Lenz LE063XF decoder en roco lokmaus

Gestart door Roderik, 17 mei 2006, 00:49:36 AM

Roderik

Dag iedereen,
Ik heb een Amerikaanse SD-35 lok gekocht op schaal N die moet dienen als onderstel voor een Cockerill 51. Er is door Atlas zelf een decoder geplaatst een Lenz LE063XF. Mijn treinbaan stuur ik digitaal aan met een Lokmaus2

Als ik de lok nu op mijn treinbaan zet dan hoor je een gezoem. De lichten branden maar als ik aan de knop van de lokmaus draai, gebeurt er niets. Alleen kan je een zeer kleine verandering horen in het gezoem. Ik heb geprobeerd om het adres van de decoder te wijzigen en als ik in de standaard programmeer modus ga, stopt tijdens het programmeren het gezoem maar zodra dat gedaan is, start het opnieuw en beweegt de lok niet en branden alleen de lichten.

Wat loopt er fout?

Roderik

P.S. Als dit onderwerp al eens aan bod is gekomen, laat dan gerust iets weten. Dan verwijder ik deze discussie wel.:I
Always be modelling!

INFO

Ik denk dat je motor vast zit, of ernstig vervuild is. In het ernstigste geval is je motor doorgebrand.
Dus onmiddellijk stoppen met proberen, en eerst de oorzaak van het probleem verhelpen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Roderik

Bedankt voor je reactie INFO.

Ik heb de behuizing van de loc genomen en alles even gecontroleerd. Er is helemaal geen spoor te zien van vervuiling. Als ik het met de hand duw, draait het motortje mooi rond, zonder tegenstrubbeling. Ook van sporen van een kortsluiting of verbrand motortje is niets te zien. Het gaat per slot van rekening om een nieuwe loc.

Als ik nu eens het motortje uit de loc haal en met een gewone analoge transfo het eens probeer te doen draaien, kan dat misschien iets verduidelijken[?]
Always be modelling!

ysbeer

Dat is een uitstekend idee.
Maar ik zou hem er niet uithalen.gewoon de draden er af solderen,er twee nieuwe aan en dan op DC laten lopen.
Loopt en (rijdt)alles dan perfect dan weet je het zit in de decoder.
en omgekeerd.
Bij er uithalen weet je nog niks over de tandwielen e.d

Wim

INFO

citaat:
Geplaatst door Roderik

Bedankt voor je reactie INFO.

Ik heb de behuizing van de loc genomen en alles even gecontroleerd. Er is helemaal geen spoor te zien van vervuiling. Als ik het met de hand duw, draait het motortje mooi rond, zonder tegenstrubbeling. Ook van sporen van een kortsluiting of verbrand motortje is niets te zien. Het gaat per slot van rekening om een nieuwe loc.




Als de motor na een duwtje wel loopt, is er sprake van een defecte motor, 1 van de wikkelingen is los of verbrand, of maakt intern een kortsluiting. Dus als de motor niet uitzichzelf gaat draaien is er sprake van een defecte motor.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Ik denk dat hij bedoeld dat de motor zonder spanning gewoon rond te draaien valt.

Enige oplossing SPANNING ER OP alleen op de motor,decoder los maken
(alleen van de motor)

wim

quf

Indien de decoder uitgerust is met een NEM stekker, en je bezit nog een contrastekkertje, dan gewoon stekkertje van de decoder eruit trekken en het contrastekkertje in de plaats. Dan heb je terug een analoge lok.

Groeten en succes

Frank

Roderik

Alvast bedankt voor jullie reacties, mannen![:)][:)]

Ik heb geprobeerd om de motor te laten draaien op analoog. (motor eruit, analoge transfo eraan) en alles werkt perfect!
Dus moet het aan de decoder liggen.

Nu komt het raarste stuk. Amerikaanse locs van Atlas hebben geen NEM stekker. De decoder wordt gewoon ingebouwd in de printplaat. Daarom kan ik hem er ook niet uit halen en vervangen door een andere.[V][:(]
Je dient dus bij aankoop van een Amerkaanse N-loc vooraf te kiezen tussen analoog en digitaal want achteraf dien je anders de printplaat te vervangen. En die zijn niet zo goedkoop.

Waar ik zelf al aan gedacht had was het volgende. In de winkel is hij getest, maar met een Lenz installatie. Daar reed hij perfect. Kan het niet zijn dat bepaalde instellingen van de Lokmaus, de Lenz decoder in de war sturen? Of dat de decoder info ontvangt die hij niet kan verwerken?

Vandaar ook de volgende vraag: Kan je een decoder terug plaatsen in fabrieksinstellingen? Misschien ligt daar de oorzaak. En kan dat dan met een ROCO Lokmaus?
Always be modelling!

INFO

Was het dan niet veel verstandiger geweest als je deze informatie in je openings bericht met ons gedeeld had, dan hadden ik in ieder geval kunnen zeggen ga met de lok terug naar de winkel en neem je roco-mause mee. Probeer het met het Lenz setje en als hij het doet met de loc-mause aldaar. Had jouw en ons een hoop moeite gescheeld.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Roderik

Excuseer voor het misverstand [:I] maar de winkel is echt niet tegen de deur. Anders zou ik er wel mee terug gaan maar ik rij niet elke dag naar Duitsland. Waarom in Duistland? Ik heb 5 Belgische winkels gedaan om dit model te vinden zonder succes. En mijn vrouw en ik waren nu net in Duitsland waar deze in de vitrine stond te blinken. Dus...
Always be modelling!

ysbeer

Rijdt de lok nu ook op analoge gelijkspanning of draait alleen de motor maar als je hem er uit haalt.
Waarom de motor er uit gehaald ,dan weet je toch nog niks over de rest van de aandrijving.
Ik heb het al meer geschreven hier,zet de lok in elkaar met twee draden aan de motor en kijk dan of hij rijdt.
Pas dan weet je wat.
Reseten van de standaard instelling gaat bij lenz dekoders vrij simpel maar dit is geen lenz dekoder,zit er geen enkele documentatie bij de lok,dat moet toch wel.
je moet toch minstens het adres kunnen wijzigen.
goed lezen is meestal weten.

wim

Roderik

Hierbij een foto van de decoder.


En in de loc


Het gaat wel degelijk om een Lenz decoder. Atlas is ??n van de weinige fabrikanten die het van Lenz voor mekaar heeft gekregen om decoders te bouwen die alleen in hun modellen passen.

De bijgesloten handleiding stelt niet veel voor, maar op de site heb ik de uitgebreide versie gevonden. Ik zal daar wel de oplossing in vinden.

Alvast bedankt iedereen.
Always be modelling!

Roderik

't Is in de sjakosj!!![:D][:D][:D]
Ik zal proberen een korte uitleg te geven van wat Atlas me heeft verteld.
  • Iedere Atlas/Lenz decoder wordt ongeprogrammeerd in de loc gestopt. Dat wil zeggen dat je zelf eerst het een en ander moet ingeven. Onder andere of je rijdt met een twee- of vier-digitsysteem.
  • Daar is het dus fout gelopen in de winkel. Doordat ze hem gedemonstreerd hebben met het Lenz-systeem in de winkel, is de instelling gezet op 4-digit systeem. De Roco Lokmaus kon daarom de decoder niet aanroepen, want dat zijn 2-digits.
  • Een eenvoudige herinstelling van de gepaste CV's lost de zaak zeer eenvoudig op. Ook een reset van de basisinstellingen kan dit oplossen.

Ik heb dus voor de zekerheid eerst een reset gedaan en dan het 2-digit systeem geselecteerd en de zaak loopt als een trein [;)]. En hoe!!! Door het dubbel vliegwiel op die Amerkiaanse motortjes rijdt de loc zachter en trekt hij  beter dan al mijn Europese locs.

Bedankt iedereen voor jullie hulp.
Always be modelling!

DelticPower

Kijk Roderik, en wij hebben er ook weer van geleerd.[;)]
Groeten van Jan