Spanningsaansluiting op rails

Gestart door Iebor, 20 mei 2006, 13:56:28 PM

Iebor

Ik heb het Twin-center aangesloten met twee draden op de rails (fleischmann) simpel. Is het noodzakelijk op meerdere spanningsvoerende rails te hebben? Ik heb geprobeert een tweede rail op het Twin-center aan te sluiten en dan meld het Twin-center kortsluiting, dat terwijl ik wel goed heb gekeken of de binnenrail en buitenrail parallel zijn aangesloten. Wat doe ik fout?

ysbeer

Sorry je heb niet goed gekeken.

wim

INFO

Toch de aansluitdraden met de verkeerde spoorstaaf verbonden.
Gewoon de aansluitdraden verwisselen op het spoor en het zal werken. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

Okee, nog maar eens kijken. Bedankt!

ERVIN

En Iebor,is het ondertussen gelukt?
Ik persoonlijk zou het niet op deze manier doen,als je een grote baan hebt kan je beter een Fleischmann booster (6807)kopen en die dan voor extra stroom laten zorgen.

INFO

Iebor,

Ik zal het wel op deze manier doen, en de rails om de twee meter van een aansluitpunt voorzien, die is afgetakt van een dikke hoofdleiding.

Het booster verhaal zal ik nog maar even achterwege laten. Want zolang je een baan van 20 modules van ieder 1,20 lang, met veel opstel en stationssporen kan laten werken zonder problemen heb je heel lang geen boosters nodig. Het is gewoon een kwestie van de energie die je tot je beschikking hebt tot in alle uithoeken van je baan optimaal aan te bieden.
Op deze baan reden 5 treinen maximaal tegelijker tijd. 8 uur aan een stuk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

eric

is VOB draad van 2.5mm? dik genoeg?
ik had deze in gedachte om onder mijn baan te hangen als hoofdvoeding

loebaske

Amaaaai, zal met veel minder ook gaan
of schik je daar een 40A door te jagen[:)]
als je een multikabel (kabel bestaat uit
verschillende draadjes, geen tel. draad))
van 0.75 car? en daar dan aftakt met een
draadje van 0.50 naar de sporen (aansolderen)
Men voeding bestaat uit een ringkern transfo
van 6.4A en daar tak ik af met men zelfgemaakt
rijregelaartje, ieder spoor heeft zijn eigen
regelaar. In de toekomst wordt het digitaal.
Groetjes Eric

Gerolf

40A is teveel voor 2,5 car?, 20 is wel OK. Ik gebruik zelf 1,5 en 0,75 voor mijn voedingslijnen, goed voor 15, resp. 8A.
Dit is natuurlijk nog veel, maar de ohmse verliezen over grotere afstanden zijn veel lager. Zo ben ik zeker geen spanningsval te hebben door de voedingslijnen, en die dikte draad is nog werkbaar.
Voor signaalleidingen (terugmeldingen en lage-stroom-sturingen) gebruik ik 0,2 tot 0,5 car?, ook ruim voldoende maar nog stevig genoeg (minder kans op draadbreuk bij mechanische belasting)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Ik  ben het volledig eens met Gerolf. De grote boosdoener is niet zozeer een te hoge stroom door de leidingingen (daar letten de meeste wel op), maar de spanningsval in de leidingen. Gebruik echter geen VOB (te stijf) maar soepele draad.

Groeten

Frank


ysbeer

2 draden onder de baan van 2,5mm2 werkt uitstekend ,zeker als je een baan zonder blokken wil maken,.
Zo gauw je je baan in sectie gaat verdelen is toevoer leinding bv 1,5mm2 soepel uitstekend.
Beetje met trekbandjes bij elkaar binnen helpt wel om het overzichtelijk te houden,
Wat ik iedereen dringend adviseer merk je kabels met nummers of verf en schrijf alles op,dat scheelt je uren/dagen zoeken bij een storing
ik ga onder de baan van dun draad die ik aan de rail soldeer over op 1.5mm2 op een koperen spijker,die sla je in de plank waar je maar wil en het is een ideaal soldeer punt.
die spijker heb je al voor 1 euro de honderd

wim

Iebor

De oorzaak van de kortsluiting is bekend, domme beginnersfout. Ik had een 6120 rail met aansluitdraden tot een klein bosje draad gewikkeld en waarschijnlijk zijn de twee uiteinden tegen elkaar gekomen. Dom, dom, dom. Trouwens leuke reacties, hier kan ik wat mee. Conclusie de zaak is opgelost.