Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco z21 wit - de eerste ervaringen

Gestart door dani, 16 januari 2015, 12:10:33 PM

dani

Intussen heb ik nog even zitten experimenteren met instellingen, heb RocRail gratis gaan downloaden, en een extra ethernet kabel tussen mijn pc  (en ook met de MAC)  en de router aangesloten.

Na even wat opzoekwerk in de manual ben ik er voorlopig in geslaagd om ook in RocRail  een aantal test lokomotieven te definiëren, en die aan te sturen vanuit de PC via RocRail   (met ook RocRail Server op zelfde pc)  en dan via de z21 naar het  eigenlijke test spoor.

Voor mij is dit simpel :   ADIOS   Märklin Mobile Station 1.

En zelfs de smartphone en/of tablet heb ik niet meer nodig om een lok te testen nu.  Gewoon met de throttle en functies via de pc.  Werkt vrij simpel.

* de opstartvolgorde respecteren  (eerst de centrale en router, dan de "server" app, dan de client app op de pc)
* instellingen :  localhost in mijn geval is dat 192.168.0.100  - -- -  poort 21105
* lok definiëren, adres instellen , protocol kiezen, functies mappen, foto toevoegen en klaar om te rijden

Wel moet je bij RocRail zorgen dat je de juisste  sturing definiteert  (in je onderhouds tabellen) en die dan ook selecteert bij de loks.  (bvb "z21-test")
Gewoon alles rustig bekijken in de user manual, en dan zelf opbouwen, een kind kan de was doen !

En het fijne is dat je alles door elkaar kan gebruiken.  De pc,  de MAC, (dan wel verwijzen naar de  "server"  van de PC en de juiste poort of ook op de MAc de server runnen), de ipod touch, de iphone, de ipad, de android phone, android tablet, multimaus   en zelfs op een RaspBerry Pi  zou het blijkbaar kunnen.


Die Raspberry versie en de multimaus ga ik later testen.  Voorlopig ben in  tevreden met het resultaat dat ik nu heb.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Kan je er ook CV's mee uitlezen Dani?

Dat lijkt mij wel een handige feature.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

je kan er CV's mee uitlezen en schrijven alsof het niks is...

Net geprobeerd, een lok op het spoor, dan naar de rubriek  (CV programming" op de iPad,  en dan tik je het CV nummer in, dat je wil lezen en klikt op "read".

De roco 2024  op het spoor gaf voor CV 1 de waarde 20 (klopt, zijn adres is 20) , voor CV 8 gaf hij 151 (ESU loksound)  en voor 29 gaf hij  waarde 6


Dus het antwoord is : JA, dat kan zeker en vast en het is poepsimpel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

#18
Zeer knap, dat is zeker het aanschaffen waard, want de gewone multimaus kan je ook nog als regelaar gebruiken, en misschien de rest nog als extra versterker? :)
Edit, blijkbaar wel...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

ja, hoor .  MM als regelaar, de booster als.... awel ja, als booster, hee   :-) :-)

Intussen ook al eens geprobeerd met een LokSound 4 op DCC  en ook dat loopt vlekkeloos.
Alleen jammer dat hij geen F4 / MFx  herkent, dat is een feit.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

hi Dani,
Zit er ook Loconet ondersteuning op?
Want mijn bezetmelders gaan via Loconet.
Of moet je daar de zwarte uitvoering voor hebben?

En kun je bv iTrain of Koploper gebruiken?
grt Piet.

dani

nee, niet op de z21.   Dat is één van de verschillen van de z21 en de Z21 .

citaat :
"Es entfallen LocoNet, CAN-Bus, eine X-Bus-Buchse, der Sniffer-Bus, die Programmierendstufe und der Programmiergleisausgang sowie die Gleisspannungseinstellung"


http://www.z21.eu/content/download/1543/15896/file/Z21_white_DE.pdf


Deze link  laat de hoofdverschillen duidelijk zien :

http://www.z21.eu/content/download/929/11657/file/Z21%20vs%20z21%20DE.pdf


Wat betreft iTrain en Koploper weet ik niet, ik heb geen van beiden in gebruik.
Maar aangezien RocRail wel werkt, vermoed ik dat ook anderen er wel mee overweg zullen kunnen  (met de  Z21 dan waarschijnlijk makkelijker ?)
De experten zullen dit moeten bevestigen of ontkrachten.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

waldfurt

Goedemorgen,

volgens de laatste docu van koploper werkt deze enkel met de Z21 (groteZ).
Ik ontvang volgende week de witte z21 en zal eens het uittesten met koploper.
Ik hou jullie op de hoogte. 

robboxxx

ik wilde hem ook kopen maar toen zag ik dat het geen loco net ondersteunde. dat is heel jammer.

ronaldk

Citaat van: waldfurt op 23 oktober 2016, 10:57:57 AM
Ik ontvang volgende week de witte z21 en zal eens het uittesten met koploper.

Zonder extra printje zoals de S88XpressNetLi gaat de witte z21 en de z21start niet werken met koploper. Met ITrain werkt het zonder problemen met de witte z21 en een ontgrendelde z21start.

Groeten Ronald.

dani

intussen zijn we een jaartje verder en heb ik de centrale al meermaals gebruikt voor het programmeren van CV's,  heb ze gebruikt voor het testen van  lokdecoders, wisseldacoders (al dan niet zelf gebouwde) en voot het rijden van testrondjes....

Dit "ding" bevalt mij super en doet zowel DCC als MM  , en voor wat ik nodig heb in een test baantje is het een prima kleine centrale met handige bediening via de smartphone en tablet.

Aansturing met een pC en RocRail is me ook al we gelukt, maar gebruik ik zelden of bijna nooit.   

AL bij al zeker GEEN miskop voor zijn prijs!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Waterman

Citaat van: dani op 24 januari 2017, 16:38:49 PM
intussen zijn we een jaartje verder en heb ik de centrale al meermaals gebruikt voor het programmeren van CV's,  heb ze gebruikt voor het testen van  lokdecoders, wisseldacoders (al dan niet zelf gebouwde) en voot het rijden van testrondjes....

Is dat programmeren etc. iets dat via een Multimaus kan gebeuren? Of moet je daarvoor een pc/tablet/smartphone gebruiken?

Citaat van: dani op 24 januari 2017, 16:38:49 PM
Aansturing met een pC en RocRail is me ook al we gelukt, maar gebruik ik zelden of bijna nooit.   

En kan je een pc enkel verbinden via het draadloze systeem, of is het ook mogelijk om met een netwerkkabel de pc en de Z21 met elkaar te laten communiceren?

dani

dat programmeren kan ook via multimaus.
En de pc kan je eveneens met kabel verbinden, bij mij is dat het geval. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Waterman

Citaat van: dani op 26 januari 2017, 15:56:39 PM
dat programmeren kan ook via multimaus.
En de pc kan je eveneens met kabel verbinden, bij mij is dat het geval.

Ook dit is zeer interessante informatie, nu ben ik er vrijwel van overtuigd dat de combo Z21 + Multimaus voor mij een goed begin is in de digitale wereld.

Nog een klein vraagje: ik vermoed dat er buiten de merknaam die op de behuizing gedrukt staat geen verschil is tussen een Multimaus van Roco of een Multimaus van Fleischmann?

dani

neen dat is dezelfde bij mijn weten . 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.