Boeken bewaren

Gestart door Peter, 20 januari 2015, 14:06:11 PM

Peter

Over de jaren heb ik inmiddels een ruime verzameling boeken samen gekregen.
Hiervan is een niet onaanzienlijk aantal boeken over ons geliefde onderwerp, namelijk spoorwegen (grootbedrijf)
Nu heb ik gemerkt dat sommige boeken, als ik ze open, zoals bv. het vorig weekend, nog eens ingekeken boek " De reizigers worden verzocht in te stappen of de banden Vapeur en Belgique, kraken telkens je ze opend. In het ergste geval komen er een aantel bladeren los.
Is er een manier om dit tegen te gaan/ te verhinderen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Boeken nemen vocht op waardoor de bladen gaan vervormen. De kanten die aan de lucht blootgesteld zijn nemen meer op dan de binnenkanten. Daardoor kromt als het ware de rug van het boek. Bij het openen kraakt dat. De bladen wringen waardoor ze ook neigen los te komen.
Door de rechtopstaand te stockeren gaat de vervorming er ook niet meer uit...

Enige oplossing is ze te bewaren in een klima ruimte, maar ja, wie heeft dat hé?

Pol

Tja ... helaas; een andere oplossing weet ik ook niet meteen.
Wel kan je eventueel boeken terug laten inbinden; destijds waren er een aantal beschutte werkplaatsen waar men dat in orde bracht, maar of die dat nog doen en/of voor particulieren weet ik niet ...
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

CiteerWel kan je eventueel boeken terug laten inbinden

Tja, onze dochter is bedrijfleidster in een grote boekbinderij doch...die doen enkel paperback boeken.
Voor echte gebonden boeken is het moeilijker iemand te vinden die het wil doen en voor welke prijs dan nog :o
In boekbinden is dan nog veel verschil tussen de "echte" gebonden boeken en de gebonden boeken waar het er een beetje op lijkt
Ik zal ze dus zo wel houden en er veel voorzichtiger mee omgaan. De ironie is namelijk boeken van romans vind je makkelijk op markten (bv. de vogelmarkt hier in Antwerpen) Boeken van treinen zijn dan ook veel zeldzamer te vinden. Het zeldzaamste dat ik heb is "Onze onvergeetelijke stomers" van Phil Dambly ;D ;D ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Toevallig heb ik bij een "open deur dag" van de Univ een demo gezien hoe ze (soms heel oude) boeken preserveren.
Vocht is inderdaad de grote boosdoener, als het redelijk oude boeken zijn speelt ook de kwaliteit van de lijm en de zuurtegraad van het papier een rol. Droog bewaren dus.

59erke

Peter,

In de Makro of andere grote winkels kun je zo van die grote plastieken bakken kopen in verschillende maten.
Really Usefull boxes

Ik heb zelf nog boeken in dergelijke bakken op een ongeïsoleerde zolder staan, zomer warm, winter koud en de boeken zijn perfect in orde.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

Die van mij staan allemaal recht in de boekenkast, tijdschriften zitten in mappen zoals je die kan kopen bij MSM  ;)

Havoc

Mijn indruk is toch dat het vooral gelijmde boeken/pockets zijn die hier last van hebben. Met boeken in katernen, genaaid en harde kaft heb ik het (nog) niet voorgehad.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Fastfly

Dit fait-divers zal wel niet helpen, maar in onze studententijd bewaarden we onze "studentencodex" (vaak druipnat van het bier na een cantus) in de ... frigo !
Dan bleef die jaaaren goed      ::) ooooh