Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Floris

Dat bruin als watersporen kan prima, inderdaad voor donkere stukken of als het alweer een tijdje droog is... Wat wittige kalklijnen erbij kan ook nog, als je dat mooi vindt. Dat dit sowieso een schitterend project is had ik al es gezegd toch?

Gerolf

Even hardop meedenken, wat zijn de elementen die meespelen voor "aantastingen" van het gewelf en muren
- toorts-licht:
      niet veel licht, maar misschien wel genoeg voor sommige planten in de buurt
      effect van de toorts-warmte, en het roet natuurlijk
- water - waar komt het vandaan ?
      regenwater voert allerlei organische en niet-organische dingen van "boven" mee
      grondwater is organisch meer zuiver, maar vol mineralen
- de stenen zelf
      bevatten stoffen die er kunnen uitgewassen worden, verbrokkelen, ...
- activiteit van "bewoners" (mensen, maar ook knaagdieren, vleermuizen, insecten, wormen, ...)
      mest, beschadigingen, kolonies, ...
Dus er zijn nogal wat mogelijkheden voor verweringen   ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Na dit mooi overzicht van Gerolf beginnen de werkuren me serieus op de zenuwen te werken:
ik wil thuis terug aan de Pira-N-slag  ;)

Stilaan begin ik een gevoel te krijgen voor wat ik wil uitkomen.
Nu is het kwestie van de juiste kleuren op dat gips te krijgen  ;)

Knaagdieren en vleermuizen: daar zal ik eens aan beginnen om die na te bouwen.  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Chrisrail

#543
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Citaat van: Chrisrail op 22 september 2017, 18:26:35 PM
Citaat van: Steam.N op 22 september 2017, 12:55:30 PM
Knaagdieren en vleermuizen: daar zal ik eens aan beginnen om die na te bouwen.  ;D
Bewegende?

Tuurlijk  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Citaat van: Steam.N op 22 september 2017, 18:34:15 PM
Citaat van: Chrisrail op 22 september 2017, 18:26:35 PM
Citaat van: Steam.N op 22 september 2017, 12:55:30 PM
Knaagdieren en vleermuizen: daar zal ik eens aan beginnen om die na te bouwen.  ;D
Bewegende?

Tuurlijk  ;D ;D ;D
Mini-dronetjes waarschijnlijk?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Die knaagdieren zijn weg voor je ze goed gezien hebt  ;) ;) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#547
Na zoveel dagen knoeien, opnieuw beginnen, bijwerken ...



Work-in-Progress ...
Elke dag wat verbeteren ... maar ik ben er nog niet ...
Daarom zitten de kapitelen er nog los op.  Schildert gemakkelijker.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Jean,  dat ziet er veelbelovend uit!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Dat ziet er al prachtig uit, met een mooi kleurenpalet. Ik ben benieuwd waar deze modelbaan (trein? geen idee hoe je deze combinatie gaat uitwerken) naartoe gaat, maar het wordt zeker iets heel origineel, vakkundig met zorg en aandacht gebouwd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: evan op 27 september 2017, 22:47:39 PM
Jean,  dat ziet er veelbelovend uit!

Vind ik ook - goe bezig  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Jean je stijgt weer naar ongekende hoogte, zoals je bezig bent.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RD25

Jean, goede werk (zoals altijd), maar een detail intrigeert mijn gedachten



de verbinding tussen de kluizen! Maar u heeft foto's voor uw keuze?
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Bernard, goed opgemerkt !!!

Die gordelbogen moet ik nog plaatsen.
Er zijn al enkele geplaatst tussen ándere gewelfblokken, dus ik weet hoe ze te bouwen en schilderen.

Op mijn laatste foto staan de twee gewelfblokken los op de muur.
Lijmen komt in een latere fase, als de volgende vier muren eveneens klaar zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Ik denk dat Bernard het verschil in ronding van de gordelbogen bedoeld.

Op zijn foto is die spits uitgevoerd, terwijl Jean opteert voor een rond boog.
Technisch maakt het geen verschil. Beide werken op het zelfde principe.
Alleen zullen in de bogen van Jeam de horizontale krachten groteer zijn dan bij de spitsbogen.
Dit maakt dat Jean aan de buitenkant van zijn complex ook echt steunberen zal moeten voorzien om die spatkrachten op te vangen.
Of hij opteerd gewoon voor een hele dikke muur, maar dat is minder vanzelfsprekend --> materiaalkost en werktijd.
Anderzijds zijn externe steunberen weer gevoeliger voor sabotage om de globele stabiliteit van een gebouw in gevaar te brengen.
Dilemma, dilemma,...   8)

Maar al bij al, het schilderwerk dat Jean presteert mag meer dan gezien worden. Je zou bijna vergeten dat hij in N bezig is.
doe zo voort Jean  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.