Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Hulp gezocht

Gestart door Wouter, 12 januari 2015, 12:24:16 PM

Wouter

Beste allen,

Zoals U kunt zien, ben ik een nieuw lid.
Ik heb vanzelfsprekend de "nieuwe leden" topics gelezen. En versta hieruit dat het belangrijk is dat je alles in het juiste topic zet.

Nu als nieuw lid, is dit allemaal nogal overdonderend.
Dus misschien kan iemand me in deze topic een beetje helpen om te geraken waar ik moet zijn?

Wat het ook nogal ongemakkelijk maakt, is dat ik hier ook nog eens niets van ken.
het zit hem namelijk zo:
Mijn schoonvader heeft een gigantische verzameling, en heeft nu besloten een deel weg te doen.
Dit gaat over modellen van HO-schaal.
Vermits hij over een handicap beschikt (kan niet praten, en schrijven) heeft hij me gevraagd dit voor hem te doen.
En zoals reeds eerder verteld ken ik hier niets van.
Ik ben bij verschillende speciaalzaken langs geweest, maar die willen/kunnen me miet verder helpen. Omdat ze enkel in "nieuw"verkoop doen.
Doorsturen konden ze me ook niet.
Ik zou het zonde vinden, om dit te moeten verkopen aan mensen die van dit feit willen profiteren, en zo op de een of andere site/beurs gouden zaakjes doen met de verzameling van mijn schoonvader die daar veel tijd en geld heeft ingestoken.

Mijn vraag: Kan iemand mij aub helpen met de schatting van waarde voor die spullen?
Of heeft iemand een idee waar ik hiervoor terecht kan?

Ik zou jullie zeer dankbaar zijn

Wouter

PS: Ik hoop ook dat ook mijn spelling voldoet aan de vooropgestelde norm  ;)  :)

OlivierV

Wouter,

Het lijkt me aan te raden dat er iemand bij je langskomt die te vertrouwen is (eventueel van het forum) om de boel even op te lijsten en te schatten. Er zijn er verschillende denk ik die in je buurt wonen. https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zQPfUOaGOldg.kv8qfEM6Xh6g (zie kaart van de forumleden).

Vervolgens eventueel alles hier op het forum te koop zetten wat verkocht mag worden in de te koop rubriek.
Een andere optie is dat je naar een van de tweedehandswinkels kan stappen in modeltreinen (er zijn er enkele), maar die rekenen meestal +- 50 euro per locomotief en de rest kopen ze er gewoon bij. (ze willen er uiteraard ook iets op verdienen, maar soms gaat het wel ver).

Wat betreft de waarde van de artikelen, het is een beetje afhankelijk van wat je precies aanbiedt, van sommige artikelen zal je versteld staan dat ze nog zo veel op brengen, en van andere artikelen zal je een beetje teleurgesteld zijn, dit omdat er geen vraag naar is, of er reeds andere en beter versies van beschikbaar zijn.

Groet,
Olivier

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Als je er echt niets van kent is het lastig, maar een methode die wel eens goede informatie oplevert is de volgende:
Kijk eens op ebay naar vergelijkbare modellen, en vergelijk de prijzen.
Bedenk wel dat er veel verschillende modellen, merken en variaties zijn! Vandaar dat je wel wat kennis moet hebben.

bellejt

neem eens kontakt op met chris van cc rails laarne.Die doet enkel in 2dehands materiaal en zal je een eerlijke prijs geven.Heb vorig jaar ook iemand naar hem gestuurd en die was mij achteraf heel dankbaar.

Wouter

Hoi OlivierV,

Bedankt voor de reactie, en de map die je hebt meegegeven.
Zijn dit allemaal leden van dit forum? En zouden ze dit eventueel willen schatten?
Of zijn er mensen die jij me nog specifiek kunt aanbevelen voor dit soort schattingen.

Ik moet hier nog allemaal nog foto's van nemen. Maar hetgeen hij me al had laten zien, ging het meeste om locomotieven in de originele verpakking.
Al ga ik hier natuurlijk wel van mijn ahum... kennersoog uit.

Intussen zal ik ook CC rails is bekijken

Bedankt alvast voor de reacties


OlivierV

Materiaal in originele verpakking is sowieso ietsje meer (nen euro of 5) waard dan materiaal zonder originele verpakking (ovp).

- Christophe van CC-rails kan je inderdaad contacteren. Dan ben je alles wel in 1 keer kwijt, maar zal je wel minder krijgen dan alles zelf te verkopen, voordeel is dan wel dat je alles in 1 keer kwijt bent. Ik zou wel sowieso even laten schatten nog door iemand anders uit de buurt, dan kan je dat een beetje vergelijken met de prijs die hij ervoor wilt geven.
- De mensen op de kaart zijn leden van het forum die zich op die kaart hebben laten plaatsen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Moest ik in jouw plaats zijn,zou ik foto's nemen en ze hier posten in het topic"te koop"
Veel werk,maar langs deze weg kan je van ons misschien een idee krijgen van de gangbare prijzen,en ze zelfs hier verkocht krijgen.
Je bent dan beter gewapend vooraleer je je in handen geeft van éénder welke opkoper,want zoals Olivier al schreef,ze moeten er ook aan verdienen.En dat doen ze dus ook!

;)

Wouter

Dank jullie wel allemaal voor de nuttige tips en info.

Ik zal dit met de schoonvader is bespreken.
En dan kan ik dit weekend is kijken of ik wat foto's kan plaatsen.
Dit zal ik dan doen in de map te koop.

nogmaals bedankt

Bolje

Als je adverteert is het altijd goed om de nummers er bij te plaatsen.
Locnummer, Merk + nummer, 2 rail of 3 rail dit meestal wel te herkennen via de nummers en/of merk.
Kenners weten zo meestal direct waarmee ze te maken hebben.
En foto's zijn al zeker een must.  ;)

Veel succes met de verkoop.
Vele groeten,
Ronald

loebaske

een goed idee Wouter, voor je naar een opkoper gaat is het altijd leuk dat we hier de eerste kans krijgen om iets aan te kopen...

Metpetergaathetbeter

opkoper gemakkelijk maar ik zou het in jouw plaats toch anders doen ! Eigenlijk moet je er van uitgaan, als iemand komt om te schatten en op te kopen/ om te kopen het liefst er zo weinig mogelijk voor te geeft - niet leuk maar het is zo ! :-\

Groeten Peter ;)

bellejt

beste is een ziel zoals ik te vinden.Ik heb de collectie van een oud vriend in Wetteren die overleden was bekeken omdat ook zijn vrouw en dochter geen enkel idee had van de prijzen.Heb daar een prijzen idee gegeven van alles wat er was.Heb eerst een eerlijke prijs gegeven voor wat ik kon gebruiken en dan kon zij met de prijzenlijst naar Christof (cc rails)  gaan. Gevolg is dat zij nagenoeg dezelfde prijzen heeft gehad maar alles in één koop kon overlaten.Geen miserie met alles te fotograferen ,op internet te zetten,verzenden enzovoort.
Als het echt zo een mooie collectie is dan is er altijd een mogelijkheid dat leden van een club in de buurt interesse tonen en eerste keus krijgen tegen EERLIJKE tweedehands prijzen.Hebben wij in Aalst ook eens gedaan en er allen beter van geworden.

Huugooke

...en zelf geen zin om een baan te bouwen?

755philippe

Hallo,

Indien je Märklin-modellen 2de hands zou verkopen zou ik in uw plaats eerst de Koll's Katalog raadplegen. Hierin staat de huidige marktwaarde genoteerd. Het kan een klein beetje verschillen met wat je gaat krijgen maar veel zal dat niet zijn. Ook moet naar de toestand en/of er een doos bij zit. Voor de verkoop kan je terecht zoals hierboven vermeld maar je hebt ook 2dehands.be waar je gratis kunt verkopen en ebay (betalend) maar daar liggen de prijzen ook wel hoger. Hopelijk geraak je hier uit. Veilinghuizen voor treintjes zijn er spijtig genoeg niet meer in België . Hopelijk geraak je hieruit wijzer.
Mvg

755philippe

bellejt

sorry maar catwiki is wel een veilinghuis met roots in Belgie.Of je daar als verkoper /koper beter af bent valt nog maar de vraag te stellen.Deze huizen willen vaak de max prijs voor hun winst en de verkoper staat in de wind.Vergeet niet veilingkosten en BTW enzovoort.Enkel als je Sothebys materiaal hebt is het interessant.