Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stiller maken Marklin motoren.

Gestart door PietB, 09 januari 2015, 23:12:27 PM

PietB

Märklin motoren hebben de reputatie een koffiemolen na te doen als ze draaien, dit is hoofdzakelijk te wijten aan slijtage van de anker draaipunten.
In de tijd 'lubberen' die uit waardoor het anker zal gaan dansen en lawaai maken.
De oplossing is het anker in kogellagers laten draaien
Nu is in dit verband de benaming kogellagers een beetje overdreven.
Bij veel motoren van dit type draait het anker aan de tandwielzijde in een bronzen lagerbus, die kon in mijn geval blijven zitten.
En aan de motorschild zijde in het kunststof schild.
De asdiameter van het anker is 1.4mm en de ruimte in het motorschild om een lager te plaatsen is 4mm.
Op het internet heb ik na lang zoeken lagertjes gevonden met die afmetingen.


Het ongemodificeerde motorschild.


Motorschild met lagertje en twee fixeerschroefjes.
Ik heb het lager gat in 3 bewerkingen groter gemaakt.
Eerst opgeboord van 1,5 naar 2mm
Daarna naar van 2mm naar 3 mm, gevolgd door
Van 3 naar 3,90 mm
De 3,90 mm is geen echt gangbare maat die je zomaar bij elke bouwmarkt koopt maar bij Ebay heb ik deze gevonden.
http://www.ebay.com/itm/121319879403?_trksid=p2060778.m2749.l2649&var=420272015455
Niet vergeten de juiste maat te selecteren.


Even een afbeelding om een goede indruk te krijgen van het geheel.

Ik heb nergens electrisch gereedschap gebruikt (zelfs een Dremel of Proxxon op de laagste snelheid lopen te hard en dan smelt het kunststof), voor dat fijne werk heb ik speciaal een setje pin-vices aangeschaft.
http://www.ebay.com/itm/3-0-4-8-Mm-Pin-Vice-124-Type-English-Pattern-PPV4001-C-Model-Craft-Small-Tools-/361021822858?pt=Model_Kit_US&hash=item540e93d78a

De gebruikte lagerjes zijn ook via Ebay aangeschaft.
http://www.ebay.com/itm/261441613438?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Om het meteen maar in de praktijk te toetsen heb ik mijn luidruchtigste loco aangepakt.
De motor van mijn NS1212 uit het frame gehaald en deze op de rollenbank geplaatst.
Met een gestabiliseerde voeding 8volt aan de koolborstels toegevoerd.
Ja en dan wil je toch graag het geluidsniveau vastleggen, zoals Anne zei.
Nu heb ik geen echte dB meter maar wel een smartphone, dus een app'je geladen. En gemeten
62dB was het resultaat, OK het is geen geijkte meter, maar het gaat om de verhouding:
voor de modificatie versus na de modificatie


Na de modificatie is het 42dB.
Dus voor/na komt overeen met 62 / 42
Die 75 was een schroevendraaier die op de laminaatvloer kletterde.
En 29 is het achtergrond lawaai van Schiphol, hier hemelsbreed 4 km vandaan.
Ik hoor het al niet meer na een jaar of 50. :)

Conclusie:
Operatie geslaagd en mijn 1212 stuift stil over de baan, de wagons maken meer herrie dan de loc.
En dat was echt anders.

grt Piet.


Geert

Leuke tip, zal ik onthouden. De geluidsmeter kende ik ook niet, ga ik zeker is gebruiken om te bewijzen dat ik minder hard snurk dan mijn vrouw  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Rangeerduivel

Lijkt mij een mooie en scherpzinnige oplossing Piet,('chapeau!'voor de Nederlanders onder ons'Hoedje af'! ;D)
Jammer dat ze daar bij Matrix na al die jaren nog niet op gekomen zijn...het zou de duurzaamheid,waar Matrix voor staat toch ten goede komen?

;)

@ Geert

Sedert wij een tuinhuis hebben hoor ik die van ons niet meer snurken! :D :D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 09 januari 2015, 23:25:51 PM

Sedert wij een tuinhuis hebben hoor ik die van ons niet meer snurken! :D :D
held, volgens mij ben jij wel degene die in dat tuinhuis slaapt !  ;D

Michiel

Zeer interessant, perfect uitgelegd. Gezien ik hier ook een paar schreeuwertjes heb... Deze tip neem ik onder de arm, en zal er bij tijds ook eens iets mee doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Zie je in post 3 ergens staan wie waar slaapt? ;D

;)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 09 januari 2015, 23:36:19 PM
Zeer interessant, perfect uitgelegd. Gezien ik hier ook een paar schreeuwertjes heb... Deze tip neem ik onder de arm, en zal er bij tijds ook eens iets mee doen.

Voor zover ik weet Michiel,ben jij met N bezig,
Ik wens je goede moed,zoek lagertjes en boor ze en zet ze vast met een schroefje(of2!)
Ik vind het al een huzarenstuk wat Piet gedaan heeft,maar ja,dat zijn GROTE treinen,dat is HO! ??? ??? ???

;)

eve

Bravo Piet !
Zeer goede bijdrage met kwalitatief goede inhoud.
Uitvoering is mogelijk met bescheiden middelen.
Graag meer van dit niveau.
Erik

Thommy

zou het niet interessanter zijn om dat lagertje van een 3e schroefje (bovenaan) te voorzien? Zou normaal moeten blijven zitten aangezien daar meestal geen kracht op komt, maar toch...
Greetz

Thommy

PietB

Dat had ik er even bij moeten vertellen, toen ik de foto maakte had ik nog geen Locktite in huis, s'avonds om 23.00 uur is daar ook niet zo makkelijk aan te komen.
Maar ik wilde wel een test doen, met een andere loco (motor) dus heb ik er voor gekozen om twee schoefjes te gebruiken.
Inmiddels zijn die er uit en is het lagertje gefixeerd met een drupje Locktite.

Citaat van: Michiel op 09 januari 2015, 23:36:19 PM
Gezien ik hier ook een paar schreeuwertjes heb...
Vergeet vooral niet goed te reinigen en proper te werk te gaan.
Dat verlaagt het geluids niveau ook veel.
grt piet.