Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

oude loks en decoders

Gestart door n/a, 20 december 2004, 20:33:55 PM

n/a

haai

ik hoop dat deze vraag nog niet te vaak gesteld is. maar ik zou graag digitaal gaan rijden maar mijn loks zijn vrij oud. en ik vroeg mij af of ze niet te oud kunnen zijn voor digitaal te rijden? alle treinen zijn van roco, mehano,...

daag

 jens

n/a

Bijna alle Marklin locs zijn zonder problemen om te bouwen. Voor de oudere tweerail modellen is dat vaker een probleem, omdat er minder ruimte in de loc is waar de decoder kan worden ingebouwd. Maar ben je handig dan zal het je wel lukken.

Voor goedkope decoders kijk hier maar eens.
http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html



tonycabus

Maar je lok moet w?l mechanisch en elektrisch in orde zijn !!
Een collector met "rondvuur" zal je dekoder kunnen vernielen...
Ook oppassen met Fleischmann-motoren: die hebben ??n kant vaak aan de lokmassa liggen en dat MOET je beslist onderbreken.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

In princiepe is vrijwel elke loc naar digitaal om te bouwen. Maar omdat oudere locs niet voorzien zijn van een nem-stekker voor het inpluggen van een decoder zal het wel meer werk kosten voor het solderen van alle draadjes. Ik weet ook niet of de rijeigenschappen van elke loc even goed zal zijn. Met Fleischmannmotoren zal je na isolatie normaal gezien goede rijeigenschappen hebben, maar of dit ook geldt voor elke limaloc is mij nog een raadsel. Je kunt van een fiatje nu eenmaal geen rolls maken.
Ik meen mij vaag te herinneren dat hier op het forum heeft gestaan dat Modelspoormagazine hieraan aandacht zou besteden. Maar kan het niet terugvinden.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

n/a

ok bedankt dat is wat ik wou weten mercikes

[:D][8D]

n/a

citaat:
Geplaatst door loco

Met Fleischmannmotoren zal je na isolatie normaal gezien goede rijeigenschappen hebben, maar of dit ook geldt voor elke limaloc is mij nog een raadsel. Je kunt van een fiatje nu eenmaal geen rolls maken.



Loco,

Dat klopt helemaal dat je van een fiatje geen Rolls kunt maken, maar je kunt er wel een FIAT van maken. Eentje met Cruise Control en digitale airco zal zeker lukken als je er de juiste decoder in stopt.
Dus ook een Lima is tot verbluffende resultaten in staat.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

LokSound

Als je "oude" locs zo geen stekkertje hebben, dan kan je een contra-stekker [:)] insolderen....
Ik meen verkrijgbaar in het gamma van Uhlenbrock of bij LokSound (ref. 51950.... tot 30 cm lange draden, goed voor een BigBoy van Rivarossi)



Patrick[:)]

n/a

Dit klopt wel Patrick ik heb zo een paar van die stekkertjes (Uhlenbrock) liggen - echter vooral in oudere Roco locs (waar ik er een relatief groot aantal van heb) is zo weinig plaats, en je moet, om die stekker elektrisch te kunnen aansluiten, evengoed ook printbaantjes gaan doorkrabben e.d., dus daarin gebruik ik ze zeker niet en soldeer ik een decoder er liever gelijk in.

Wel heb ik ooit eens op Ebay Duitsland 20 stuks BR215 uit Roco startsets gekocht (aan 25 Euro per stuk) als "onderdelen-leveranciers": hierin zitten (naast lampjes, NEM schachten passend op de oudere Roco locs, de wielen kunnen als reserve voor andere locs dienen, ...):
* de laatste nieuwe Roco motor met getordeerd anker
* een printplaat met NEM stekker

Als je rekent dat de "fluistermotor" van Roco los als onderdeel al (veel) meer kost dan 25 Euro, en je er gelijk de NEM stekker printplaat bij hebt - ik ben op deze manier veel oudere mooie Roco modellen aan het "upgraden": nieuwe geruisloze motor ?n gelijk digitaal voorbereid [8D]

Peter

Break302

Hallo.

Soldeer toch gewoon die draden vast, want die extra plaats voor decoder en stekker gaat toch ten koste van het gewicht van de lok wat dan weer uitdraait op minder trekkracht[}:)]