Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3de koplicht NMBS/CFL reeksen 1300/3000

Gestart door bellejt, 18 januari 2015, 15:29:27 PM

bellejt

weet iemand juist of deze reeksen met hun 3de koplicht reden ? Ik bouw nl mijn cfl 3000 serie om met leds en oorspronkelijk brand deze lamp niet.Als ze echt heeft dienst gedaan kan ik ze eventueel via een SMD led op de vrijd F1 /aux1 uitgang zetten.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

Luc ,weet je of ze in de belgische regionen ook het licht hadden.Mijn baan bestaat nl uit een Lux en een Belgisch gedeelte.De CFL  3000 zal enkel op het belgisch gedeelte rijden.Anders zal ik ff met smd leds aan de slag moeten.

loebaske

Dat is een foto in het station in Gouvy van een dik jaar geleden....geen derde licht...




loebaske

Hier nog ééntje, wel dezelfde loc



en als je eens uit je dak wilt gaan  ;)...bij patineren



doomslu

Ik heb eens zitten googelen, maar het is niet duidelijk.
Dat derde sein is nogal zwak.
Ik heb de indruk dat ze soms wel en soms niet met dit sein ingeschakeld rijden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

oke.Allen bedankt voor de snelle replys.ik zal nog eens kijken of het makkelijk te doen is om een smd led aan de derde koplamp te plaatsen.ikheb Aux1 npg vrij om ze aan te sturen.Zodra dit in orde komt plaats ik wel een brschrijvinkje.

rixke rail

1307+ by rixkezrail, on Flickr

Johnny, op deze foto, door mij genomen op 18 januari 2010, op lijn 53 tussen Boortmeerbeek en Haacht, zie je het niet duidelijk. Maar ik denk dat het aan is.
Feit is, dat het in België niet verplicht is, het hangt af van de TB, veronderstel ik.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bellejt

Thx.Is dus wel degelijk aan.Zal ik wel ferm moeten dimmen want is bijna niet zichtbaar.De SMD led is besteld en zodra ik de tijd heb inbouwen en een foto maken.

loebaske

Als ik me niet vergis was vroeger het derde puntlicht niet toegelaten op de Belgische sporen, sommige loc's die internationaal reden was het derde licht wel voorzien omdat in sommige landen dit wel verplicht was ??

Zoals Eric aanhaalde hangt het tegenwoordig af van TB

C.B.

Is al lang verleden die regel.
Als je er drie hebt , moet je ze in feitelijk allemaal laten branden.

Nu bij de T 13 is het dak zo vuil dat je soms het derde licht zelfs niet ziet branden.
We kunnen het alleszins afzonderlijk bedienen , dat derde licht.
Dat geldt ook voor de TRAXX locomotieven en HLD 77.

Dus laat ze maar aan op de modelbaan.
Groetjes.
Claudio.

Mattias

Bij het ontsteken van de witte koplichten, branden ze automatisch alle 3.
De bestuurder heeft op de stuurtafel de keuze om de 3e koplicht uit te schakelen.

Vroeger was men verplicht de 3e koplicht aan te steken op de netten waar dit vereist is (zoals Frankrijk)
En bij binnenkomst in Belgie diende men de 3e koplicht uit te schakelen, want de reglementering zei dat men de 2 witte lichten ontstak.
Er werd niet gesproken van de 3e koplicht in Belgie.

Sinds 2 jaar is men eveneens verplicht die in Belgie te gebruiken.
Er staat letterlijk dat men de witte lichten op kop moet ontsteken, met inbegrip van het 3e koplicht..

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Mattias

Je bent me nog net geen minuut voor, CB..  ;D
Bij een 18 kun je die ook uitzetten, maar daarvoor dien je in het menu van de koplichten gaan zoeken.
En dus redelijk omslachtig..
Bij een MS96 is er een keuzeschakelaar voor de verlichting.
Ofwel uit, ofwel rood, ofwel 2 witte ofwel 3 witte..  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

rixke rail

#13
Citaat van: bellejt op 18 januari 2015, 18:28:04 PM
Thx.Is dus wel degelijk aan.Zal ik wel ferm moeten dimmen want is bijna niet zichtbaar.De SMD led is besteld en zodra ik de tijd heb inbouwen en een foto maken.

Tja, ik denk dat het gewoon vuil is, hoor Johnny, vandaar het gedimde effect ...

Citaat van: loebaske op 18 januari 2015, 18:32:12 PM
Als ik me niet vergis was vroeger het derde puntlicht niet toegelaten op de Belgische sporen, sommige loc's die internationaal reden was het derde licht wel voorzien omdat in sommige landen dit wel verplicht was ??

Zoals Eric aanhaalde hangt het tegenwoordig af van TB

Zo is het, Eric. "Internationale" locs werden voorzien van een derde koplamp.
Bij de eerste diesels was dit gewoon een koplamp van een stomer.
Pas later kwamen de opgelaste koplampen.
Maar daarmee wijken we af van Johnny's vraag ... :-[
Modelspoorse groeten,
Eric.

Edit : voila, die 2 mannen voor mij hebben al de nodige info gegeven. Blijkbaar is de reglementering dus aangepast ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bollen neus

Juist te laat met dezelfde commentaar, bij diesels zag je soms inderdaad een oude stoomlamp gewoon als derde licht opgevezen met haken en ogen op de neuzen staan.
Den Eric.