussel-Noord en dus hebben we de wafels maar overgelaten aan anderen. En zo geraakten wij uiteindelijk ruim 4 uren later dan voorzien in Vilvoorde. 
Nog dit, In Brussel was er veel kabaal op het perron, want ook daar was er geen stationschef of N.M.B.S. medewerker te bespeuren, om de talrijke buitenlandse reizigers met raad en daad te helpen. Velen stonden er radeloos bij, want ook deze mensen hebben hun vlucht naar huis wellicht niet meer gehaald. En d   it meer dan 3 uren nadat het incident zich voorgedaan heeft.
Spijtig om het te moeten zeggen maar de reizigers werden ook deze keer daadwerkelijk in de kou en in de sneeuw gelaten. Hoewel het Station van Ans toch wel zal verwittigd geweest zijn dat onze trein er zou afgesteld worden. En dus alle reizigers er de trein zouden verlaten, was er niets geruimd op dat perron, en de trappen om naar spoor 2 te gaan lagen er spiegelglad bij.  Na ja, van service gesproken. 
De volgende trein neem ik in de week. Eens zien of het dan beter gaat, ofwel of de NMBS aan een chronische ziekte lijdt.
Veel moed aan alle NMBS -SNCB medewerkers.

Jean Fagnes   

doomslu

Jean, we zijn misschien wel oud, maar vergeten doen we niet zo snel.
Hetzelfde verhaal postte je al op 17 januari.
Erg geloofwaardig klink je nu niet meer.

Even geheugen opfrissen:

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21855.0.html

Twee keer uit de duim gezogen?  >:(

Ter vergelijking, hieronder de post van 17 januari:

Vandaag hadden wij een afspraak te Vilvoorde.
Wij dachten waarom niet eens met de trein reizen van Eupen naar Vilvoorde en terug.
De IC 531 Eupen -Oostende, vertrek in Eupen om 08.17 uur leek ons het meest geschikt.
Dan in Brussel -Noord overstappen op de IC 3109 voor een korte rit naar Vilvoorde.
De planning was goed maar de realiteit viel heel anders uit:
Kort voor wij thuis vertrokken naar het station keken wij nog even na, op Realtime en jawel hoor de trein stond nog steeds aangegeven als "op tijd".
Na 5 minuten rijden waren wij in het station Eupen en daar zegde ons de enige aanwezige bediende dat deze trein tussen Leuven en Luik een defekt hadt.
En wij dus wel de volgende trein konden nemen om 09.17 uur. Er is geen andere oplossing. Dat werd ook zo aangekondigde via de dispatchingsdienst.
Kort overleg en wij beslisten om te wachten (en met ons een twintigtal andere reizigers).
Om 09.15 uur bericht van de bediende dat de trein van 09.17 uur niet zal rijden en dat een Bus ons naar Luik zou brengen.
Op onze vraag hoe het dan in Luik verder moest, antwoorde hij ons: ik weet het niet en ik kan ook maar vertellen wat men mij mede deelt.
Wij besloten, wegen de gebrekkige en ontoereikende informatie, daar niet op in te gaan en onze reis naar een andere datum te verplaatsen.
Wij hadden amper plaats genomen in onze wagen toen zagen wij de bus verschijnen deze stopte amper 1 minuut aan de halte er stapten enkele reizigers in, (alle andere die nog in het station op informatie aan het wachten waren, waren de pineut) en hop de bus raasde er vandoor.
Geloof mij of niet maar amper enkele minuten laten kwam de IC uit Luik het stationnetje binnen gereden.
De stationbediende deelde ons mede dat de trein een lege terugreis zou doen naar Luik. En niemand mocht opstappen.
Zo werkt de NMBS anno 2015. Vele ontevreden kandidaat reizigers zijn deze morgen met de wagen naar Luik en Brussel gereden.
Conclusie de informatie is nog steeds ontoereikend en dikwijls totaal verkeerd bij de NMBS - SNCB.
Spijtig om het te moeten zeggen maar de reizigers worden nog steeds in de kou gelaten. En van enige zekere informatie is er geen sprake.
Veel moed aan de NMBS -SNCB bediende.
Jean Fagnes   
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

't Is inderdaad wel straf dat dit op die twee keer dat je met de trein reist ook twee keer mis gaat.

Het kan, alles kan, maar jij moet toch wel enorm veel pech hebben dan. Vorig jaar heb ik verschillende keren de trein genomen en op al die keren dat ik gebruik maakte van de trein is het maar enkele keren (ik denk 3 of 4 keer) fout gegaan door een afgeschafte trein (waarschijnlijk defect) en 1 keer door externe omstandigheden omdat er mensen over de sporen liepen.

Over de reden van de afgeschafte trein heb ik nooit info gezien (ook niet gevraagd) en toen die personen over de sporen liepen werd dit meteen omgeroepen in de trein.

En van de sneeuw heb ik nog nooit last gehad, hooguit eens bijna uitgegleden op weg naar het station, maar dat was ook alles.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Metpetergaathetbeter

stel voor het draadje maar meteen een slot op te zetten ! :-\

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 januari 2015, 14:15:20 PM
stel voor het draadje maar meteen een slot op te zetten ! :-\
Klopt. Dit is gooien met modder.

De man heeft de tekst achteraf aangepast om de indruk te geven dat het deze keer anders was.
Ik verzeker jullie dat er eerst gewoon een kopie van dezelfde tekst stond.

Heel sportief van Jean Fagnes om mij te proberen belachelijk te maken. 
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

TBCédric

Citaat van: doomslu op 25 januari 2015, 14:44:50 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 januari 2015, 14:15:20 PM
stel voor het draadje maar meteen een slot op te zetten ! :-\
Klopt. Dit is gooien met modder.

De man heeft de tekst achteraf aangepast om de indruk te geven dat het deze keer anders was.
Ik verzeker jullie dat er eerst gewoon een kopie van dezelfde tekst stond.

Heel sportief van Jean Fagnes om mij te proberen belachelijk te maken.

Ik heb het ook gezien Luc!  Er stond tot Jean zijn tekst een beetje aanpaste en uitbreidde stond er het juist hetzelfde als een paar dagen voordien!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Houdini

Citaat van: doomslu op 25 januari 2015, 14:44:50 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 januari 2015, 14:15:20 PM
stel voor het draadje maar meteen een slot op te zetten ! :-\
Klopt. Dit is gooien met modder.

De man heeft de tekst achteraf aangepast om de indruk te geven dat het deze keer anders was.
Ik verzeker jullie dat er eerst gewoon een kopie van dezelfde tekst stond.

Heel sportief van Jean Fagnes om mij te proberen belachelijk te maken.

Misschien heeft de man eerst zijn tekst geschreven in Word, om nadien hier te "plakken"? En heeft hij per toeval de verkeerde tekst geplakt...?

Desalniettemin, dan had het wel even geduid / vermeld mogen worden, zonder zomaar te veranderen.
Luc, je hebt wel gelijk hoor, vanmorgen ook identiek dezelfde tekst gezien, is nu inderdaad veranderd. Maar vandaar ook mijn bedenking, gezien het een exacte kopie was.

Bolje

Op 2 weken zo'n toestanden meemaken.  :o
Ik zou niet meet durven meerijden.  ;)

Of wel is de schrijver een boek aan het schrijven en is hij aan het repeteren met colums op het forum. 8)
Vele groeten,
Ronald

doomslu

Als het zo is dat Jean hier per abuis een oude tekst heeft gepost, zeg ik sorry voor mijn reactie.
Voor mij kwam het over als weer een poging om de NMBS in een slecht daglicht te stellen.
Als het werkelijk waar is, dan heb je pech gehad, Jean.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

prulleman

ik ben vanmorgen langs de E40 gepasseerd en ik zag een een 5XX toch kruipen hoor. zal weer iets schillen zeker. morgen werken en dan zal ik eens nazien wat er op zaterdag echt gebeurd is 8)

Dirky

Jean is 74... een copy/paste foutje is vlug gemaakt...

mark7758

Dan kan hij ook sorry zeggen en niet doen alsof hij van niets weet.
Fouten maken mag. Maar geef het toe.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

C.B.


IC 531 op 24/01/2015. Gereden van Eupen tot ... Ans. (afgeschaft tot Oostende.)
Tractieproblemen op de HLE.
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

Citaat van: doomslu op 25 januari 2015, 14:44:50 PMIk verzeker jullie dat er eerst gewoon een kopie van dezelfde tekst stond.

Klopt, heb ik ook gezien, en dan is het prima te begrijpen dat je zo reageerde

Nu staat er ineens een ander en véél langer verhaal, en hebben de admins een melding gekregen met "je moet de tekst goed lezen" - tja  ::)

... en dan vraag ik me af waar "Jean Fagnes" ons forum voor wil gebruiken:
- Vroeger (ook niet zonder hindernissen) in de verkoop-rubriek (inderdaad, ik heb ook een goed geheugen)
- en nu om (op korte tijd opnieuw) gal te spuien over de NMBS
... terwijl dit eigenlijk een modelspoor(bouw)forum is !

Dus, als je dit leest (want in je vorige NMBS-klacht heb je ook niet meer gereageerd)
- ons forum is niet de NMBS-helpdesk/ombudsman/klachtenbank/...
- oorspronkelijke berichten wijzigen doe je alleen omwille van (kleine) fouten - niet om ineens iets totaal anders te vertellen - lees het forum-reglement !!

en even met excuses aan het ganse forum:
- normaalgesproken zet ik niet zomaar iemand publiekelijk "op zijn plaats", maar doe ik dat via pm
- maar als men mijn hoog-geapprecieerde mede-admin zo in zijn hemd wil zetten, word ik boos
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Citaat van: Gerolf op 26 januari 2015, 00:15:42 AM
Citaat van: doomslu op 25 januari 2015, 14:44:50 PMIk verzeker jullie dat er eerst gewoon een kopie van dezelfde tekst stond.

Klopt, heb ik ook gezien, en dan is het prima te begrijpen dat je zo reageerde

Ik denk dat er veel forumleden dit kunnen bevestigen.
Ik heb de 'oude' tekst zelfs nog gelezen na 12.30h en vond het al zeer vreemd, omdat ik exact dezelfde tekst de week ervoor had gelezen.
Ik had het gevoel 'deja vu' alzheimer aan het krijgen?  :o
Vele groeten,
Ronald