Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

Politieke reactie op onbetrouwbare Desiro's

Gestart door Bolje, 09 januari 2015, 08:32:05 AM


jakke

Ik ben geen onderlegd mens en zeker geen kenner van het grootbedrijf .
Maar wat ik mij afvraag :
Siemens is dacht ik een Duits bedrijf en ik link dat aan de grondigheid van hun handelen.
Nog volgens mijn redenering is de Desiro een Duits product.
Ik sta dus versteld dat dit bedrijf een product aflevert dat zoveel gebreken vertoont.
Worden de eisen door de klant veranderd na de bestelling?
Kan de fabriek niet fabriceren wat zij eerst via een aanbesteding zeggen te kunnen leveren ?
Allemaal heel onduidelijk voor mij.

Waarschijnlijk daarom dat ik het niet verder dan fabrieksarbeider gebracht heb ....



Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

loebaske

Zoals gewoonlijk is er veel politiek mee gemoeid bij de NMBS, het moet zoals het draaiboek van de spoorwegen zijn (beter weters !! ) en word er tamelijk veel veranderd aan een stel/loc en dan zit men met problemen, kijk maar naar de reeks 18/19 het moest lucht gekoeld zijn, met alle gevolgen van dien, nadien heeft m n terug de Siemens koeling ingevoerd en zijn de storende geluiden en functie weer zoals het hoort...

Peter

In Duitsland zijn er weinig of geen klachten (buiten het komfort-toch op lange ritten) over de Desiro's
Maar zoals gewoonlijk moesten ze hier in Belgie zoveel laten veranderen aan die stellen (en alle andere aankopen) dat er van het oorspronkelijk goede model, maar weinig overblijft.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bolje

Sorry,
Nu zijn we toch de rollen aan het omdraaien.
Omdat we iets veranderen aan het basismodel, wil dit zeggen dat het foutief mag, kan, zal,... lopen?

Iemand al ooit zijn wagen laten ombouwen om ipv op benzine, op LPG te rijden?
Ik vrees dat er niemand gelukkig zou zijn om de x-aantal km naar de garage te moeten voor reparatie. ???
Vele groeten,
Ronald

loebaske

Daarom dat die om de zoveel km naar de onderhoud moeten, zal wel liggen aan al die veranderingen die de NMBS invoert aan de oorspronkelde versie, als je uw wagen/auto veranderd is de fabrikant niet verantwoordelijk voor uw daden, als er in het boekje staat dat die bepaalde wagen best uitgerust is met die type motor of banden en je doet uw goesting...tja, wie is er dan fout???

Houdini

Citaat van: loebaske op 09 januari 2015, 11:16:59 AM
Daarom dat die om de zoveel km naar de onderhoud moeten, zal wel liggen aan al die veranderingen die de NMBS invoert aan de oorspronkelde versie, als je uw wagen/auto veranderd is de fabrikant niet verantwoordelijk voor uw daden, als er in het boekje staat dat die bepaalde wagen best uitgerust is met die type motor of banden en je doet uw goesting...tja, wie is er dan fout???

Dat hangt er toch van af WIE de ombouw gedaan heeft?
> als het echt door NMBS-personeel is gebeurd, is het inderdaad "eigen fout"
> als de NMBS haar wensenlijstje doorgeeft aan Siemens, is het toch aan hun om ervoor te zorgen dat het in orde is


loebaske

Niet volledig met je eens Jelle, we maken (op men werk) signalisatie borden voor BW/takeldienst en politie, alles staat op punt en dan begint het, zoals de BW van BXL die willen hun opklapbord zowel van in de kabinne als achteraan bedienen, proberen aan hun eisen te voldoen.....miserie...miserie dat we hebben gehad....
Men komt dan tegemoet aan hun eisen, het ontwerp was daarvoor niet ontworpen....maar zoals altijd, verkoopcijfers en bij de spoorwegen binnen of buitenland gaat het niet om enkele stuks....maar over meerdere leveringen.

rgp

Eric,

Uw voorbeeld is verkeerd ! Als de eisen OP VOORHAND gekend zijn, en ge hebt miserie, dan is het bedrijf NIET BEKWAAM het product af te leveren.

Als Siemens inschrijft (dat doen ze vrijwillig) en ze dienen vrijwillig een offerte in, dan hebben ze gene poot om op te staan als ze niet aan de eisen aan het bestek voldoen.  Als ze aan de eisen van het bestek niet konden voldoen, hadden ze dus geen gewijzigde Desiro moeten aanbieden !

Maar de prive is er wel kampioen in, om offertes in te dienen en te ondertekenen en er daarna een puinhoop van te maken, wat dan leidt tot ellenlange discussies en tijdverlies.  ik spreek uit ervaring.

Roland

Houdini

Citaat van: loebaske op 09 januari 2015, 11:31:12 AM
Niet volledig met je eens Jelle, we maken (op men werk) signalisatie borden voor BW/takeldienst en politie, alles staat op punt en dan begint het, zoals de BW van BXL die willen hun opklapbord zowel van in de kabinne als achteraan bedienen, proberen aan hun eisen te voldoen.....miserie...miserie dat we hebben gehad....
Men komt dan tegemoet aan hun eisen, het ontwerp was daarvoor niet ontworpen....maar zoals altijd, verkoopcijfers en bij de spoorwegen binnen of buitenland gaat het niet om enkele stuks....maar over meerdere leveringen.

Citaat van: rgp op 09 januari 2015, 11:46:11 AM
Eric,

Uw voorbeeld is verkeerd ! Als de eisen OP VOORHAND gekend zijn, en ge hebt miserie, dan is het bedrijf NIET BEKWAAM het product af te leveren.

Als Siemens inschrijft (dat doen ze vrijwillig) en ze dienen vrijwillig een offerte in, dan hebben ze gene poot om op te staan als ze niet aan de eisen aan het bestek voldoen.  Als ze aan de eisen van het bestek niet konden voldoen, hadden ze dus geen gewijzigde Desiro moeten aanbieden !

Maar de prive is er wel kampioen in, om offertes in te dienen en te ondertekenen en er daarna een puinhoop van te maken, wat dan leidt tot ellenlange discussies en tijdverlies.  ik spreek uit ervaring.

Roland

Het lijkt me toch ook dat (nogmaals, ALS de ombouw door Siemens volledig is gebeurd) Siemens moet zorgen voor een correct, werkend alternatief. Zij bieden een product aan, de afnemer vraagt aanpassingen... Indien echt technisch niet haalbaar, is het toch aan de bouwer om aan te geven dat dit niet kan. Het contract kan daarop natuurlijk stuklopen, maar toch beter dat dan achter een gigantische schadeclaim.

Als we die redenering doortrekken, werken we binnenkort enkel nog met standaardmaten. Als je een afwijkende grootte voor bvb je raam wenst, zou in dat geval elke fout bij jou als consument liggen. Dat kan toch niet...


centauri167

#10
Puur contractueel zal de nmbs wel in gelijk zijn, vanuit mijn standpunt zijn beide partijen in fout:
- de nmbs omdat ze altijd veranderingen moeten aanbrengen aan producten die degelijk zijn waardoor de problemen ontstaan
- de producent ( in dit geval dus Siemens ) die op vraag van de klant toch maar aanpassingen doet die op niets trekken

Denk dat de hoofdreden, dat je steeds meer zulke problemen tegenkomt, in binnen- en buitenland, de Europese regelgeving voor aanbestedingen is die zo omslachtig is dat men nog zo weinig ruimte heeft vooraleer iemand met procedures aanstormt en alles weer opnieuw mag beginnen.

oli 11/01

In het verleden waren de locs typisch voor onze eigen spoorwegen gebouwd.
Door belgische bedrijven, voor de NMBS.  En ze reden 40 jaar lang !!!

Nu is het Siemens => problemen,  Ansalo Breda => problemen,  AR41 uit Spanje => problemen ........

Ik wens dat het het geval niet zal zijn met degene van Vanbiervliet  ;) ;)


dgrr57

Blijkbaar nooit horen spreken van de problemen met de reeks 20 ( ;) of  :( )

Havoc

Citaat van: Bolje op 09 januari 2015, 10:54:13 AM
Sorry,
Nu zijn we toch de rollen aan het omdraaien.
Omdat we iets veranderen aan het basismodel, wil dit zeggen dat het foutief mag, kan, zal,... lopen?

Neen, maar een van de problemen is wel dat als je zoveel aan een basismodel verandert dat het eigenlijk een ander model geworden is, dan krijg je wel al de kinderziektes terug die er bij het basismodel al lang uitgewerkt zijn.

Anderzijds begrijp ik het ook niet waarom er absoluut een ander model moet komen. Op het gebied van apparatuur voor beveiliging is dat nog te volgen. Maar motorisatie, deuren?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dieselfreak

Die stellen worden ook op een totaal verkeerde manier gebruikt: ze worden ingezet op lange afstandstrajecten zoals Antwerpen-Oostende terwijl ze oorspronkelijk bedoeld waren voor gebruik op korte verbindingen. Los daarvan vind ik ze ook niet meer dan een veredelde tram en ik vind ze dan ook nog eens spuuglelijk, m.a.w. ik mot ze niet, niet in het echt en ook niet in model.
MC