Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

haperende treinen

Gestart door 755philippe, 10 januari 2015, 12:51:26 PM

755philippe

Hallo,

Ik heb een digitale baan met ongeveer 60m spoor in K-rails van Marklin. Ik heb ook ongeveer 40 wissels en een schaduwstation met 12 opstelsporen. De seinen zijn aangesloten op enkele Oc32 die afzonderlijk wordt gevoed. Buiten de oc32 is alles op de ecos aangesloten. Wat is het probleem ? Wanneer ik met een lok aan het rijden ben valt het voor dat de verlichting/sound begint te knipperen/uit valt en de lok valt stil. Ook zijn alle decoders op de ecos aangesloten. Ik heb ook terugmeldingen om met de pc te rijden. Er zijn ongeveer 6 terugmeldmodules aangsloten. Aangezien ik met K-rails rijd gebruik ik 1 spoorstaaf als detektie. Zou het mogelijk zijn dat mijn locs stilvallen omdat ik te weinig vermogen heb. Ik moet steeds onder de tafel kruipen om een stilgevallen loc vooruit te duwen waarna hij soms een meter verder terug stilvalt. Zou een booster de oplossing bieden of moet hij dit zonder problemen aankunnen.
Samengevat : * 60m spoor
                     * 12 k84 dekoders
                     * 6 terugmelders
                     * 40 marklin wisselaandrijvingen

Graag reakties of voorstellen.
Eventueel oorzaak van het stilvallen. De sporen en puntkontakten zijn proper gemaakt alsook de wielen van de loks. Het probleem stelt zich vooral wanneer de lok niet te snel rijdt. Wanneer de loks rijden tegen een hogere snelheid is dit geen probleem.

Mvg

755philippe



Huugooke

Lijkt mij eerder een probleem van slecht contact. Alle locs of enkele/één?

centauri167

Als het met één loc voorvalt, zal het wel niet aan de baan liggen. Indien het met meerdere locs voorvalt, is het dan steeds op dezelfde plaats/ plaatsen, of gebeurt het overal ?

erik de noorman

Lijkt me te weinig vermogen. Het weg nemen van een van de rails werkt ook niet bevorderend voor de stroomafname. Af en toe moeten de rails (niet de middengeleider)  ook eens gepoetst de rubberbandjes laten veel vuil achter. ESU decoders met sound zijn daar heel gevoelig voor heb ik al ondervonden. Detectie gebeurd bij mij via de middengeleider zo kan je linker en rechter rail gebruiken voor de stroomafname. Geen verlies van vermogen en geen storing bij terugmelding.

Erik.

755philippe

Hallo,

Als je er sneller over rijd geen probleem. Is wel dikwijls over dezelfde plaats. Is niet met een lok maar verschillende. Vooral Mehano heeft er meer last van. Heb beide sporen en puko met railgom proper gemaakt. Of misschien deze sporen vervangen door nieuwere. De ganse baan heeft een ringleiding dus daar kan het probleem niet liggen.

mvg

755philippe

krispy

Als het bij elke loc( of toch bina elke ) op ongeveer dezelfde plaatsen is , zal het aan de stroomafname liggen
Stel voor om de rails eens goed te poetsen en daarna de wielen van de loks eens , als er dan nog problemen zijn , de stroomtoevoer naar die stukken eens grondig nazien
Verits je met een gum poetst zijn wel de bovenvlakken proper , ook eens de binnenvlakken aan de bovenkant van de rails poetsen , daar waar de flenzen tegen zitten , mischien is er iets waardoor de contcten wielvlak, bovenkant rails niet goed verloopt
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Olivier77

Beste Philippe,

In je Ecos kun je zien hoeveel stroom je verbruikt en hoeveel de Ecos kan leveren.
Ik denk ook eerder aan vuil. Niet zozeer de sporen maar de puntcontacten.
Slepers met weinig druk zijn daar zeer gevoelig voor.
Of anders moeten wij is afspreken, ik woon nml. ook in Mortsel.

Mvg

Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

755philippe

Hallo,

De rails zijn volgens mij proper. Gekuisd met een railgom idem puntkontakten.

Mvg

755philippe

Houdini

Zou het ook niet kunnen zijn dat een stukje rail defect is/geen goed contact heeft? Ik bedoel daarmee, de stroomdoorvoer binnen de rail zelf. Je mag de rails dan nog kuisen, dat heeft geen zin.
Als je loc voldoende snelheid heeft, gaat hij telkens over dat punt bollen en neemt hij verder opnieuw stroom, waardoor hij terug verder kan. Bij trage snelheden loopt hij wel vast.
Vervang de sporen eens waar het vaker voorvalt door een ander exemplaar. Eventueel kan je die sporen even apart testen (zet je locs er zo eens op en kijk of er beweging in komt).

755philippe

Hallo Jelle,

Jou visie kan misschien kloppen. Maar het is wel zo dat ik misschien 20 sporen moet vervangen. De sporen hebben ook al hun leeftijd. Het zijn K-rails met volle middenleider maar heb de meeste wel op 2de handsbeurzen gekocht. Was misschien toch niet een goed idee. Zal morgens eens een paar vervangen. Op mijn rollerbaan krijg ik wel geen hapering van mijn locs. Bedankt voor de tip.
Mvg

755philippe

Huugooke

Op mijn stukje 3rail testbaan had ik hetzelfde verschijnsel; bleek aan de middencontacten te liggen: die waren gezakt.

PeterC

Citaat van: 755philippe op 10 januari 2015, 13:52:57 PM
Als je er sneller over rijd geen probleem...

Philippe, mijn (test)baan(tje) bestaat uit zowel K- als C-rails en regelmatig had ik hetzelfde probleem op steeds wisselende plaatsen.  Mijn baantje wordt nu wel niet vaak bereden maar ik gebruik een eenvoudige oplossing (tip gekregen van een Marklin technicus): neem een polier-schuur-papiertje (korrel 800 of 1200), scheur er een stukje af dat je rond je wijsvinger kan plooien en wrijf even over de puco's.  Bij mij is dat probleem op die manier opgelost.

Groetjes, Peter


dani

Railgom heeft zelfde effect
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Houdini

Citaat van: 755philippe op 10 januari 2015, 18:10:52 PM
Hallo Jelle,

Jou visie kan misschien kloppen. Maar het is wel zo dat ik misschien 20 sporen moet vervangen. De sporen hebben ook al hun leeftijd. Het zijn K-rails met volle middenleider maar heb de meeste wel op 2de handsbeurzen gekocht. Was misschien toch niet een goed idee. Zal morgens eens een paar vervangen. Op mijn rollerbaan krijg ik wel geen hapering van mijn locs. Bedankt voor de tip.
Mvg

755philippe

Philippe,
het is soms een heel werkje om ze er tussenuit te halen, dat geloof ik. Ben hier net gestart met een klein baantje en had ook wat rails 2dehands gekocht. Met enkele rechte stukken had ik hetzelfde probleem. Heb die stukken er tussenuit gehaald en voorlopig gelegd in de "stelplaats voor rijtuigen" (bon ja, verwacht daar nier te veel van ;) ).
Het zal hoogstwaarschijnlijk dus wel aan die middencontacten liggen.
Laat maar weten of het gelukt is!

Jurgen

Citaat van: dani op 10 januari 2015, 20:07:11 PM
Railgom heeft zelfde effect

Maar dat is al iets moeilijke om daarmee aan de puntcontacten te geraken.
De tip van Peter lijkt me wel één om te onthouden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.