kappenmakers

Gestart door Huugooke, 19 januari 2015, 17:24:12 PM

Huugooke

Als er nu eens iemand op het idee kwam om de kappen van die "tweetjes" te driedeedrukken, dan kon een sukkel zoals ik misschien ook eens aan zo een stel geraken. 'Tis maar een gedacht he mannen!  ;)

Huugooke


Huugooke

..de rest bricoleer ik wel

Huugooke


doomslu

Weinig reactie hé Hugo.  ;)

Gezien de stellen al afgewerk op de markt zijn, denk ik dat het sop de kolen niet waard is... :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

en 3D print is ook niet alles, je moet al zeer goede printers hebben om een egaal resultaat te bekomen + dat zo een kap al gouw 25cm lang is, denk bvb aan 3D printers die gebruikt worden in/voor de medische sector...

Havoc

Dat is allemaal het probleem niet. 3D printers die tot 2m printen zijn er, de nauwkeurigheid kan waarschijnlijk voor een prijs. Je hoeft de kap ook niet in 1 stuk te maken als het is om er zelf toch nog aan te "bouwen".

Voor zo'n type project zou ik eerder metaal cnc frezen en etsen (de vlakke zijkanten) gecombineerd met 3D geprinte details (bvb de lichten).

Grootste probleem is aan plannen te geraken die bruikbaar zijn om een model mee te ontwerpen. En de tijd die erin steekt. Voor 1 stuk gaat dat een stuk meer kosten dan wat het op de markt gemaakt te vinden is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Moesten er nog kappen gemaakt worden zou ik toch de voorkeur geven aan kleiner modellen, zoals bv. van dieselloks, of motorwagens. Er is nog keuze genoeg.
En als het dan toch een tweetje moest zijn, waarom dan geen Budd stelletje. Buiten het niet eenvoudige stelletje van Paul Bellon, en de vage belofte van Vitrains is van dit stel tenslotte nog geen model op de markt.

Wat de kappen zelf betreft: ik ben nog niet tenvolle overtuigd van de kwaliteit. Ligt het aan de foto's op het forum, ligt het aan de schilderkuns van de bouwers, of de voorbereiding van de kap VOOR het schilderen. Ik weet het niet, maar ik heb, dacht ik, in mijn herinnering dat de kap die ik van Koen in Oostende heb gezien, beter van oppervlak was.

Zelf zou ik dolgraag een 250 bouwen, maar voorlopig wacht ik toch nog even af.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Budd: prachtidee!
Kosten en moeite: dit is een hobby nietwaar, jammer genoeg lijkt het wel of het accent hier voor 90% ligt op "kopen & verzamelen".
Ik heb hier al eens duidelijk gemaakt dat ik een zelfgebouwd model verkies boven een doosmodel.
En als ik de prestaties hier zie van mensen die scenery bouwen lijkt het me niet onmogelijk dat diezelfden ook een rijtuig kunnen assembleren.
In dezelfde geest probeer ik iedereen die er om vraagt hulp te bieden, zonder dat daarom een concrete compensatie voor moet komen.
Voor het tekenen van plannen heb ik noch de software noch de kennis. Ik heb wel begrepen dat daar de meeste moeite in zit, eens dat gebeurd is, is de productie eenvoudig, dat is toch het hele idee achter 3Dprinting?

rgp

Hugooke,

Je ziet het iets te simpel.  Dat tekenen wordt nogal rap overgegaan.  Enig idee hoeveel uren daarin zit.

vb: ik heb een gedeelte van een K-rijtuig in schaal 0 getekend in INVENTOR.  Nog geen dak en onderzijde, geen banken en bagagerekken: Heb al 126 uur getekend !

Alle stukken laten freezen kost geld, zeker als het voor 1 stuk gaat (instelkost)

Dus zomaar "effekkens", nee  dat is het verschil tussen droom en realiteit.

Roland

Huugooke

Citaat van: rgp op 20 januari 2015, 11:19:36 AM
Hugooke,

Je ziet het iets te simpel.  Dat tekenen wordt nogal rap overgegaan.  Enig idee hoeveel uren daarin zit.

vb: ik heb een gedeelte van een K-rijtuig in schaal 0 getekend in INVENTOR.  Nog geen dak en onderzijde, geen banken en bagagerekken: Heb al 126 uur getekend !

Alle stukken laten freezen kost geld, zeker als het voor 1 stuk gaat (instelkost)

Dus zomaar "effekkens", nee  dat is het verschil tussen droom en realiteit.

Roland
Ik ben er nogal vlug overheen gegaan, maar ik besef wel degelijk dat het tekenen een vak apart is!
Maar voor jezelf blijft het een hobby, dat was mijn betoog.

Dirky

3D tekenen is iets dat voor de niet alledaagse gebruiker als complex overkomt (en ook is).
Ik teken nu dagelijks in 3D en dit al sedert begin 2000 en die ervaring verkort de ontwerptijd aanzienlijk. Een kap tekenen van bijvoorbeeld een tram, moet lukken op een 3-tal avonden...

Het leuke aan wat Hugo in gedachte heeft, is dat er (daar het voor eigen gebruik is en eventueel voor enkele vrienden) na de 3D print, niet meer moet "herwerkt" worden aan het model want er is geen vervolg... (wat ik nu beroepshalve doe is ontwerpen, prototype maken, herwerken, pre-serie lanceren, optimaliseren, productie... en dat met de nodige loops)

Had ik maar meer tijd  :(

Havoc

3D tekenen is inderdaad iets dat afhangt van je tools, ervaring en vooral de beschikbare info en doel. Ben al van 1996 met 3D en rapid prototyping bezig en dat valt wel mee. Maar als je een "model" moet maken zonder plan en met enkel foto's dan duurt het direct een stuk langer. Als je nog niet weet hoe te produceren voor je begint te ontwerpen kan het ook tegenvallen. Als je kan "doorwerken" gaat het ook een stuk vlotter dan elke dag een uurtje want dan verlies je veel tijd met telkens terug de draad opnemen.

Gewoon een kap tekenen is 1 ding, maar een tekenen die over een bepaald onderstel past, met alle bevestigingen voor details voorzien, alle details erbij, elk aangepast aan de manier van maken en alles passend is een andere opgave.

Gewoon als eerste brainstorm zou ik zeggen de zijwanden frezen/etsen, koppen en deuren 3D print, dak frezen uit kunsstof. Andere details 3D print. Of zelfs stereolithografie, afwerken, afgieten ipv 3D print. Meer een bouwdoos dan een kap.

Maar ik heb nog geen enkel bruikbaar plan gezien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan,

Er bestaan geen bruikbare plannen !

Een origineel plan, dan rekeninghouden met de schaal (Z is anders schaal 1), en zoals reeds aangehaald dan rekeninghouden met de specifieke eisen van modelbouw (bevestigingen bv)

Roland

Havoc

Ja Roland, ik bedoel ook 1:1 plannen. Het heeft geen enkele zin zoals je zegt om van een plan voor een model te vertrekken omdat er al teveel "aanpassingen" gedaan zijn. Ik heb er geen en zou ook niet weten hoe eraan te geraken. En dan moet je nog alle aanzichten hebben en liefst nog doorsneden, allemaal van dezelfde jaargang. Vooral daken zijn lastig.

Het is ook niet de bedoeling dat er nu iemand mij morgen een bezorgd. Ik doe geen h0 (en geen belgisch) en ben al genoeg plannen voor mezelf aan het tekenen om verder te kunnen tot ik onder de grond gestopt wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.