haperende treinen

Gestart door 755philippe, 10 januari 2015, 12:51:26 PM

PeterC

Citaat van: Jurgen op 10 januari 2015, 20:11:30 PM
Maar dat is al iets moeilijke om daarmee aan de puntcontacten te geraken.
De tip van Peter lijkt me wel één om te onthouden.

Rond mijn baantje liggen her en der dergelijke stukjes schuurpapier.
Doet een loc raar?  Eventjes wrijven en probleem opgelost.
Groetjes, Peter


anne w

Als een trein stil is gevallen probeer dan eens te meten of de storing aan het gebrek aan massa (geen contact tussen wielen en rails) ligt, houdt je meter met één pen op een zeker massa en met de ander pen tegen een wiel, geen uitslag dan is het gebrek aan contact tussen de puntcontacten en de sleper.

Een doekje met wat wasbenzine wil ook helpen als er olie op de puntcontacten zit, de sleper kan ook vuil of versleten zijn.

Bij het Hollandse BNLS Forum loopt een topic over het gebruik van Automatic Transmission Fluid, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62511.0.html, dat zal ook wel werken met de puntcontacten.

Maar kijk eerst maar eens op de Ampèremeter van de Ecos...

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

bruureke

Idem hier, ben bezig met mijn schaduwstation aan te leggen, wel met M rails, K rails is voor alles buiten het schaduwstation. Aangezien ik alles grondig wil testen rijd ik op alle snelheden, van kruipen tot volle snelheid. elk punt waar de locs haperen even schuren en hop en ze blijven rijden, rails is 25 jaar oud en sommige hebben roest sporen dus zeker de bovenkant van de rails krijgt een schuurbeurt. Na het schuren reinigen. Wat me wel verbaasd bij nieuwe rails is dat de puco's zwart zien, of weinig blinken, me dunkt dat dit voor de spanningsoverbrenging niet bevorderlijk is.

Olivier77

Een goede avond,

Ik heb ook al wat puko's lichtjes moeten slissen (niet schuren hé).
Met korrel 400 of 600 en heel lichtjes.
Als het alleen met sommige loks is moet je uitzoeken of het geen massa probleem
is bij de lok of een sleperprobleem.

Mvg

Olivier 77


3rail, Krails, Ecos2, Koploper

dani

Citaat van: bruureke op 11 januari 2015, 15:15:26 PM
Wat me wel verbaasd bij nieuwe rails is dat de puco's zwart zien, of weinig blinken, me dunkt dat dit voor de spanningsoverbrenging niet bevorderlijk is.
is dat geen special lak die stroom doorlaat ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 13 januari 2015, 18:24:53 PM
Citaat van: bruureke op 11 januari 2015, 15:15:26 PM
Wat me wel verbaasd bij nieuwe rails is dat de puco's zwart zien, of weinig blinken, me dunkt dat dit voor de spanningsoverbrenging niet bevorderlijk is.
is dat geen special lak die stroom doorlaat ?
Die zijn chemisch gezwart, zoals de wielen van de locs: er vormt zich een laag die blijkbaar goed geleidt. Daarom zou ik oppassen met schuren: zit je door die laag heb je ijzer, en dat roest!

PietB

Op twee nederlandse fora benelux.net en 3rail.nl kwam ik dit filmpje tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE#t=40

Daar wordt heel weining ATF (Automatische versnellingsbak olie) gebruikt om rails te reinigen en stroom afname te verbeteren.
Citaat van: 3-rail forum
Feitelijk toegepast op de wijze als in het filmpje. Aanvankelijk toch nog wat te veel, een streepje van 2cm per spoorstaaf volstaat voor pak 'm beet 20 - 30 strekkende meter spoor. Gebruik je meer dan word je direct gestraft en moet je wielen poetsen met alcohol of zo. Dus probeer het eens uit, 2rail of 3rail: contactproblemen door oxidatie en inbranden door vonkjes heeft iedereen.

Het rijdt hier nu een aantal dagen naar volle tevredenheid. Hoe het zich houdt op langere termijn weet ik uiteraard ook niet. Maar als dit duurzaam is kunnen de Dapol en Lux poetsers en railgum karretjes aan de kant.

Voor de 3railers: heb jij je puko's ook al blank geschuurd  :P probeer dan een druppeltje van die rommel op een sleper en ga eens lekker rondjes rijden.

Don't shoot the messenger!!!!

grt Piet.

755philippe

Hallo,

Ik heb met een railgom over de puntkontakten van mijn K-rails gewreven of geschuurd. Vervolgens met een klein lokje tegen zeer lage snelheid gereden en het ging gaat. Soms haperde het lokje of de lichten pinkten even (rijdt met lichten aan) even bijgeschuurd terug met lokje erover en het probleem is opgelost. Ga straks mijn schaduwstation doen en hopelijk moet ik geen lok meer manueel duwen.

Mvg

755philippe

dani

misschien af en toe eens met een  railcleaner wagon rond rijden.  Ik ben dat ook van plan.
Ook een mogelijkheid :   van die vilten dingetjes van Busch die je onder de as van een goederenwagon klikt en die gewoon mee lopen over het spoor en de puko's.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

'k zal nog eens zeggen: nooit of te nimmer met schuurpapier! >:(
(Tenzij ge er een wekelijkse bezigheid van wil maken)

755philippe


Alles met een railgom gedaan en alles werkt naar behoren. Heb verschillende loks over mijn baan laten rijden met en zonder geluid. GEEN happeringen meer.
Ik heb geen schuurpapier gebruikt maar railgom.

755philippe