Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Diesel Tanken

Gestart door GVL, 06 januari 2015, 12:50:26 PM

GVL

In afwachting van de nieuwe diesels die ons dit jaar zullen verblijden, ben ik een kleine tankinstallatie beginnen bouwen.  Inspiratie komt van de foto van de voorzieningen in Bertrix die Mark7758 onlangs gepost heeft (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,10704.30.html).  Net als de fuel facility op mijn US baantje (dat ik één van de dagen eens moet afstoffen) wordt ook dit een 'recyclage'-projectje.  Dus maximale inzet gebruik van restjes uit de rommelkist.

De tankzuil is het eerste element dat ik aangepakt heb.  De start ...



Tussenstand ...



En momenteel ziet het object er zo uit.  Er is nog wat detailwerk te doen.



De leidingen zijn gemaakt van gietboompjes van plastic kits.  De diameter bedraagt 1 mm.  Toegegeven nogal fors maar aanvaardbaar vanop normale afstanden (50 cm+) bekeken.   De 'pomp' en de kranen op de tankzuil zijn overschotjes van een Kibri-vrachtwagen die ik jaren geleden samengeschoten heb.  In het echt lijkt de tankzuil van een kleine turbopomp voorzien; bij mij is het eerder een fantasiemodel van een rootspomp (met een meer rechthoekige behuizing).  Als beugels rond de leidingen dienen pennetjes waarmee normaal modelschroefkoppelingen gemonteerd worden.  Het enige onderdeel dat echt gebruikt wordt zoals ontworpen, is het scharnier dat de vertikale leiding met de zwaaiarm verbindt.  Dat is afkomstig van een kitje van American Limited.  Uit de foto kan ik niet echt uitmaken hoe de knik ter hoogte van het tegengewicht loopt.  Hopelijk heb ik daar geen fout gemaakt.

Volgende stap is verharding waarop de tankzuil geplaatst wordt.  Daarna volgt de kleinere zuil (voor water, olie ... ?) met verlichting.  Toekomstige uitbreidingen zijn er in de vorm van een kleine tank, een keet voor de opslag van antivries en zand, enz.  Voldoende mogelijkheden dus ...

Groeten.

Steam.N

Als naar gewoonte alweer mooi uitgevoerd !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

Gewoon prachtig, wou er ook eens aan beginnen, nu neem ik je kunst als voorbeeld....

niko

Knap werk De dikte van 1 mm vind ik zeker niet te breed.

mvg NiKo
mvg Niko

marc goovaerts

Zet er volgende keer eens een preisertje naast ?

GDE

Jawade dat ziet er mooi uit , lijkt wel het werk van een horlogemaker . Prachtig ! Ben al benieuwt naar de rest... :)

dani

scratch building with scrap material   (bouwen vanaf nul met restmateriaal).

TOPPIE is  dit !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mark7758

Ga zo door. En je mag er ooit ook 1 voor mij maken.  8) 8) 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Zoals we intussen van Gino gewoon zijn: schitterend  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Op de grote tankzuil zijn nu ook de steunbaar achteraan en de hoekplaten aan de voet gemonteerd.  Tevens zijn de kraantjes op de leidingen vervangen.  Die zijn thans iets fijner uitgevoerd met behulp van messing nageltjes waarvan de kop afgevijld is.  Een idee dat ik opgepikt hebt op de blog van de tamelijk fantastische Jim Smith-Wright.  De nauwelijks zichtbare oorspronkelijke rode kleur van de leidingen is nagebootst met steenrood krijtpoeder maar dit is beter te zien 'in the flesh' dan op foto.



Het kleinere exemplaar is ondertussen gebouwd, een eenvoudige uitvoering samengesteld uit een kunststof I-profiel en wat messing draad.  Het pistool is een onderdeeltje van de American Limited-kit.  De verlichtingsmast wordt aan het I-profiel bevestigd dmv hijsogen van Detail Associates.  De lamp (recup van een oud Faller-kitje) zal geplaatst worden na het schilderen.



Voor de verharding wordt gevormd door styreenplaat van Evergreen met nogal brede voegen.  Hier en daar heb ik een tegel verwijderd en teruggeplaatst zodat het oppervlak wat minder regelmatig overkomt.  De mazoutvervuiling moet nog aangebracht worden.

Groeten.

dani

**kijk mijn ogen uit**

geweldig !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirkh

Gewoon machtig. Nog van dat. :)

RD25

Gino , ik ben een oude spoorweg arbeider , als ik me goed herinner, je werk is uitstekend. Het is mooi.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

mark7758

Complimenten erg netjes gedaan.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.