Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Roco z21 wit - de eerste ervaringen

Gestart door dani, 16 januari 2015, 12:10:33 PM

dani

Vandaag mocht ik mijn bestelde z21 centrale in ontvangst nemen via DPD.
En meteen was me duidelijk hoe "leep" die Duitsers bij Lippe ModellbahnShop  zijn.

De "umkarton" doos was giganormous groot voor een klein centraketje en een routertje.
Dus rap het bruiken karton er af en wat bleek :  ze hadde me een heuse ROCO STARTSET opgestuurd.
Die vreugde was natuurlijk van vrij korte duur (had ik wel verwacht) bij het openen van de eigenlijke doos.
De startset verpakking bevatte inderdaad nog maar 6 items meer :
* de Roco z21 centrale
* voedingsadapter voor de centrale
* een D-Lnk wirelessr routertje
* voedingsadapter voor de router
* Een aansluitkabel met Roco aansluitrail er aan vast
* de handleiding en garantiebewijs

Blijkt dus hoe leep die mannen zijn.   Het startsetje in kwestie kost op de site van Roco 279 € incl MwSt
Zij verkopen de z21 aan  149 € incl MwSt en Versand naar België  (minus mijn tegoed korting van 3% op vorige aankoop, zijnde 11 €).  Anderzijds verkopen ze de sporen per stuk.  Ze verkopen ook de lokomotief en de wagons per stuk (zitten elk apart verpakt in de "umkarton")

Nu, ik heb er hoegenaamd geen enkel probleem mee dat ze dit op deze manier doen, want iedereen wil zijn boterham (liefst met beleg) verdienen, en op het einde van de rit hebben we er allemaal baat bij.

* Ik heb de z21 en router aan een fijn prijsje kunnen kopen en ben daar happy mee
* Ik zit niet opgescheept met DC materiaal wat ik moet versjacheren of waar ik blijf mee zitten
* Zij  hebben nog een beetje extra centen door de aparte verkoop van de sporen en rollend materieel
* Roco heeft alweer een digitale startset verkocht en dus die hebben ook wat extra inkomen


Dus :  IEDEREEN tevreden  en ik heb een  kleine mini centrale die ik op mijn testspoor en op de  rollenbaknk kan aansluiten beneden in het buro, die zowel DCC als MM protocol (geen mfx)  verstaat en spreekt, en die ook nog eens makkelijk te bedienen is met mijn iPhone of tablet dus geen rondslingerende  "bakskes" , "nahdbedieningen" of muizen... 


In de komende dagen/weken zal ik proberen om mijn ervaringen met de z21 hier neer te pennen, maar het kan even duren wegens druk op het werk en daarbuiten.   Misschien mag ik wel eens van een goeie ziel een  MultiMaus lenen voor een uurtje of zo, om dat ook es te testen en te checken hoe dat werkt.  Dat zal het verslag des te interessanter en kompleter maken.    Niet dat ik iemand specifiek in gedachten heb, maar er zijn er hier vast el in de buurt.


Mijn oude MS-1  die ik gebruikte als "tester" zal ik nu op zolder aan een stuk 3rail programmeerspoor op de baan koppelen, en de Ecos kan eindelijk naar zijn definitieve plek op zolder, hij moet nu niet meer naar beneden als ik DCC wil testen.


To Be continued.    EN als er iemand uit de buurt is die iets wil (helpen of komen) testen, dat kan altijd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

centauri167

Ik vind de titel van je post nogal misleidend daar ze je geleverd hebben wat je hebt gekocht en je er tevreden mee bent.
Ipv "lepe Duitsers" kan je er beter "klantgerichte Duitsers" van maken want ze verkopen iets aan een topprijs zonder al de rommel die je niet moet hebben.

mivc057


AtMoPo

@ Dani, Ik heb de z21 centrale gekocht bij MTE (in Nederland) aan € 99,95.  :)
Met al dezefde toebehoren die je opnoemt. Werkt prima.
AtMoPo

Valentijn


Hi Dani,

Ik heb een MultiMaus die je kunt gebruiken tijdens je testen.  Ik wil ze gerust komen brengen.  De afstand tussen onze woningen is toch maar een paar honderd meter.

Valentijn
Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana

dani

Citaat van: centauri167 op 16 januari 2015, 12:17:18 PM
Ik vind de titel van je post nogal misleidend daar ze je geleverd hebben wat je hebt gekocht en je er tevreden mee bent.
Ipv "lepe Duitsers" kan je er beter "klantgerichte Duitsers" van maken want ze verkopen iets aan een topprijs zonder al de rommel die je niet moet hebben.
inderdaad, titel aangepast ! dank om het even uit te lichten
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Valentijn op 16 januari 2015, 13:01:35 PM
Hi Dani,

Ik heb een MultiMaus die je kunt gebruiken tijdens je testen.  Ik wil ze gerust komen brengen.  De afstand tussen onze woningen is toch maar een paar honderd meter.

Valentijn
Excellent, ik ga hier zeker en met plezier op in gaan, we spreken dan eens een momentje af.
Dankjewel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: AtMoPo op 16 januari 2015, 12:38:26 PM
@ Dani, Ik heb de z21 centrale gekocht bij MTE (in Nederland) aan € 99,95.  :)
Met al dezefde toebehoren die je opnoemt. Werkt prima.

Die heb ik ook gezicht maar niet meer aan die prijs gevonden.  Ach...   ik ben tevreden met het pakketje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

Dat "uit elkaar trekken" van startsets doen winkeliers toch al jaren? En inderdaad om de redenen die je noemt: iedereen heeft er baat bij.

dani

inderdaad het wordt al lang gedaan, maar ja, ik had er eigenlijk nooit echt bij stil gestaan wat de voordelen zijn.

En dus nu deel 1 van de "bespreking" :  UNBOXING zoals dat heet.

Alles even uit de doos gehaald:
- aansluitrail met groen stekkertje
- transfo voor de z21
- de z21 zelf
- transfo voor de router
- de router zelf
- de korte ethernetkabel

De instructies voo het aansluiten zijn heel summier en duidelijk.   Als je de beschrijving volgt, ben je in een mum van tijd klaar.
Ethernet kabel tussen centrale en router, antennetje van de router omhoog , spanning er op, spoor aansluiten en in principe is het dat.x
Dan de app downloaden op de table (in dit geval een iPad) en de telefoon (een iPhone) en de wireless instellingen op de telefoon en tablet zodanig zetten dat ze WiFi naar de bij de z21 geleverde router wijzen.

De router heeft een herkenbare naam :   Z21-xxxx    (xxxx= laatste cijfers van de router zijn serienummer)
Op het "flyertje" bij de router staat uitlgelegd waar je de "pincode" kan vinden.  Netjes onderaan op het toestel.
Je tikt die pin code (cijfers) in je mobiel device (telefoon of tablet) in en je maakt verbinding

De app staat standaard zo ingesteld dat de ip adressen die de router uitdeelt in hetzelfde subnet zitten als de z21 dus heb je direct verbinding  "out of the box".
Piece of cake !

In principe is uitpakken, aansluiten, downloaden van de app, configureren en verbinding maken binnen de 10 a 15 minuten geklikt...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Ik ga nu niet heel de user manual gaan opnieuw schrijven, en ook geen herhaling van wat in andere topics al aan gevgeven is, maar ik wou wel enkele  "features" meegeven die ik al ontdekte.

* het ingeven van een nieuwe locomotief is heel simpel. Geef een naam, een adres, kies soort rotocol (mm of dcc), en neem eventueel een "live" foto van je loc met je smartphone of tablet zijn ingebouwde camera
* nadeel is wel dat je de functietoetsen zelf moet definiëren (er is geen library), maar elke F kan je zelf van symbool en functie voorzien en de handige test knop laat toe om na te gaan of je correct hebt ingesteld
* F toetsen worden als "schakelaar"  (aan/uit bij herhaaldelijk drukken), als  "knop"  (enkelvoudig momentcontact) of als  timer (je kan instellen hoe lang de functie ingeschakeld blijft)   gedefinieerd.
* Je kan opgeslagen informatie makkelijk draadloos uitwisselen tussen de verschillende "controller" devices.  Zo kan je je lokomotievenbibliotheek en layout makkelijk van iphone naar table overseinen zodat je niet alles 2 keer moet ingeven.
* er is een functie om een foto van je eigenlijke baan te nemen en daar wissels , seinen en dergelijk "op te plakken" zodat je (als alles digitaal is en de decoders gedefinieerd zijn) je  "op de foto klikt" om ze te bedienen
* je kan met meerder "guests" tegelijk op de z21 zitten dus elk kan zijn eigen treinen besturen
* Als je een verbinding maakt tussen de  router en je bestaande internet verbinding  (je modem of je bestaande router) dan heb je ook internet op de guests.
* Je kan ook "slepen" definiëren, en zelfs multifracties  (moet ik nog even testen)
* centrale gebruikt naadloos MM en DCC dor elkaar
* CV's programmeren is kinderspel.  Lokomotief op het spoor,  adres ingeven, CV nummer tikken, waarde tikken en  "programmeren" klikken.  KLAAR.


dit zijn maar enkele basis dingen , ik ben zeker dat er nog veel meer is en dat ik hier nog op terug kom.  Het is voor mijn part een toestel dat in de beginfase werd  "afgekraakt" omwille van zijn beperkingen, maar voor mijn testbaantje en een "beginner layout" is dit zeker een  fijne mini centrale die je geen financiële aderlating geeft !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

En kunnen locs ook zichzelf aanmelden?
Ik denk dan maar aan Märklin-locs met MFX-decoder of gelijkaardige ESU-decoders ofzo?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Jammer, zoveel ongekende modelijkheden en dat kan hij dan niet. Ik vind het toch iets handig zo'n loc die zichzelf aan kan melden, vooral als die héél veel functies heeft.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

Volgens mij (maar ik kan me vergissen) is dat wegens rechten op het protocol. ESU heeft dacht ik mfx voor en met Marklin ontwikkeld en gebruikt mm4 als equivalent op hun apparaten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.