Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Diesel Tanken

Gestart door GVL, 06 januari 2015, 12:50:26 PM

Rangeerduivel

Citaat van: ERVIN op 21 maart 2015, 22:58:04 PM
Over die opvangbak zou ik mij niet te veel zorgen maken Gino , hier in Mol is er zelfs geen opvangbak.  ;)

Raar,maar blijkbaar waar!

Nochtans dacht ik dat het verplichtend was om een opvangbak met minstens de inhoud van de tank(s) te plaatsen,
heb er destijds zelfs veel geld moeten aan besteden...
https://www.google.be/search?q=opvangbak+voor+dieseltanks&rlz=1C1CHNG_nlBE347&espv=2&biw=1034&bih=885&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=12AOVZvDOJLaapWMgMgN&ved=0CGgQsAQt

Staat de NMBS dan boven de wet?

Als Gino zijn baan zich in de jaren stillekens situeert kan hij dat wel overslaan

;)

eve

Zou het kunnen dat die opvangbak ondergronds is ?

Erik

GVL

Dat vermoed ik ook. 
En waarschijnlijk zijn die hedendaagse tanks nog eens uitgerust met allerhande lekdetectiesystemen.

patatje70

Citaat van: eve op 22 maart 2015, 09:07:11 AM
Zou het kunnen dat die opvangbak ondergronds is ?

Erik
kan het zijn dat de ondergrondse opvangbakken de dag van vandaag niet meer nodig zijn omdat de tanks zelf dubbelwandig zijn?

SuSke

Zowel ondergronds als dubbelwandig zijn 2 plausibele mogelijkheden.
Aan de foto's te zien, zijn het waarschijnlijk dubbelwandige tanks want ik zie nergens een geul die eventuele lekkages zal opvangen.
Voor de moderne installaties valt er niet meer te lachen met de VLAREM-II reglementeringen en is een opvang verplicht (zelfs voor een dagtank van pakweg 200l), alleen de wijze waarop blijft nog een vrije keuze voor de ontwerper.

Een dubbelwandige tank heeft het bijkomend voordeel dat ze isolerend werkt voor de diesel die in de tank zit, die mag immers niet bevriezen en ontwerpen moeten in België nog altijd rekening houden met een minimum temperatuur van -20°C.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Ik ben gisteren nog een foto gaan nemen. Aan de vulkant is erg een lekgoot die volgens mij ook noodzakelijk naar een opvangbekken loopt, maar niet zichtbaar. Regenwater loopt daar ook in.



Erik


rixke rail

Gino's ijver bracht mij ertoe mijn oorspronkelijke ontwerp beter te maken ,,,





Het oorspronkelijke "ding"





De nieuwe versie : grote tank nog steeds een w.c.-rolletje, de kleine gele een plactic "kurk" van een wijnfles, wat een modelbouwer niet allemaal bijhoudt !  :-X De opvangbak is het deksel van een doosje schroeven ...





Een overzicht met de 608.05.




De keuze tussen diesel en water.
Het diorama situeert zich dan ook in de overgangsperiode tussen stoom en diesel ...
Modelspoorse groeten,
Eric

Edit : ik wil dit draadje niet kapen, alleen verder breien,
Ik lees het wel ...
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michael

Eric, tof gedaan, en zeker een verbetering t.o.v. de vorige versie. Ik vind je muurtje goed geslaagd. Gras nog even netjes leggen zit nu een beetje raar omhoog.. en dat valt op. Leuk dat je weer foto's plaatst.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

GVL

Blij dat je wat inspiratie hebt kunnen opdoen, Eric.
Groeten.