Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

zand / grond

Gestart door vandomm, 19 mei 2006, 13:18:52 PM

martintje

vind de methode van Wim zeer realistisch, ga ik zeker een keer proberen.
Zoals ik het nu doe is voor zand, of de gips/zip methode voor sommige delen. en tegenwoordig gebruik ik van alabastien gipsplaatvuller met het paarse balkje, hier zit eenhel fijne korrel in en is gebruiksklaar.
Niet afwerken met een natte spatel maar een droge, anders verdwijnen de fijne korrels. na een uur is het hard en verf ik het met buff, deck tan en desert yellow, na het drogen vn de verf zwart en grijs inwassen en daarna napoederen met pigment poeder, zodat het nergen glanst.
Mijn bescheiden mening ios dat het aardig op een zandpad lijkt.
overgang van pad naar silflor gras strooi ik in met fijn gelig zand en ga daarna met de luchttkwast er een waas over om de kleurgremnsen af te zwakken.
Dat het gras wat gelig wordt is niet erg, is in het echt ook zo, wat stoffig langs de paden.

Voor onder de struiken pluk ik wat potgrond weg uit de dichtsbijzijnde bloempot, aan schoonmaken doe ik niet, het gaat gelijk door de theezeef de lijm is
daaroverheen strooi ik uit een opengeknipt zakje rooibosthee en wat gewone thee, waarna ik alles indruppel, en wat dorre takjes uit de potgrond of van een riete mandje afgeknipt, die met die hele dunne rietsoort ( mandjes worden wel behoorlijk kaal in de loop van tijd, dus alleen doen als de vrouw er niet te gehecht aan is) en dan wordt alles aangekleed met zeeschuim en uitsluitendd silflor laub.

alles rondom de sporen gebruik ik de 000 (poedervorm)serie van Anita decor, en naar de sporen toe vermengd met de 100 serie ( N ballast)
altijd bij landschaps overgangen spuit ik een waas verf met de luchtkwast over de scheidingen om geen harde scheidingen te krijgen.

fotootje van de zip methode, gebruikte kleuren: vergeten, gewoon aanrommelen

Mvg Marty

ysbeer

Ziet er heel goed uit,en je hebt helemaal gelijk ,een beetje aan rommelen met de kleuren.kritisch kijken en zie daar een bijna perfect resultaat.
Maar vraag niet hoe heb je dat exact gedaan.
Ik gebruik soms de meest vreemde middelen.
Gips met karnemelk aangemaakt
Schoensmeer.
Mos aanslag van het tuin hek geschraapt in het voor jaar.
Het meest vreemde was nog wel de staal pillen van mijn schoonmoeder
die gebruikte ze niet meer en perongeluk werden ze nat.
opgelost geeft het een prachtige roest imitatie (is echt roest)ik heb ze allemaal meegenomen.
Zet nog eens wat meer fotos van je baan.
Zoek dan even het item  "onze banen" daar staan er nog meer.
of links naar fotoalbums die staan er ook op.

wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Het meest vreemde was nog wel de staal pillen van mijn schoonmoeder. die gebruikte ze niet meer en perongeluk werden ze nat. opgelost geeft het een prachtige roest imitatie (is echt roest)ik heb ze allemaal meegenomen.
Prachtig! Wat een tip [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Wat zijn staalpillen ? Hebben die een merk of zo ?

ysbeer

Staalpillen zijn een medicijn wat op recept werd(of wordt)voorgeschreven bij bloedarmoe.
Ze zullen ongetwijfeld een merk hebben maar dat ken ik niet

Wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Staalpillen zijn een medicijn wat op recept werd(of wordt)voorgeschreven bij bloedarmoe.
Ze zullen ongetwijfeld een merk hebben maar dat ken ik niet
Losferron, Ferrograd, Ferrogradumet, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

als ik nu bv zand uit een aqaurium winkel koop

zitten er dan ook backterie?n in zitten


of is gewoon zand van het strand ook goed

ysbeer

Bij de bouwmarkt koop je voor ongeveer 2 Euro 25 kg zilverzand.
ook wel maaszand genoemd
perfect zand

Ik zou het toch circa 1 a 2 uur op 200 graden in de oven zetten
zeker is maar zeker niet waar

strandzand kan ook maar voor 2 euro erg veel moeite,en mag je wel zand meenemen ???
Voorts weet je daar absoluut niet wat er allemaal voor viezigheid in zit.

wim ysbeer

janjozef

En dat strandzand moet je filteren, want er zitten ook veel schelpen in. Fijn wit zand (zal het zelfde zijn als zilverzand) is volgens mij het beste

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

gaat dat stinken als ik het in de oven ga zetten

hobbyist

Ik ga hier voor koffiedik gebruiken. Als je het met dit weer in de zon legt droogt het wel. Door het warme water zou het toch clean moeten zijn. Ik gebruikte vroeger heel goed droog wit zand. deed er warm water op met daarin veel waterverf/plakaatverf. de zand moet wel onderstaan. Dit liet ik gedurende ??n week intrekken Droog zand neemt namelijk veel water op incl de kleurstof. daarna goot ik het water voorzichtig af. zet de pot in de zon of op de verwarming. Hier mag je wel 2 weken voor uit trekken of je moet het zand uitspreiden in dunne laagjes. Hou er wel rekening mee dat de kleur wat bleker wordt naarmate het droogt.

janjozef

shiwa het kan stinken. echt stinken, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welke organische stoffen er in het zand zit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

en als ik nu het zand ga koken in heet water

is het dan ook goed

janjozef

dan is na het koken uw zand nat, door en door nat en dan moet ge het laten drogen en kunt ge weer 14 dagen niets doen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

denk je dat het 2 weken gaat duren

maar als ik het toch kook gaan de backterie?n, dan weg