Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

@Frank:  oppassen, man: straks vallen je ogen uit de kassen  :o  ;) ;D

@Dirk:  ik kras in gips.  Zellaan is te hard.
Op dit ogenblik is het gips zelfs iéts te zacht (nog niet volledig uitgehard, denk ik).
Dus als ik niet oppas zit ik véél te diep en breed.

Eigenlijk is het kraswerk voor mij te grof, eerder HO-werk.
Maar voor dit gebouw mag het.  Het komt overeen met de voorbeeld-ets:



Let wel: de buitenkant zal gebaseerd worden op een andere ets, waar het metselwerk nog méér uitgesproken is.
Daarom zal ik aan de buitenkant van míjn gebouw wat méér gips kliederen als de binnenkant klaar is.

De koepel wordt dan weer uitgewerkt in nóg een andere ets, waar de koepel wat meer structuur en leven heeft.
De koepel in gips gieten wordt trouwens een uitdaging.  Maar daar moet ik nu niet over zagen: ik heb er zélf voor gekozen, en heb wat ideeën in mijn achterhoofd.  ;D

In bovenstaande ets zie je wel wat afbrokkelend plaasterwerk, wat me voor Pira-N's uitvoering wel aansprak.
Maar de koepel volledig in plaasterwerk uitvoeren vind ik redelijk saai.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Citaat van: Pierre op 12 augustus 2017, 18:53:39 PM
Pfff ... wat moet je hier nou van zeggen ... GEWELDIG! ;)
Onvoorstelbaar geweldig !

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Citaat van: Steam.N op 12 augustus 2017, 21:16:51 PM
...De koepel in gips gieten wordt trouwens een uitdaging.  Maar daar moet ik nu niet over zagen: ik heb er zélf voor gekozen, en heb wat ideeën in mijn achterhoofd.  ;D ...

De truc met de bal of ballon en in laagjes op dikte brengen.
Wel zorgen dat in de eerste laag geen gaas zit, anders kom je dat tegen bij het krassen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 12 augustus 2017, 22:35:11 PM
Citaat van: Steam.N op 12 augustus 2017, 21:16:51 PM
...De koepel in gips gieten wordt trouwens een uitdaging.  Maar daar moet ik nu niet over zagen: ik heb er zélf voor gekozen, en heb wat ideeën in mijn achterhoofd.  ;D ...
De truc met de bal of ballon en in laagjes op dikte brengen. ...

Ik dacht aan een isomo bal.
Probleem is een bal te vinden met de juiste diameter  ;)
Een ander alternatief is een frame te maken met styreen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Vandaar de ballon. Die blaas je een beetje meer of minder op  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Yep.  Moet kunnen.
Maar een klein ballonneke dan, om toch voldoende druk te hebben op die diameter ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Bij Schleiper hebben ze bollen en halve bollen in verschillende diameters uit piepschuim of karton.
Misschien er eens een kijkje nemen ?

Gerolf

... of in de speelgoedwinkel
   vrij stevige plastic ballen in vele maten,
   ook rond de pakweg 13 cm die je nodig hebt ...
... en die ballen kan je vaak ook wat bij-blazen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Doeme doeme doeme ...

Daarnet geprobeerd om een bolvormig voorwerp in te passen in de tempelmuur om de koepel te gieten ...
Er was een kleine speling, en die heb ik geprobeerd op te vullen met plasticine ...
Iets te hard gedrukt ... en de tempelmuur is in twee gebroken ... Shit ...
Ik wist dat ik moest oppassen, want zo'n gips stuk is erg breekbaar.  Maar tóch ...

De breuk was redelijk proper, dus ik heb beide stukken gelijmd.
Hopelijk gaat die breuklijn en lijm niet te hard opvallen later ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dat is inderdaad vloeken. Kan ik me zo voorstellen. Ik hoop dat het makkelijk te herstellen is. En als troost, in de wereld van puin, ruïnes en gruis is een barstje extra niet zo erg, denk ik maar.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Dat heb je, als je de hele dag met zware boomstammen aan het sleuren bent, en dan direct op modelbouw overschakelt ...

Breuk ligt op een slechte plaats, net waar poort en raam liggen.
Dus de lijm zal beide stukken slechts op twee smalle strookjes bijeen houden.
Achterkant zal zichtbaar zijn, dus ik kan geen externe versterking plaatsen.
Misschien ga ik in de achterkant een sleufje schrapen, er een stuk gegalvaniseerde draad in leggen, en de boel terug dichtplamuren.

Eens de koepel er op staat, is het geheel natuurlijk direct steviger.
Maar zolang ik de muren moet krassen wil ik er aan beide kanten (boven en onder) gemakkelijk aan.
Koepel komt er dus pas op als die hele muur af is.

Ik zie wel.  Het komt wel in orde.
Even kalmeren met wat gewelf-blokken te schilderen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Italie is toch ook aardbevinggevoelig, misschien een scheur na een laatste aardbevening(ske?) :-\

Gerolf

't Is dat je hem al gelijmd hebt,
  maar ik zou daar mee gewacht hebben tot je het samen met de koepel tot één geheel kon maken  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 15 augustus 2017, 09:01:28 AM
't Is dat je hem al gelijmd hebt ...

Gedane zaken nemen geen keer, Gerolf.
Lijm schijnt echter de stukken niet goed aaneen te houden.
Gips nog niet uitgehard bij eerste poging?  Breukvlak vervuild met lijm bij tweede poging, ...
Maakt niet uit:  ik ga beide stukken verder afwerken naar best vermogen, en proberen de overgang zo correct mogelijk te maken.
Breukvlak zal niet verborgen kunnen worden, maar zoals Peter al zei: aardbevingen zijn Italië niet vreemd ...

In de achtergrond gaat de productie van gewelf-blokken verder ...
Vandaag alweer twee blokken geschilderd, en een nieuw blok gegoten.
Ik ben wat dát betreft halverwege ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Hoe dom kan een mens zijn ...  >:(

Gisterenavond dacht ik de goeie manier gevonden te hebben om later een koepel te maken:



De bol was een centimetertje te klein, dus een strookje van 5mm over de omtrek bevestigd.
Dan drie gaatjes in de zijkant van de tempel, waardoor spelden de bal konden vasthouden ...
Zag er prima uit ...

Die strip op de omtrek maakt natuurlijk dat de koepel een halve cm te ver naar binnen komt.
Klopt, want de koepel lijkt met niet een halve bol te moeten zijn, maar iets lager.
Dus die halve cm ga ik geleidelijk aan wegschrapen om de juiste boog te krijgen.


Maar natuurlijk vergat ik op dat moment dat ik die koepel "later" ging maken, als de binnenkant van de tempelwand volledig bekrast was ...
En hup, ik heb er de plaaster over geplenst ...



Ziet er natuurlijk niet uit, maar dat deert me niet: wat je ziet is de basislaag, die wordt bijgeschraapt waar te veel opzit, en in een tweede klodder-sessie kan ik plaaster toevoegen waar er nu te weinig is ...

Dus ik heel tevreden ... met wat moeite de drie spelden teruggevonden (want die zaten ook onder de uitgeharde smurrie), en de bal er uitgewrongen ...
En dan viel mijn frank:  ik was vergeten de bovenkant van de wand te bestrijken met TrennSpray ...
Dus die koepel zit nu muurvast aan de wand ...

Damn ...  Wat kan ik toch dom zijn als ik wat vermoeid ben ...


Huidig plan:  ik ga de buitenkant van de koepel deftig in form zetten: dat kan nu best, omdat ik de overgang van muur naar koepel correct kan bijsturen.
Daarna ga ik proberen de koepel op de scheiding met de muur voorzichtig los te snijden ...
Risicovol, want de muur riskeert alweer in stukken te vallen ...
Dat breken is een zorg voor later.

Kan de koepel er niet blijven opzitten?
Neen, want iet is de enige optie om de binnenkant van zowel muur als koepel af te kunnen werken.
Ik zal met dat kraswerk nog wel een poging doen, maar geloof er niet echt in.

Damn damn damn ...

Even een gewelf-blokje schilderen om te kalmeren ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }