Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Roco z21 wit - de eerste ervaringen

Gestart door dani, 16 januari 2015, 12:10:33 PM

ramdani

hallo,

ik heb een Marklin loc uit startset 29163,als ik die gebruik met mijn z21 rijdt deze niet als ik zowel DCC als MM als signaal uitstuur voor de baan;
als ik enkel MM selecteer rijdt hij wel,is dit op te lossen? :(
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

dani

dat zou wel eens aan de loc kunnen liggen, als die geen "multiprotocol" decoder heeft, dan kan het idd zijn dat deze tilt slaat van de DCC signalen.

Al eens geprobeerd met een andere centrale of hij dan hetzelfde doet ?  bvb met een  Ecos of zo ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: AtMoPo op 16 januari 2015, 12:38:26 PM
@ Dani, Ik heb de z21 centrale gekocht bij MTE (in Nederland) aan € 99,95.  :)
Met al dezefde toebehoren die je opnoemt. Werkt prima.


heu.... ik kom uit bij MTE Nederland een marktonderzoeks bureau ???
Misschien iets meer info ?  Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

anne w

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

INFO

Citaat van: dani op 28 januari 2017, 07:58:18 AM
dat zou wel eens aan de loc kunnen liggen, als die geen "multiprotocol" decoder heeft, dan kan het idd zijn dat deze tilt slaat van de DCC signalen.

Al eens geprobeerd met een andere centrale of hij dan hetzelfde doet ?  bvb met een  Ecos of zo ?

Dan gaat die toch ook met een ECoS en Central station op tilt zijn beide multiprotocol centrales net zoals de z21 is.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ramdani

Citaat van: dani op 28 januari 2017, 07:58:18 AM
dat zou wel eens aan de loc kunnen liggen, als die geen "multiprotocol" decoder heeft, dan kan het idd zijn dat deze tilt slaat van de DCC signalen.

Al eens geprobeerd met een andere centrale of hij dan hetzelfde doet ?  bvb met een  Ecos of zo ?

ik heb wel geen andere centrale,alleen de afstandsbediening uit de startset. :'(
toch bedankt voor de reactie,

groetjes
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

dani

Citaat van: INFO op 28 januari 2017, 12:25:08 PM
Citaat van: dani op 28 januari 2017, 07:58:18 AM
dat zou wel eens aan de loc kunnen liggen, als die geen "multiprotocol" decoder heeft, dan kan het idd zijn dat deze tilt slaat van de DCC signalen.

Al eens geprobeerd met een andere centrale of hij dan hetzelfde doet ?  bvb met een  Ecos of zo ?

Dan gaat die toch ook met een ECoS en Central station op tilt zijn beide multiprotocol centrales net zoals de z21 is.

Groetjes


Klopt, en als hij dat dan doet, kan je gelijk al tuisluiten dat het aan de central ligt...

Dat heet een eliminatieproces.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: ramdani op 28 januari 2017, 13:16:26 PM
Citaat van: dani op 28 januari 2017, 07:58:18 AM
dat zou wel eens aan de loc kunnen liggen, als die geen "multiprotocol" decoder heeft, dan kan het idd zijn dat deze tilt slaat van de DCC signalen.

Al eens geprobeerd met een andere centrale of hij dan hetzelfde doet ?  bvb met een  Ecos of zo ?

ik heb wel geen andere centrale,alleen de afstandsbediening uit de startset. :'(
toch bedankt voor de reactie,

groetjes

Misschien ken je iemand die er wel eentje heeft.  Laat maar zitten.... nutteloze discussie
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

anne w

In de beschrijving staat dat de lok ook moet kunnen rijden op "Märklin Systems", en daar valt ook het CS2/3 en MS2/3 onder die ook Motorola en DCC kunnen uitsturen, naar mijn gevoel moet de lok gewoon rijden op een Multiprotokol signaal (ik rijd ook MM en DCC en de enige lok met een hele oude Märklin 6090X decoder rijdt prima).

Overigens, je weet wel zeker dat er MM en DCC wordt uitgestuurd en niet alleen DCC, verder moet je in de z21 toevallig niet het systeem definiëren bij de lok?

Indien de set nieuw is, terug naar de leverancier.

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

ramdani

Citaat van: anne w op 29 januari 2017, 11:00:55 AM

Overigens, je weet wel zeker dat er MM en DCC wordt uitgestuurd en niet alleen DCC, verder moet je in de z21 toevallig niet het systeem definiëren bij de lok?



in de app van de z21 en digitrains is hij gedefinieerd als MM;
als ik alleen MM uitstuur rijdt hij,als ik bij mijn z21 het baansignaal verander naar MM/DCC reageert hij niet meer.
mijn andere loc van Piko rijdt altijd (en is ook ingesteld op MM in beide apps);

Groetjes,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

anne w

Beste Michel,

Dan zwijg ik verder, mijn kennis van de z21 beperkt zich tot: de N-baan van de MSG/Den Bosch rijdt met zo'n centrale.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

dani

Citaat van: ramdani op 29 januari 2017, 15:18:57 PM
in de app van de z21 en digitrains is hij gedefinieerd als MM;
als ik alleen MM uitstuur rijdt hij,als ik bij mijn z21 het baansignaal verander naar MM/DCC reageert hij niet meer.
mijn andere loc van Piko rijdt altijd (en is ook ingesteld op MM in beide apps);

Dan lijkt het er inderdaad op dat de decoder geen DCC kan verteren, en dus niet "multiprotocol" geschikt is.
Ik heb nog even de startset 29163 opgezocht die je vermeldde, dat is toch zo eentje met een Infrarood afstandsbediening hee ?  Dat lijkt dan heel sterk op een soort "Delta"  digitaal setup.  En die decoders zijn heel beperkt.

Je zou kunnen overwegen de decoder te vervangen door een multiprotocol exemplaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

INFO

En misschien moet je wel simpelweg de draadjes uit de centrale andersom aansluiten op je rails, wat nu op de spoorstaaf zit op de puko's en wat nu op de puko's zit op de railstaaf.  ::)

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ramdani

vandaag een paar dingen uitgeprobeerd:

-polariteit omwisselen heeft geen effect
-op het stummiforum zei iemand dat Marklin-decoders een lager adres moeten hebben dan andere decoders,adressen veranderd,geen effect
-bij mijn Marklin-loc heb ik analoogherkenning uitgeschakeld,geen effect

zal dan toch de decoder moeten veranderen als ik een gemengd signaal wil uitsturen;

groetjes,


c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0